Fed Alpha | foto: Ricardo

Ekologické šílenství v armádě. Už i vojenský pancéřák musí šetřit palivo

  • 121
Americká armáda hodlá šetřit palivo. Prvním úsporným pancéřovým autem je Fed Alpha od britské značky Ricardo. Podle průběhu testů se armáda rozhodne o jeho zařazení do služby.

Že jsou vojenská auta "užraná", americká armáda dobře ví. Vozidla jsou kvůli pancéřování těžká a také odolná konstrukce pro průjezd náročným terénem nějaké kilo navíc přidá. Proto v roce 2008 vyhlásila armáda projekt FED (Fuel Efficient Ground Vehicle Demonstrator), který má za úkol najít řešení problému vojenských aut s vysokou spotřebou.

První výsledek projektu, stroj s příznačným označením Alpha, splňuje požadavky upřesněné tankovou divizí armády. Auto bylo poprvé vystaveno už v polovině loňského roku a nyní podstupuje testy v terénu.

Fed Aplha

Na první pohled mohutné vozidlo je určené pro čtyřčlennou posádku. Každý má k dispozici samostatné sedadlo, které se vzhledově nikterak výrazně neodlišuje od sedadel v osobních autech, a to včetně bezpečnostních pásů. Interiér je samozřejmě čistě účelový. Prostředkem kabiny vede mohutný tunel pohonného ústrojí, takže každý člen posádky má jakoby svůj vlastní kokpit.

Dveře se otvírají netradičně od sebe jako u skříně, což má ale svou logiku, při vystupování je jimi posádka chráněná z obou stran. Dveře a další části karoserie jsou samozřejmě pancéřované, stejně jako podvozek. Základem konstrukce Fedu Alpha je hliníkový rám a panely speciálních vlastností pro použití v armádě.

Fed Aplha

Z logických důvodů jsou všechna okna malá a jejich skla neprůstřelná. Interiér ani dveře nemají výplně, na všech dveřích je pak připevněn samopal. Čtyřkolku s motorem vpředu pohání blíže nespecifikovaný čtyřválec Cummins, výkon předává na kola šestistupňová převodovka Aisin. Ve výbavě je i silný generátor, který dodává energii palubním systémům a další výbavě.

A kde je tedy ta úspora paliva? Základem je lehká, ale pevná a odolná konstrukce karoserie z hliníkových slitin. Bez podrobnější specifikace je pancéřování, ale i na něm se mělo něco z hmotnosti ušetřit. Pancéřování nechrání celé auto, ale především jeho posádku.

Úsporný má být i motor, přece jen, čtyřválec není obvyklou pohonnou jednotkou těžkých vojenských aut. Další úsporu zajistí speciální pneumatiky s nízkým valivým odporem Goodyear Fuel Max, které výrobce dodal speciálně pro tento projekt. Otázkou je, jak spolu bude souznít nízký valivý odpor a dostatečný záběr v terénu.

I další šetřicí zařízení známe z osobních aut. Je to informační panel na palubní desce, který informuje řidiče o ekonomice provozu, a plynový pedál se zpětnou vazbou, který při ustálené jízdě "tlačí" proti noze řidiče, aby na něj tolik nešlapal. 

Fed Alphu čekají další náročné zkoušky v terénu i při simulaci provozních činností. Hlavní náplní podobného vozidla bude zajištění patrol ve městech i v terénu, podpora bojových jednotek a jiné činnosti. Není to ale vyloženě auto pro boj v první linii, tam se totiž na spotřebu nehledí a nelze očekávat, že řidič pod silnou palbou bude sledovat ekonoměr.

Britský konglomerát Ricardo konstruuje a vyrábí kde co. Od automobilových součástek přes kolejová vozidla až po speciální a vojenské stroje. Působí po celém světě a jednu z konstrukčních kanceláří má i v Praze.