Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ekologická daň za převod se bude týkat tří milionů aut

  11:01aktualizováno  11:01
Počet aut, za která budou muset majitelé při převodu zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o deset až 15 let staré vozy, které splňují emisní normu Euro 3. Nová norma jde po schválení vládou do parlamentu.

Ekologická daň se má podle návrhu ministerstva životního prostředí, který už schválila vláda a jde do parlamentu, týkat už desetiletých aut. | foto: Škoda

Dosud povinnosti podléhalo kolem 1,8 milionu ještě starších aut, která plní jen méně přísné normy Euro 2 a nižší, uvádí Sdružení automobilového průmyslu. To znamená, že tři miliony aut registrovaných v Česku budou při případném prodeji zatíženy ekologickým poplatkem.  V Česku je registrováno 4,9 milionu osobních aut.

Může vás zajímat

Nenechte své auto zestárnout! Vybírejte na Automodul.cz.

Podle ředitele sdružení Antonína Šípka majitelé vozidel poplatek v navrhované výši 3 000 korun zaplatí pouze jednou při dovozu ojetého auta, nebo při prvním převodu na dalšího majitele. Od rozšíření poplatku na mladší vozy si sdružení slibuje omlazení tuzemského vozového parku, který s průměrným stářím přes 14 let patří k nejstarším v Evropě.

„Poplatek má pouze motivační charakter a záleží jen na rozhodnutí občana, zda se rozhodne své starší vozidlo tzv. dojezdit, předat k ekologické likvidaci, či je prodat dalšímu majiteli,“ uvedl Šípek. Doplňujícím prvkem k motivaci pro vyřazování nejstarších vozidel z provozu by podle něj mohl být i příspěvek vyplácený při předání vozidla k ekologické likvidaci, o kterém se v současné době jedná.

Dovoz aut starších deseti let do Česka se stále zvyšuje a v současnosti již tvoří přes 44 procent celkového importu. Před pěti lety to bylo necelých 28 procent.

Problém starého vozového parku má pomoci řešit i zvýšení poplatků pro vozy patřící pod normu Euro 1 (a to z 5 000 na 10 000 korun) a Euro 2 (ze 3 000 na 5 000 korun). Platba o dani bude zanesena v technickém průkazu. Výnos z poplatků má jít do fondu na financování ekologické likvidace autovraků.

První norma zabývající se množstvím výfukových zplodin vznikla v Kalifornii v roce 1968. V Evropě začala platit první emisní norma až v roce 1971 - EHK 15. První norma Euro 1 se objevila v roce 1992. Od té doby téměř pravidelně každé čtyři roky vyjde nová emisní norma. Čím vyšší číslo, tím přísnější norma je.

Autor:



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...



V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Skandál s vraky: ve Francii jezdí tisíce špatně opravených aut

U přehrady Křetínka na Blanensku se šofér zřítil ze čtyřicetimetrového srázu....

Po francouzských silnicích jezdí tisíce aut, která za sebou mají těžkou nehodu a měla skončit na vrakovišti. Systém...

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Další z rubriky

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

Škodovka rychlá jako blesk. Zářila v Leningradě, doma neměla konkurenci

Škoda 1100 OHC

Byly pouze čtyři, podobně jako tři mušketýři. Závodní speciály Škoda 1100 OHC patří mezi výjimečné zjevy...

Uměl formuli i náklaďák. Otec legendárních Tatrovek 815 a 613 zemřel

Prototyp třístranného sklápěče Tatra 815, uprostřed stojí hlavní konstruktér...

Letos zemřel jeden z největších tatrováků, Milan Galia. Profesní dráhu konstruktéra začínal na monopostu Tatra 607 a...

Najdete na iDNES.cz