Ten na nabídku kývl a prvním autem, které dovedl do sériové výroby, je Eclipse Cross.
Z Infiniti a Mitsubishi jsou nakonec příbuzní, takže se Kunimoto zase vrátil do francouzsko-japonského koncernu; už rok patří velká část značky Mitsubishi, která letos slaví sto let výroby aut, Nissanu (vlastně globální alianci Renault-Nissan).
A Mitsubishi se po trochu kovbojském převzetí má dobře, vlastně by asi jinak s výrobou aut skončilo. Stagnace je odvrácena a začlenění do struktur aliance také znamená, že dohromady dnes jejích deset značek vyrábí přes deset milionů aut a to znamená boj o titul největší automobilky světa. Mitsubishi samo z toho vyrábí 1,3 milionu aut, což rozhodně není málo, ale velké mozky dnešního světového autoprůmyslu říkají, že pro přežití je třeba vyrábět aspoň čtyři miliony.
A tak má Mitsubishi poprvé v historii velký, dlouhodobý a přesný globální plán, představili ho v říjnu. Pravda, Evropa v něm hraje spíše druhé housle, budoucnost značky na starém kontinentu je ovšem jistá. Takže na opravdu velké novinky bude třeba nějakou dobu počkat a rozšiřování evropské nabídky zrovna není na pořadu dne.
Teď Mitsubishi ovšem uvádí svou veledůležitou novinku právě v Evropě jako na prvním trhu. První zásilka nového SUV jménem Eclipse Cross vyrazila z Japonska lodí 3. října, na evropskou pevninu je mohli začít vyloďovat 22. listopadu.
Eclipse je v hlavách pamětníků kupé na tradiční japonský způsob, jenže to už je let. Dnes sice internetoví diskutéři frajeří a automobilce spílají, že takové auto v nabídce má, jenže když dojde na racio (a konzultaci s manželkou), jdou si koupit něco praktičtějšího. Ideálně SUV. A Mitsubishi je dnes hlavně značkou do térénu.
Mitsubishi Eclipse Cross v číslech
|
Daniel Nacass z Mitsubishi ovšem připomíná, že do této kategorie značka patří už od svých začátků. První auto s pohonem všech kol vyrobilo v roce 1936, v roce 1953 koupilo licenci na Jeep Willys (vyrábělo ho do roku 1998) a v roce 1982 představilo světu Pajero. „Když jste tehdy chtěli luxusní auto do terénu, šli jste pro Range Rover, nebo Pajero. Nic jiného na trhu nebylo,“ připomíná Nacass. Dnes je 77 procent mitsubishi prodaných v Evropě z rodu teréňáků a polovina z nich má pohon všech kol. To je výjimečné, lépe na tom budou asi jen Subaru, Jeep a Land Rover.
Z každého pohledu jiné
A tak nebudeme Mitsubishi změnu charakteru Eclipse na SUV vyčítat, okolnosti si to prostě vyžádaly. To trochu neortodoxní pojetí zůstalo, aspoň v designu určitě. Kunimoto navrhl auto několika tváří. Příď je mohutná, líbivá, majestátní záď nekonvenční, subtilní a o dost hranatější, svalnaté boky charakterizuje hluboký prolis a atletická silueta kupé. Nacass upozorňuje na šestivrstvý speciální červeně metalízovaný lak, který speciálně vyvinuli pro Eclipse Cross, při lakování ho třikrát zapékají, má hluboký lesk a je za příplatek 23 tisíc (normální metalíza je za 14 tisíc), a také na dvě podélné boule na střeše pro verze bez střešního okna. Je to šmrncovní (znalci vzpomenou na karosárnu Zagato, je to její „vynález“) a zároveň to zvětší prostor na hlavu. Ovšem když připlatíte za střešní okno, bude střecha bez boulí.
Hledání odkazů na jiná auta je dnes oblíbená disciplína, šťoural určitě něco takového najde i na novém Eclipse, jako celek to ovšem po stránce vzhledu funguje dobře a dělá z něj nepřehlédnutelný originál.
Japonci se za posledních pár let naučili stavět interiéry tak, že už se líbí i Evropanům. Pravda tlačítka vyhrabaná hluboko ze skladu s datem návrhu v minulém tisíciletí zabloudila i do novinky, ale už to není schizofrenie tří druhů ovladačů na jednom středovém panelu.
Příjemně se nastupuje přes nízké prahy, které jsou navíc kryté dveřmi přetaženými dolů, takže si nezašpiníte kalhoty. Přední sedadla parádně obejmou tělo, vypasenější postavy je budou muset ozkoušet. Zadní místa mají hezky vysoko sedáky, takže podepřou stehna. Sedadla druhé řady jsou posuvná v rozsahu 20 centimetrů a mají polohovatelná opěradla v devíti krocích. V obou řadách je do všech směrů prostoru dost. Někteří řidiči by možná uvítali, kdyby se dal volant napolohovat výše, i v mezní horní pozici a se sedačkou co nejvíc dole jsem ho měl dost v klíně. Trochu chaoticky tvarovaná záď s děleným zadním oknem není na obtíž, dozadu je kupodivu vidět slušně. Z místa řidiče je na dnešní poměry vůbec velmi dobrý výhled, šikovná jsou obří zrcátka, jen na dálnici je od nich slyšet aerodynamický hluk, jinak je kabina odhlučněná velmi obstojně.
