Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Paříž zavedla ekologické plakety, stará auta mají v centru stopku

aktualizováno 
Paříž od letošního července zavedla ekologické plakety. Do centra města tak nevjedou auta a motorky vyrobené před rokem 1997. Město se snaží zlepšit ovzduší i život Pařížanů. Dlouhodobý plán zelenějšího města nad Seinou ovšem už má tříměsíční odklad a odstartovat naostro má až v říjnu.

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směla jezdit jen auta s lichým číslem poznávací značky. | foto: AP

Zelená metropole, kde se dobře dýchá, žije, chodí pěšky a jezdí na kole, to je nejspíš vize pařížské starostky Anne Hidalgové. Město totiž zavádí drsná pravidla pro motoristy. První žena pařížské radnice plní své předvolební sliby a už loni v září omezila vjezd do centra města autobusům a velkým nákladním autům vyrobeným před říjnem 2001. Nyní přišly na řadu osobní a jednostopá vozidla: od července 2016 měly mít ekologické plakety.

Paříž naplánovala celkem šest ekologických plaket, které musí auta a motorky povinně mít. Nejvýše budou zařazeny elektromobily, naopak ani šestý stupeň už nesplní auta vyrobená před rokem 1997 a motorky vyrobené před rokem 1999. „Podle očekávání strůjců tohoto návrhu to kromě jiného bude znamenat, že už do Paříže nevjede asi 10 procent ze současného počtu automobilů,“ informoval Ústřední automotoklub.

Plán však ještě není domyšlený, radnice proto ihned zavedla tříměsíční odklad. „Po tuto dobu budou policisté jen upozorňovat řidiče na fakt, že nemají ekologickou plaketu. Od října budou následovat pokuty ve výši 35 eur,“ upozornil ÚAMK.

Pokuty za chybějící plaketu na autě nebo motorce se budou ještě zvyšovat. Od ledna už provinilci zaplatí 68 eur. „Zatím se ale přesně neví, jak se bude zacházet s vozy cizinců, tedy i českých turistů. Od kdy budou i pro ně emisní zóny platit, kde získají plakety a za kolik,“ sdělil ÚAMK s tím, že na konkrétnější informace si musí řidiči mířící do Paříže počkat.

Nekompromisní pravidla

Stopka pro starší auta a motorky je další fází omezení dopravy ve městě. Autobusy, autokary a nákladní auta nad 3,5 tuny, která byla uvedena do provozu před 1. říjnem 2001, nesmí do centra Paříže už od září 2015. Zákaz pro ně platí každý den včetně víkendů od 8 do 20 hodin. Podle statistiky tvořily staré autobusy a nákladní auta 10 až 15 procent veškeré pařížské dopravy (více zde).

Podle plánů tamní radnice a francouzského ministerstva životního prostředí do roku 2020 nevjedou do Paříže už ani auta vyrobená před rokem 2011. Centrum města by pak v budoucnu mělo být dostupné pouze autům s nejekologičtějšími spalovacími motory, hybridům a elektromobilům.

Autor:




Nejčtenější

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Další z rubriky

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.