Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Paříž zavedla ekologické plakety, stará auta mají v centru stopku

aktualizováno 
Paříž od letošního července zavedla ekologické plakety. Do centra města tak nevjedou auta a motorky vyrobené před rokem 1997. Město se snaží zlepšit ovzduší i život Pařížanů. Dlouhodobý plán zelenějšího města nad Seinou ovšem už má tříměsíční odklad a odstartovat naostro má až v říjnu.

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směla jezdit jen auta s lichým číslem poznávací značky. | foto: AP

Zelená metropole, kde se dobře dýchá, žije, chodí pěšky a jezdí na kole, to je nejspíš vize pařížské starostky Anne Hidalgové. Město totiž zavádí drsná pravidla pro motoristy. První žena pařížské radnice plní své předvolební sliby a už loni v září omezila vjezd do centra města autobusům a velkým nákladním autům vyrobeným před říjnem 2001. Nyní přišly na řadu osobní a jednostopá vozidla: od července 2016 měly mít ekologické plakety.

Paříž naplánovala celkem šest ekologických plaket, které musí auta a motorky povinně mít. Nejvýše budou zařazeny elektromobily, naopak ani šestý stupeň už nesplní auta vyrobená před rokem 1997 a motorky vyrobené před rokem 1999. „Podle očekávání strůjců tohoto návrhu to kromě jiného bude znamenat, že už do Paříže nevjede asi 10 procent ze současného počtu automobilů,“ informoval Ústřední automotoklub.

Plán však ještě není domyšlený, radnice proto ihned zavedla tříměsíční odklad. „Po tuto dobu budou policisté jen upozorňovat řidiče na fakt, že nemají ekologickou plaketu. Od října budou následovat pokuty ve výši 35 eur,“ upozornil ÚAMK.

Pokuty za chybějící plaketu na autě nebo motorce se budou ještě zvyšovat. Od ledna už provinilci zaplatí 68 eur. „Zatím se ale přesně neví, jak se bude zacházet s vozy cizinců, tedy i českých turistů. Od kdy budou i pro ně emisní zóny platit, kde získají plakety a za kolik,“ sdělil ÚAMK s tím, že na konkrétnější informace si musí řidiči mířící do Paříže počkat.

Nekompromisní pravidla

Stopka pro starší auta a motorky je další fází omezení dopravy ve městě. Autobusy, autokary a nákladní auta nad 3,5 tuny, která byla uvedena do provozu před 1. říjnem 2001, nesmí do centra Paříže už od září 2015. Zákaz pro ně platí každý den včetně víkendů od 8 do 20 hodin. Podle statistiky tvořily staré autobusy a nákladní auta 10 až 15 procent veškeré pařížské dopravy (více zde).

Podle plánů tamní radnice a francouzského ministerstva životního prostředí do roku 2020 nevjedou do Paříže už ani auta vyrobená před rokem 2011. Centrum města by pak v budoucnu mělo být dostupné pouze autům s nejekologičtějšími spalovacími motory, hybridům a elektromobilům.

Autor:



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Taxi dělá sexy těla

Sexy kalendář newyorských taxikářů pro rok 2018

Kalendář newyorských taxikářů pro rok 2018 je tu a zas je to pokoukání. Konkurence kalendáře Pirelli s umělohmotnými...

VIDEO: Papež dostal lamborghini, ale užije si ho jen do května

Nový papamobil? Papež František dostal Lamborghini

Papež František dostal od šéfa Lamborghini Stefana Domenicaliho supersport. Huracán v provedení RWD (to znamená pohon...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.