Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mercedes nechce používat ekologickou náplň v klimatizacích, může být nebezpečná

  10:09
Automobilka Mercedes-Benz provádí v USA neobvyklou svolávací akci. Do servisů musí některé modely SL, a to kvůli chladicí náplni v klimatizaci. Je sice ekologická, ale může být nebezpečná při havárii. Mercedes je v tom nevinně, ekologické chladivo vyžadují evropské předpisy.

Mercedes E 200 NGT BlueEFFICIENCY | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Mercedes svolává do servisů ve Spojených státech vozy, které jsou vybaveny klimatizací s náplní označenou R-1234yf (hydrofluorolefin). To je relativně nově vyvinutá bezfreonová chladicí náplň, kterou dnes vyžadují předpisy vydané Evropskou komisí.

Náplň vyvinuly ve spolupráci firmy Honeywell a DuPont a zhruba od roku 2008 se stává standardem v automobilovém  průmyslu. Nahradila dřívější freonovou náplň R-134a (tetrafluoretan), tedy tu, kterou teď bude Mercedes do některých modelů v USA vracet. Freonová náplň se pod kapotu mercedesů SL vrátí proto, že automobilka ve svých extrémních interních testech zjistila, že R-1234yf může být při haváriích příčinou požáru.

To původní testy, které se prováděly před uvedením plynu do výroby, vyvrátily. Jenže Mercedes-Benz prováděl simulace extrémních čelních nárazů, při kterých dojde k rozbití okruhu klimatizace a rychlému úniku chladicího média. Vzniklý aerosol se může při kontaktu s horkými částmi motoru vznítit a tím zažehnout požár celého auta.

Co je to GWP

Global-warming potential

Index globálního oteplování je bezrozměrná veličina, která říká, jak moc je daná látka nebezpečná z hlediska globálního oteplování ve srovnání s CO2. Typicky zjišťuje, jak moc ovlivní klima po dobu 100 let 1 kilogram plynu ve srovnání s jedním kilogramem CO2.

Nová náplň byla vyvinuta kvůli požadavkům na snížení úniku skleníkových plynů do atmosféry. Podle nařízení EU nemohou evropské automobilky získat od roku 2011 homologaci na nová vozidla, pokud jejich klimatizace obsahují náplně s indexem příspěvku ke globálnímu oteplování (GWP) vyšším než 150. Látka R-134a má hodnotu GWP 1 410, nově vyvinutá náplň R-1234yf pouze 4 a je tak jednou z nových ekologických alternativ. Výrobci na ni byli nuceni přejít na základě nařízení Evropské komise a mimo jiné uvěřili, že je tato látka zcela bezpečná.

Mercedes-Benz ale nyní prokázal opak a o výsledky svého nálezu se chce podělit s odpovídajícími průmyslovými asociacemi i s konkurenčními automobilkami. Automobilka navrhuje, že by se tedy bezpečnou alternativou měl stát opět původní plyn R-134a, tedy do té doby, než bude nalezena skutečně bezpečná náhrada.

Kromě automobilek a asociací zapojila společnost do diskuse i úřady a věří, že brzy dospějí ke společnému řešení. Společnosti DuPont a Honeywell ale poměrně pochopitelně nebezpečnost svého výrobku odmítají a dodávají, že testy provedené Mercedesem neprobíhaly podle průmyslových standardů.

Motoristé se zatím o náplň ve svých klimatizacích příliš zajímat nemusí. Riziko, které Mercedes odhalil, je zřejmě velmi nízké a automobilka chce spíše předejít problémům do budoucna. Navíc je pravděpodobné, že pod kapotou mají klimatizaci s jiným chladicím médiem. Chladivo R-1234yf je povinné od ledna 2011 pouze v EU u nově homologovaných modelů. Dříve homologovaná auta vyrobená třeba i letos mohou používat klimatizace se starším chladivem. Kdo má auto s inkriminovanou náplní, vlastně s tím nic nenadělá, látka navíc splňuje současné předpisy a bezpečnostní požadavky.

Mimo Evropskou unii se zatím R-1234yf velkého rozšíření nedočkalo. Třeba americký GM prohlásil, že na něj u všech svých modelů přejde až v roce 2013. Možná ale na základě nálezů Mercedesu situaci přehodnotí.

Látka R-134a byla od roku 1995 jedinou náplní, která se směla v automobilových klimatizacích používat, teprve s hledáním méně ke skleníkovému efektu přispívajících alternativ o monopol přišla. Před rokem 1995 se v drtivé většině automobilových klimatizací používala náplň R12 (dichlorodífluorometan).

Ještě předtím se používala náplň označovaná jako R-744, což je vlastně tekutý oxid uhličitý. I ten by se mohl do automobilových klimatizací vrátit. CO2 ale vyžaduje jinou konstrukci klimatizace, takže se nedá jednoduše naplnit do stávajících systémů. To látky R-12, R-134a a R-1234yf jsou zaměnitelné, jen je potřeba vyměnit v klimatizaci olej a hadice.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze

Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...