Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ekologická daň za převod se bude týkat tří milionů aut

  11:01aktualizováno  11:01
Počet aut, za která budou muset majitelé při převodu zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o deset až 15 let staré vozy, které splňují emisní normu Euro 3. Nová norma jde po schválení vládou do parlamentu.

Ekologická daň se má podle návrhu ministerstva životního prostředí, který už schválila vláda a jde do parlamentu, týkat už desetiletých aut. | foto: Škoda

Dosud povinnosti podléhalo kolem 1,8 milionu ještě starších aut, která plní jen méně přísné normy Euro 2 a nižší, uvádí Sdružení automobilového průmyslu. To znamená, že tři miliony aut registrovaných v Česku budou při případném prodeji zatíženy ekologickým poplatkem.  V Česku je registrováno 4,9 milionu osobních aut.

Může vás zajímat

Nenechte své auto zestárnout! Vybírejte na Automodul.cz.

Podle ředitele sdružení Antonína Šípka majitelé vozidel poplatek v navrhované výši 3 000 korun zaplatí pouze jednou při dovozu ojetého auta, nebo při prvním převodu na dalšího majitele. Od rozšíření poplatku na mladší vozy si sdružení slibuje omlazení tuzemského vozového parku, který s průměrným stářím přes 14 let patří k nejstarším v Evropě.

„Poplatek má pouze motivační charakter a záleží jen na rozhodnutí občana, zda se rozhodne své starší vozidlo tzv. dojezdit, předat k ekologické likvidaci, či je prodat dalšímu majiteli,“ uvedl Šípek. Doplňujícím prvkem k motivaci pro vyřazování nejstarších vozidel z provozu by podle něj mohl být i příspěvek vyplácený při předání vozidla k ekologické likvidaci, o kterém se v současné době jedná.

Dovoz aut starších deseti let do Česka se stále zvyšuje a v současnosti již tvoří přes 44 procent celkového importu. Před pěti lety to bylo necelých 28 procent.

Problém starého vozového parku má pomoci řešit i zvýšení poplatků pro vozy patřící pod normu Euro 1 (a to z 5 000 na 10 000 korun) a Euro 2 (ze 3 000 na 5 000 korun). Platba o dani bude zanesena v technickém průkazu. Výnos z poplatků má jít do fondu na financování ekologické likvidace autovraků.

První norma zabývající se množstvím výfukových zplodin vznikla v Kalifornii v roce 1968. V Evropě začala platit první emisní norma až v roce 1971 - EHK 15. První norma Euro 1 se objevila v roce 1992. Od té doby téměř pravidelně každé čtyři roky vyjde nová emisní norma. Čím vyšší číslo, tím přísnější norma je.

Autor:




Nejčtenější

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Další z rubriky

Suzuki SX4
Shání se auto pro dva do 150 tisíc: na velikosti nezáleží, berte benzin

Je to typický požadavek penzistů, svobodných, nebo třeba těch, kdo shání druhé auto do rodiny. Praktické auto, které nemusí být ani moc velké, jezdit s ním...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Tatrovka, v níž jezdil herec Jan Werich.
Karosáři zažili v Jihlavě slávu i těžké časy, po Únoru je polkla Karosa

V Havlíčkově ulici, kde dnes obyvatelé Jihlavy nakupují v supermarketu Billa, stávala od roku 1887 proslulá továrna na kočáry a později autokarosárna J. K....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.