Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ekopoplatek za převod bude už za desetiletá auta, navrhuje ministerstvo

  13:52aktualizováno  13:52
Zavést ekologickou daň už i pro deset let stará auta, zpřísnit podmínky pro likvidaci autovraků a také elektrošrotu navrhuje zcela nový zákon o výrobcích s ukončenou životností. Zatím ho však neviděla ani vláda.
Ekologický poplatek se platí při převodu vozu podle emisní třídy, do které vůz spadá. Ekopoplatek se vybírá u každého vozu pouze jednou, při následném prodeji už se neplatí.

Ekologický poplatek se platí při převodu vozu podle emisní třídy, do které vůz spadá. Ekopoplatek se vybírá u každého vozu pouze jednou, při následném prodeji už se neplatí. | foto: Reuters

Součástí nového zákona je také návrh na rozšíření ekologické daně. Takzvaný ekologický poplatek placený při přeregistraci registraci (při převodu na nového majitele) by měla platit už i auta, která spadají pod normu EURO 3, což jsou automobily vyrobené mezi rokem 2000 až 2005.

„Zavedením poplatku chce úřad přispět ke zlepšení kvality ovzduší,“ řekla mluvčí ministerstva Petra Roubíčková. Zvýšení poplatků se týká normy EURO 1 (a to z pěti na deset tisíc Kč), normy EURO 2 (ze tří tisíc na pět tisíc Kč) a normy EURO 3 (ta dosud byla bez poplatku, nově jsou navrhovány tři tisíce Kč).

Ekologický poplatek za převod starého auta se v Česku platí od roku 2009 - více zde

Zpřísnění pravidel pro vrakoviště

Úřad si chce „posvítit“ také na autovrakoviště, jejichž počet je ve srovnání s okolními státy vysoký. Provozovatelé nynějších by museli do jednoho roku od nabytí účinnosti zákona požádat o vydání nového povolení, avšak už za přísnějších podmínek. „V novém zákoně MŽP plánuje novou certifikaci všech autovrakovišť, dále zavedení povinnosti pro krajské úřady fyzicky kontrolovat vrakoviště a uvažujeme také o zavedení značení jednotlivých dílů z autovraků s cílem větší kontroly nad prodejem náhradních dílů,“ uvedla Roubíčková.

Součástí navrhované zákona jsou i nová pravidla pro likvidaci vysloužilých svítidel, baterií, solárních panelů nebo pneumatik. Norma sleduje celý „životní cyklus“ výrobku až do chvíle, kdy skončí jako odpad. Ve středu ji ministerstvo životního prostředí s resortem průmyslu předloží vládě.

Stávající odpadový zákon by měly nahradit dva nové právní předpisy - zákon o odpadech a zákon o výrobcích s ukončenou životností. Zatím jsou v podobě věcných záměrů, Ministerstvo životního prostředí (MŽP) chystá paragrafové znění.

Autoři: ,




Nejčtenější

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Škoda Favorit
Otec navrhoval favorita, syn teď vymýšlí, jak se vypořádat s ekonormami

Petr Hrdlička přivedl coby šéfkonstruktér k životu Škodu Favorit v rekordním čase. Překonávat musel především nástrahy tehdejšího plánovaného hospodářství....  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.