Ekologická daň se má podle návrhu ministerstva životního prostředí, který už schválila vláda a jde do parlamentu, týkat už desetiletých aut.

Ekologická daň se má podle návrhu ministerstva životního prostředí, který už schválila vláda a jde do parlamentu, týkat už desetiletých aut. | foto: Škoda

Ekologická daň za převod se bude týkat tří milionů aut

  • 178
Počet aut, za která budou muset majitelé při převodu zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o deset až 15 let staré vozy, které splňují emisní normu Euro 3. Nová norma jde po schválení vládou do parlamentu.

Dosud povinnosti podléhalo kolem 1,8 milionu ještě starších aut, která plní jen méně přísné normy Euro 2 a nižší, uvádí Sdružení automobilového průmyslu. To znamená, že tři miliony aut registrovaných v Česku budou při případném prodeji zatíženy ekologickým poplatkem.  V Česku je registrováno 4,9 milionu osobních aut.

Podle ředitele sdružení Antonína Šípka majitelé vozidel poplatek v navrhované výši 3 000 korun zaplatí pouze jednou při dovozu ojetého auta, nebo při prvním převodu na dalšího majitele. Od rozšíření poplatku na mladší vozy si sdružení slibuje omlazení tuzemského vozového parku, který s průměrným stářím přes 14 let patří k nejstarším v Evropě.

„Poplatek má pouze motivační charakter a záleží jen na rozhodnutí občana, zda se rozhodne své starší vozidlo tzv. dojezdit, předat k ekologické likvidaci, či je prodat dalšímu majiteli,“ uvedl Šípek. Doplňujícím prvkem k motivaci pro vyřazování nejstarších vozidel z provozu by podle něj mohl být i příspěvek vyplácený při předání vozidla k ekologické likvidaci, o kterém se v současné době jedná.

Dovoz aut starších deseti let do Česka se stále zvyšuje a v současnosti již tvoří přes 44 procent celkového importu. Před pěti lety to bylo necelých 28 procent.

Problém starého vozového parku má pomoci řešit i zvýšení poplatků pro vozy patřící pod normu Euro 1 (a to z 5 000 na 10 000 korun) a Euro 2 (ze 3 000 na 5 000 korun). Platba o dani bude zanesena v technickém průkazu. Výnos z poplatků má jít do fondu na financování ekologické likvidace autovraků.

První norma zabývající se množstvím výfukových zplodin vznikla v Kalifornii v roce 1968. V Evropě začala platit první emisní norma až v roce 1971 - EHK 15. První norma Euro 1 se objevila v roce 1992. Od té doby téměř pravidelně každé čtyři roky vyjde nová emisní norma. Čím vyšší číslo, tím přísnější norma je.