Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Economy Run 98 - kdo šetří, jezdí za tři

  15:53aktualizováno  15:53
-
Sedmnáctý ročník soutěže pro "mistry s lehkou nohou na plynu" začínal jako obvykle uprostřed září v Mladé Boleslavi. Tři sta soutěžních kilometrů rozdělili pořadatelé do tří etap, to však ještě netušili, že soutěžní trať zavalí nekonečné přívaly deště. "Chtěl jsem se letos dostat pod tři litry na sto kilometrů, ale déšť spotřebu zvýšil o dvě až tři desetiny litru," odhaduje letošní vítěz a zároveň obhájce titulu z minulého ročníku Jan Horníček. Hlavní pořadatel soutěže Jan Pálka vidí v dešti ještě většího nepřítele. "Kdyby nepršelo, byla by spotřeba ještě o půllitr nižší." Hlavně ve vyjetých kolejích, které k tuzemským silnicím neodmyslitelně patří, se pneumatiky doslova utápěly a auta brzdily.
Při soutěžní jízdě, kde o umístění rozhodují byť setiny litru, škodí i v dešti zapnuté stěrače, běžící větrák a vyhřívání zadního skla. "Na zamlžená okna jsme s manželkou raději dýchali," prozrazuje Jan Horníček. Přesto se mu nepodařilo pokořit rekordy posádky Benda-Jírovec z roku 1994 a 1995. S Favoritem 136 L tehdy zvítězila se spotřebou mezi 2,6 a 2,7 litru benzinu na sto kilometrů. "Ti měli vždy vše do puntíku připravené," vzpomíná pořadatel Jan Pálka. "Na každý úsek je stanoven maximální časový limit a oni si vždy s kalkulačkou v ruce těsně před závodem propočetli, kolik mají času na jednotlivé úseky. Do cíle přijížděli na minutu přesně podle limitu."
Různé spory a podezření o regulérnosti takovýchto soutěží jsou časté. Někteří skeptici rozptylují napjatou atmosféru s humorem, jiní berou prohru smrtelně vážně. "To je jasné, vítěz má červenou Felicii a ty vždycky berou méně benzinu," komentoval žertovně úspěch Jana Horníčka druhý v pořadí Miloslav Worsch. O přelakování své zelené Felicie však prý neuvažuje. To šestý v pořadí Zdeněk Klepáč svou prohru tak klidně nepřijal. "Kdyby se za protest neplatilo tisícovku, tak ho určitě podám. Stačilo vítězné auto obejít a už jsem na koncovce výfuku viděl, že spalování neprobíhá jako u běžného vozu." Po výčtu dalších možných "podfuků" ze strany vítěze dodává: "Příště své auto lépe připravím a přijedu vyhrát!"

Ani kapku na zmar, po projetí cílem se auta k cisterně tlačila, aby se mohla doplnit nádrž a podle toho spočítat spotřebu paliva

Nádrže vozů pořadatelé tankovali dvakrát až po hrdlo: před startem a po projetí cílem

Autor:


Témata: Humor


Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.