Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


EGR ventil: další součástka moderních motorů, která umí majitele potrápit

aktualizováno 
Ze špatné funkce EGR ventilu má řada majitelů starších vozů obavy, přestože je mnoho častěji se vyskytujících závad. V některých autech je řešení snadné a po finanční stránce ani moc nebolí, jinde může přinést nemalé vrásky a pořádný průvan v peněžence.

Ze špatné funkce EGR ventilu má řada majitelů starších vozů obavy, přestože je mnoho častěji se vyskytujících a dražších závad. | foto: Volkswagen

Tři písmena, která v mnohých vyvolávají strach: EGR – Exhaust Gas Recirculation, tedy ventil sloužící k recirkulaci výfukových plynů. Proč něco takového ve voze vůbec máme a kde může nastat problém? Jak už to u řady problematických vychytávek v automobilech bývá, používají se z důvodu snižování emisí výfukových plynů a ani EGR ventil není výjimkou. Jelikož jde o součástku, jíž procházejí výfukové plyny, přirozeně se zanáší a právě to může být důvodem problémů.

Přes EGR ventil prochází část výfukových plynů zpět do sacího potrubí - vždy když se EGR otevře, podtlak v sacím potrubí odebere určitou část výfukových plynů. Výsledkem je snížení teploty hoření směsi, což vede ke snížení emisí. Děje se tak jak u benzinových, tak naftových motorů. V případě benzinových motorů je nasávaný vzduch nahrazován 10 až 20% recirkulovaných výfukových plynů, u naftových motorů je to dokonce 15 až 25%.

Vyřazení EGR ventilu a jeho důsledky

Někteří motoristé volí či v minulosti volili jinou cestu „opravy“ EGR a to jeho vyřazením z provozu. U starších vozidel to šlo udělat pouhým zaslepením, u novějších je však nutný i zásah do řídicí jednotky. Avšak tímto jednáním vůz přestane plnit požadované emisní normy, což znamená problém na emisní kontrole. To však nemusí být jediný háček této nepovolené úpravy.

Nesprávným provedením mohou nastat různé komplikace, jako třeba pokles výkonu. Deaktivaci EGR ventilu by si tedy měl každý dobře rozmyslet. Dnes už na silnicích není taková anarchie jako v devadesátých letech minulého století a jezdit s vozidlem neodpovídajícím homologaci se může zle nevyplatit.

Tím, že se do sacího traktu dostávají již jednou spálené plyny, samozřejmě dochází k jeho zanášení, což se může projevit na špatné funkci škrticí klapky, která reguluje množství nasávaného vzduchu do motoru. EGR ventil tedy není jedinou součástkou, jež může následkem jeho použití zlobit. V každém případě nadměrné zanesení EGR ventilu může mít za následek nepravidelný volnoběh či škubání motoru v nízkých otáčkách, klepání motoru, obtížné starty či nemožnost nastartovat a zvýšení hodnot emisí výfukových plynů. To znamená, že vozidlo neprojde ani kontrolou měřením emisí před STK.

Potíže s EGR nejsou až tak velkým strašákem pro motoristy vybírající ojetý vůz, jako pro ty, co starším automobilem už jezdí. Potíže působící zanesený EGR ventil se u ojetého automobilu dají skrýt jen těžko a v řadě případů je odhalí i naprostý laik. Důležité je při obhlídce ojetiny na prodej přijít k nezahřátému vozu, protože zpočátku se problémy mohou objevovat jen při studených startech. Pokud bude zájemce o ojetý automobil dodržovat základní pravidlo pro nákup ojetého vozu, že vozidlo je třeba prověřit nezahřáté i po zahřátí zkušební jízdou, měl by případné potíže odhalit. U mladších vozidel lze problém s EGR ventilem zjistit napojením na diagnostiku třeba při návštěvě značkového servisu. Přirozeně laik nedokáže říci, že kolísající otáčky má na svědomí vadný EGR ventil, nepravidelný běh motoru by však měl být dostatečným varováním, že s vozidlem není něco v pořádku.

Pokud tedy zrovna vybíráte ojetinu, zajímejte se i o spolehlivost a cenu EGR ventilu. Třeba si tak ušetříte nemalé výdaje.

EGR ventil

Pokud už máte doma vůz, u něhož je třeba nastalou situaci řešit, zpravidla se nabízí oprava či výměna. Oprava EGR stejně jako zanešené škrticí klapky se provádí vyčištěním. To lze udělat po demontáži třeba ultrazvukovou čističkou nebo i bez demontážně pomocí speciální chemie. Existují různé přípravky rozpouštějící usazeniny v EGR či škrticí klapce. Některé jsou opravdu účinné, přesto se může stát, že se z důvodu velkého zanešení výměně nevyhnete.

Zatímco u některých vozidel je EGR ventil cenově dostupný, u jiných představuje větší investici. Typickým příkladem může být Ford Mondeo 1.8 TDCi vyráběný v letech 2007 až 2014. Tuto motorizaci často volí řidiči, kteří mají obavy z filtru pevných částic. Ten totiž u tohoto dieselu nenajdete, zatímco u silnějších naftových motorů se montoval. Avšak aby výrobce vyhověl přísným emisním normám u motoru, jehož kořeny sahají hluboko do minulosti, musel přistoupit k výrazné modernizaci, jejíž součástí je i montáž elektronického EGR ventilu. A ten představuje Achillovu patu této motorizace. Nový EGR ventil v tomto případě přijde i z druhovýroby na téměř 14 000 korun.

U rozšířených turbodieselových škodovek je situace mnohem příznivější. Na Octavii první generace s motorem 1.9 TDI 66 kW stojí ve značkovém servisu nový EGR ventil 6 930 korun, stejně tak na Fabii I 1.9 TDI 74 kW i pro Octavii II 1.9 TDI PD 77 kW. Pro provedení s novým motorem 1.6 TDI CR 77 kW je cena EGR ventilu včetně chladiče devět a půl tisíce. Škoda navíc pro majitele vozů starších 4 let nabízí výrazné slevy na originální díly a práci v rámci programu Šeková knížka.

Z toho plyne, že zájemci o ojetý automobil, kteří teprve vozidlo vybírají, by měli věnovat více pozornosti slabým stránkám vozů a cenám jejich náhradních dílů. Ti co už automobil pořídili, se pak mohou zamyslet nad preventivními kroky v podobě aplikace speciálního spreje rozpouštějícího již nahromaděné nečistoty. Cena takového přípravku se pohybuje okolo 200 Kč.

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Ilustrační snímek
Půjčení auta na dovolené: cenu šponují doplňkové služby

Chcete na dovolenou autem, ale nejste si jisti, že je váš vůz v takové kondici, aby tisíce kilometrů přežil? Nebo se domlouváte se známými na společné...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.