Mitsubishi se chlubí novým multimediálním centrem, dotykový displej reaguje rychle a menu je logické. Kdo nechce natahovat ruku, může ho ovládat touchpadem na středovém tunelu. Odvážným krokem je to, že infotainment nemá navigaci, počítá se s tím, že si auto spárujete se smartphonem, ve kterém ji stejně máte a používáte. Chytrý telefon má dnes prý 65 procent Evropanů a rok od roku jejich podíl roste, k tomu podle výzkumů lidé často použijí raději navigaci v mobilu než tu, kterou mají v autě. Každopádně je párování iPhonu i androidího telefonu se systémem v Eclipsu hračka a orientace ve známém menu vlastního mobilu přenesená na velký displej je příjemná.
Má rád zatáčky, nesnáší retardéry
Eclipse překvapí hlavně jízdou. Je skvěle odladěné, pohodlné a neuvěřitelně jisté, čitelné. V obloucích je díky sofistikovanému pohonu všech kol nečekaně zarputilé. Brzy se přistihnete, že přidáváte v táhlém oblouku na dálničním nájezdu o dost dříve, než by se slušelo. Doslova ponouká „na to pořádně dupnout“ ještě hluboko v zatáčce. Pro zajímavost: v některých režimech (hlavně na sníh a štěrk) posílá mezinápravová spojka více síly na zadní nápravu.
Pravda, má vyšší stavbu a trochu více se nakloní, ale není to nepříjemná houpavost. Na přední nápravě je stabilizátor, který si prý vývojáři vzali z bájného Lanceru Evo, každopádně jeden neduh Eclipse Cross má, hodně měkké pružiny. Na dobrém povrchu to nevadí, ale rozbitější silnice kola rozvibruje. Vůbec nejvíce nesnáší přední náprava ostré retardéry, na nich se ozve hlasitá tupá rána.
Za technický základ posloužil konstruktérům už dvěma velkými facelifty (chystá se třetí) vyšlechtěný Outlander. Pro zajímavost: všechna tři SUV Mitsubishi (malé ASX, větší Eclipse Cross i Outlander) mají stejný rozvor 2 670 milimetrů.
Konstruktéři si dali záležet hlavně na tuhosti karoserie, na skeletu je 55 procent vysokopevnostní oceli, spousta výztuh a lepených spojů.
Jediná volba je benzin, diesel ještě ladí
Přímovstřikový benziňák s variabilním časováním ventilů Mivec osazený turbem má až nečekaný elán 163 koní. Líbí se bryskní reakce na plyn, ale dokáže být i příjemný, však má vyhlazenou momentovou křivku (maximem je 250 Nm) od nízkých otáček. A kolik žere? Auto s automatem a pohonem všech kol si při hodné dálniční jízdě řeklo o 7,5 litru, při ostřejším přejezdu kopců a pokoušení limitů v zatáčkách vypilo deset litrů benzinu na 100 kilometrů.
S benzinovým motorem je spárovaný u předokolky manuál, nebo variátorový automat. Ten se podařilo odladit velmi slušně. Neotravuje bezmocným řevem, když chcete předjet, nebo jet razantněji, řadí ochotně mezi osmi pevně navolenými převodovými poměry. A pro zajímavost: s CVT má být dokonce svižnější než s manuálem (má lepší hodnoty zrychlení).
Pro 2,2litrový turbodiesel z Outlanderu, který pro Eclipse ještě ladí, aby měl 400 newtonmetrů točivého momentu a uvedli ho za rok, nakoupilo Mitsubishi u Aisinu osmistupňový měničový automat. Jen pro zajímavost: měničová skříň váží 108 kilogramů, variátorová převodovka je o deset kilo lehčí.
Další motor ve výhledu pro Eclipse Cross není. Podle Daniela Nacasse si Mitsubishi spočítalo, že se nevyplatí vyvinout hybridní verzi, se kterou slaví úspěchy Outlander, ale v roce 2019 dorazí plně elektrické Eclipse Cross.
Plná výbava
Základní cena je 550 tisíc korun, nejprodávanější provedení, tedy předokolka s automatem bude za šest set. Kompletní ceník se Eclipse dozví v těchto dnech, start prodeje je naplánovaný na půlku ledna. V základu bude plná bezpečnostní výbava včetně hlídače mrtvého úhlu a adaptivního tempomatu.
Rýpalové si všimnou, že nemá elektrické ovládání víka kufru. Ne že by to bylo stěžejní, ale prodejci konkurence na to budou určitě rádi poukazovat. Ti od Mitsubishi se zase budou naparovat, že Eclipse Cross patří k nejbezpečnějším autům vůbec, v crashtestech EuroNCAP dostalo výjimečně vysoké hodnocení.
Na každý měsíc následujícího roku si české zastoupení objednalo sto aut. Nabídka výbav bude stavěná tradičně po japonsku: bohatý základ, malá variabilita příplatků a minimum aut objednávaných do výroby. Upřímně, ukazuje se, že ani chutě zákazníků nejsou zrovna rozmanité: reálně se například většina modelů prodává hlavně v čtyřech barvách, odvážlivců moc není.
Konkurencí jsou Nissan Qasqai, Toyota C-HR, Hyundai Tucson nebo Kia Sportage, tak to vidí samotné Mitsubishi. My dodáme ještě Škodu Karoq nebo třeba Opel GrandLand X.