Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes nechce používat ekologickou náplň v klimatizacích, může být nebezpečná

  10:09aktualizováno  10:09
Automobilka Mercedes-Benz provádí v USA neobvyklou svolávací akci. Do servisů musí některé modely SL, a to kvůli chladicí náplni v klimatizaci. Je sice ekologická, ale může být nebezpečná při havárii. Mercedes je v tom nevinně, ekologické chladivo vyžadují evropské předpisy.

Mercedes E 200 NGT BlueEFFICIENCY | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Mercedes svolává do servisů ve Spojených státech vozy, které jsou vybaveny klimatizací s náplní označenou R-1234yf (hydrofluorolefin). To je relativně nově vyvinutá bezfreonová chladicí náplň, kterou dnes vyžadují předpisy vydané Evropskou komisí.

Náplň vyvinuly ve spolupráci firmy Honeywell a DuPont a zhruba od roku 2008 se stává standardem v automobilovém  průmyslu. Nahradila dřívější freonovou náplň R-134a (tetrafluoretan), tedy tu, kterou teď bude Mercedes do některých modelů v USA vracet. Freonová náplň se pod kapotu mercedesů SL vrátí proto, že automobilka ve svých extrémních interních testech zjistila, že R-1234yf může být při haváriích příčinou požáru.

To původní testy, které se prováděly před uvedením plynu do výroby, vyvrátily. Jenže Mercedes-Benz prováděl simulace extrémních čelních nárazů, při kterých dojde k rozbití okruhu klimatizace a rychlému úniku chladicího média. Vzniklý aerosol se může při kontaktu s horkými částmi motoru vznítit a tím zažehnout požár celého auta.

Co je to GWP

Global-warming potential

Index globálního oteplování je bezrozměrná veličina, která říká, jak moc je daná látka nebezpečná z hlediska globálního oteplování ve srovnání s CO2. Typicky zjišťuje, jak moc ovlivní klima po dobu 100 let 1 kilogram plynu ve srovnání s jedním kilogramem CO2.

Nová náplň byla vyvinuta kvůli požadavkům na snížení úniku skleníkových plynů do atmosféry. Podle nařízení EU nemohou evropské automobilky získat od roku 2011 homologaci na nová vozidla, pokud jejich klimatizace obsahují náplně s indexem příspěvku ke globálnímu oteplování (GWP) vyšším než 150. Látka R-134a má hodnotu GWP 1 410, nově vyvinutá náplň R-1234yf pouze 4 a je tak jednou z nových ekologických alternativ. Výrobci na ni byli nuceni přejít na základě nařízení Evropské komise a mimo jiné uvěřili, že je tato látka zcela bezpečná.

Mercedes-Benz ale nyní prokázal opak a o výsledky svého nálezu se chce podělit s odpovídajícími průmyslovými asociacemi i s konkurenčními automobilkami. Automobilka navrhuje, že by se tedy bezpečnou alternativou měl stát opět původní plyn R-134a, tedy do té doby, než bude nalezena skutečně bezpečná náhrada.

Kromě automobilek a asociací zapojila společnost do diskuse i úřady a věří, že brzy dospějí ke společnému řešení. Společnosti DuPont a Honeywell ale poměrně pochopitelně nebezpečnost svého výrobku odmítají a dodávají, že testy provedené Mercedesem neprobíhaly podle průmyslových standardů.

Motoristé se zatím o náplň ve svých klimatizacích příliš zajímat nemusí. Riziko, které Mercedes odhalil, je zřejmě velmi nízké a automobilka chce spíše předejít problémům do budoucna. Navíc je pravděpodobné, že pod kapotou mají klimatizaci s jiným chladicím médiem. Chladivo R-1234yf je povinné od ledna 2011 pouze v EU u nově homologovaných modelů. Dříve homologovaná auta vyrobená třeba i letos mohou používat klimatizace se starším chladivem. Kdo má auto s inkriminovanou náplní, vlastně s tím nic nenadělá, látka navíc splňuje současné předpisy a bezpečnostní požadavky.

Mimo Evropskou unii se zatím R-1234yf velkého rozšíření nedočkalo. Třeba americký GM prohlásil, že na něj u všech svých modelů přejde až v roce 2013. Možná ale na základě nálezů Mercedesu situaci přehodnotí.

Látka R-134a byla od roku 1995 jedinou náplní, která se směla v automobilových klimatizacích používat, teprve s hledáním méně ke skleníkovému efektu přispívajících alternativ o monopol přišla. Před rokem 1995 se v drtivé většině automobilových klimatizací používala náplň R12 (dichlorodífluorometan).

Ještě předtím se používala náplň označovaná jako R-744, což je vlastně tekutý oxid uhličitý. I ten by se mohl do automobilových klimatizací vrátit. CO2 ale vyžaduje jinou konstrukci klimatizace, takže se nedá jednoduše naplnit do stávajících systémů. To látky R-12, R-134a a R-1234yf jsou zaměnitelné, jen je potřeba vyměnit v klimatizaci olej a hadice.







Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.