Ekologický aktivista: Land Rover LRX Concept

  11:20aktualizováno  11:20
Land Rover čeká pestrý rok 2008. Bude slavit šedesáté výročí založení a také se s největší pravděpodobností společně s Jaguarem přesune zpod křídel koncernu Ford. K narozeninám, si automobilka nadělila dravý koncept LRX. S - na landrovera - skromnými rozměry, ale velkými ambicemi.

Land Rover LRX Concept | foto: Land Rover

Je lehký, přetéká moderní technikou a materiály, které jsou příznivé k životnímu prostředí. Automobilka tvrdí, že má být dokonce jedním z nejčistších aut ve své kategorii.

Automobilka, která jiná než terénní auta nenabízí, pod bachraté obry krabicovitého designu možná zanedlouho usadí ještě menší model, než je stávající freelander. Oproti momentálně nejmenšímu landroveru je LRX o 7 centimetrů kratší (má 435 cm) a o 12 nižší (155 cm).

Jeden ze šéfů Land Roveru Phil Popham říká: "LRX je Land Rover v každém ohledu, ale je to velmi odlišný Land Rover."

LRX je vůbec prvním dílem nového designérského šéfa Land Roveru Gerryho McGoverna. Má být autem, které se bude hodit na cestu do práce i do divadla, ale slušet mu bude i bahno za ušima, rozuměj zrcátky.

Nasupený mrňous by měl být nejsportovnějším modelem legendární automobilky. Proporcemi se blíží spíše kupé než klasickému offroadu. Musí se obejít s jediným párem dveří, boční okna jsou úzká (s prosklením se vůbec hodně šetřilo) a střecha směrem vzad dramaticky klesá. Agresivitu dodávají mohutné boky, v každém rohu je dvacetipalcové kolo.

Samozřejmostí je pohon všech kol. Nechybí landroverácká specialitka v podobě systému Terrain Response, umožňujícího nastavovat charakteristiku vozu podle druhu povrchu. Novinkou je funkce ECO, která šetří emisemi při jízdě městem.

Land Rover LRX Concept stojí na podvozku Fordu Focus. Na zadní nápravu se usadil elektromotor, který vypomáhá klasickému spalovacímu agregátu (vybavenému systémem start-stop) starajícímu se o pohon předních kol. Koncept Land Roveru by se měl na jaře roku 2009 dostat do sériové výroby, otázkou je, zůstane-li zachován i jeho hybridní pohon.

Interiér je přísně čtyřmístný, přední i zadní pár anatomických křesel je rozdělen mohutným středovým tunelem.

Osvětlení interiéru se mění podle toho, jak řidič jede - zelená značí ekonomickou jízdu, červená sportovní a modrá indikuje "normal".

LCD displeje vytváří prostorovou grafiku v místech, kde obvykle vídáme budíky rychloměru a otáčkoměru.

Nechybí prostor pro zapojení iPhonu a iPodu, samozřejmostí je sdružení ovládání všeho myslitelného do dotykového displeje.

Konstruktéři měli při stavbě konceptu za úkol také šetřit kila. Boční okna a průhledná střecha tak nejsou ze skla, ale z polykarbonátu, což ušetřilo asi 40 procent hmotnosti oproti tradičnímu materiálu.

Ekology potěší, že když už musela být v interiéru použita kůže, je alespoň barvená přírodními barvivy. Výplně dveří a střecha jsou zase potažené materiálem získaným z recyklovaných PETlahví.

Luxusní miniaturní SUVčko se chystá tradiční britský výrobce představit na lednovém autosalonu v Detroitu.

Land Rover LRX Concept Land Rover LRX Concept Land Rover LRX Concept



Land Rover LRX Concept Land Rover LRX Concept Land Rover LRX Concept



Land Rover LRX Concept Land Rover LRX Concept Land Rover LRX Concept



Land Rover LRX ConceptLand Rover LRX ConceptLand Rover LRX Concept



Land Rover LRX ConceptLand Rover LRX Concept


Autor:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Odpovědnost za řízení zatím nese člověk. Otázka je, jak dlouho

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

Divoké představy o budoucí podobě silničního provozu se pomalu začínají naplňovat. Jaké problémy s provozem autonomních...

Pirátské vedení Prahy chce pokračovat v projektu půjčovny elektroaut

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Nová pražská koalice chce upravit projekt městského systému sdílených elektromobilů, který schválila minulá politická...

Ředitelka muzea Škody: Veteráni jsou dobrá investice

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi a za pět let z něj vytvořila vyhledávané multifunkční kulturní...

Najdete na iDNES.cz