Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

aktualizováno 
Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro auta se spalovacím motorem třeba zavádět nové testovací normy, aby se papírová spotřeba přiblížila té reálné, bude to nutné i pro elektromobily.

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf. Ilustrační foto | foto: Nissan

Nezávislý test německého autoklubu u některých modelů odhalil propastné odchylky mezi sliby a realitou.

Mnoho lidí stále nemá jasno v tom, jaká je skutečná spotřeba energie u elektromobilů, a kolik je tedy budou stát náklady na provoz takového vozu. Německý ADAC proto svému standardnímu Ecotestu podrobil 11 nejprodávanějších elektromobilů, od malého Renaultu Zoe až po luxusní Teslu X.

Fotogalerie

ADAC se snaží v testu co nejvíc přiblížit podmínkám reálného provozu, takže simuluje jízdu ve městě, v obci i po dálnici. Testuje vozy při plné akceleraci a zohledňuje i vliv spotřebičů jako klimatizace. Tím se snaží více přiblížit reálnému používání auta běžným uživatelem, kterému jsou i modifikované čerstvé testy tabulkové spotřeby stále velmi vzdálené.

Test elektromobilů navíc počítá i se ztrátami, ke kterým dochází při samotném nabíjení – jako kdybyste při tankování rozlili nějaký benzin na zem. Právě to jsou náklady, o kterých se moc nemluví.

ADAC zjistil, že pokud chcete nabít baterii třeba Tesly X na plnou kapacitu 100kWh, musíte ve skutečnosti ze zásuvky „vytáhnout“ 108,3 kWh. Výsledky proto odrážejí všechny skutečné náklady spojené s dobíjením.

Že malé elektromobily budou mít menší spotřebu, se očekávalo, ale jak velké budou rozdíly mezi vozidly i mezi slibovanou a reálnou spotřebou, to ADAC nepředpokládal. Jako nejúspornější vyšel z testu Hyundai Ioniq se spotřebou 14,7 kWh/100 km. Elektrická dodávka e-NV 200 Evalia si řekla skoro o dvakrát tolik - 28,1 kWh/100 km. I velké modely Tesla S a X si řekly o zhruba o 10 kWh víc než kompaktní Hyundai.

Výrobci udávané spotřeby tedy s realitou příliš nelícují. I nejúspornější Hyundai Ioniq slibuje spotřebu 11,5 kWh, ve skutečnosti jich spotřebuje o 3,2 víc. U Renaultu Zoe byla odchylka dokonce až 7 kWh a u Nissanu Leaf ZE1 6,9 kWh.

Udávaná a reálná spotřeba podle ADAC
Model Udávaná spotřeba
(kWh/100  km)

Ecotest ADAC
(kWh/100 km)

1. Hyundai Ioniq Electric
11,5 14,7
2. VW e-Golf
12,717,3
3. BMW i3 94 Ah
12,617,4
4. Smart Fortwo Coupé EQ
12,918,3
5. Opel Ampera-e First
14,519,7
6. Renault Zoe Intens
13,320,3
7. Nissan Leaf (ZE0)
1520,5
8. Nissan Leaf (ZE1)
15,222,1
9. Tesla Model S P90D
2024
10. Tesla Model X 100D
20,824
11. Nissan e-NV200 Evalia
25,9 28,1

A zajímavý je i pohled na reálný dojezd jednotlivých testovaných vozů a zmíněné ztráty energie při nabíjení:

Reálný dojezd a ztráty energie při nabíjení
ModelKapacita baterií (kWh)Energie pro nabití (kWh)Reálný dojezd (km)
1. Tesla Model X 100D100108,3451
2. Tesla Model S P90D9094,5393
3. Opel Ampera-e First6067,4342
4. Renault Zoe Intens4149,5243
5. Hyundai Ioniq Electric2830,9211
6. Nissan Leaf (ZE1)4044,5201
7. VW e-Golf35,834,9201
8. BMW i3 94 Ah27,232,6188
9. Nissan e-NV200 Evalia4046,9167
10. Nissan Leaf (ZE0)3032,5159
Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Rudá vlajka nad Mnichovem: značka Maových limuzín má designéra rollsů

Rudá vlajka

Hongqi, čínská luxusní značka koncernu FAW, otevírá v Mnichově designérské centrum. Místo pro slavnostní otevření...

Devět z deseti reflexních pásek nevyhovuje předpisům

reflexní páska

Devět z deseti reflexních pásek, které letos zkontrolovala Česká obchodní inspekce, nesplnilo předpisy. Pásky...

Soud nařídil zákazy starších dieselů v Essenu, nemohou ani na dálnici

Ilustrační snímek

Německý správní soud nařídil zavést zákazy jízdy starších naftových automobilů v některých částech západoněmeckého...

Najdete na iDNES.cz