Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ekologický poplatek postihne více než polovinu aut v Česku

aktualizováno 
Ekologický poplatek, který od příštího roku začnou vybírat dopravní úřady při registraci starších vozidel, se dotkne více než poloviny všech osobních aut jezdících v Česku, tedy přibližně 2,5 milionu vozů. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu.

Ilustrační foto | foto: Škoda Auto

Z celkového počtu 4,4 milionu vozů v Česku je třetina, tedy 1,45 milionu aut starších 15 let, a neplní tak žádnou emisní normu Euro. Jejich majitelé proto při prvním převodu po 1. lednu zaplatí poplatek 10 000 korun. Dalších 1,1 milionu aut s průměrným věkem 10 až 15 let plní jen emisní normy Euro 1 nebo Euro 2, které platí od roku 1993, respektive 1996. Majitelé za tyto vozy při prvním převodu zaplatí 5000 respektive 3000 korun.

Poplatek zaplatí i dovozci při první registraci ojetiny, která neplní alespoň normu Euro 3. Ta platí zhruba od roku 2000. Podle ředitele sdružení Antonína Šípka kvůli opatření klesne dovoz nejstarších ojetin a lidé vyřadí více starých aut z provozu. "Stará auta se stanou prakticky neprodejná," uvedl.

Před koncem roku zažívají nápor dopravní úřady, kde lidé chtějí auta přeregistrovat ještě bez poplatku. Zvýšený zájem v řádu desítek procent zaznamenaly i autobazary. Například síť AAA Auto počítá s tím, že ke konci roku starší vozy téměř vyprodá a zároveň omezila jejich výkup.

Podle Václava Špičky z Autoklubu ČR by měl poplatek vždy platit nabyvatel vozidla. "Jestliže jde o změnu pouze v osobě provozovatele vozidla, kdy se současně nemění vlastník, poplatek by být placen neměl, neboť nejde o přeregistraci, nýbrž pouze o změnu některého ze zapisovaných údajů v registru a dokladech," dodal.

Pro posouzení, zda se na auto vztahuje poplatek, bude rozhodující zápis ve velkém technickém průkazu vozidla. Pokud v něm nebude údaj o plnění emisních limitů uveden, bude zřejmě nutno navštívit pověřenou zkušebnu. "K tomu ještě nutno uvést, že v řadě případů bude záležet i na posouzení dopravního úřadu. Například vozidlo roku výroby 1994 či 1995 může mít v technickém průkazu uvedeno, že je homologováno podle normy Euro 1 a plní Euro 2," vysvětlil Šípek.

Sdružení poplatek vítá, protože je prý prvním reálným opatřením vlády napomáhajícím alespoň částečně k obnově vozového parku a omezení dovozů přestárlých ojetin. Zároveň ale po vládě požaduje i vytvoření pobídek, které by lidi motivovaly ke koupi nového vozu. Pobídky v posledních letech uplatnilo 13 zemí EU.

Podle Šípka není zaváděný poplatek novinkou, protože již podle zákona o odpadech z roku 2001 měli dovozci aut platit za každý vůz 5000 korun jako příspěvek k jejich budoucí ekologické likvidaci. Poplatek ale nikdo nevybíral, protože ministerstvo životního prostředí nevydalo prováděcí vyhlášku. Důvodem byla údajná diskriminace dovozců. Tu odstranilo nynější zavedení poplatku i pro první přeregistraci starších aut jezdících v tuzemsku.

Zahájení platnosti emisních norem
Euro 1 v roce 1993
Euro 2 v roce1996
Euro 3 v roce 2000
Euro 4 v roce 2005/6
Euro 5 v roce 2009
Zdroj: SAP

Autoři: ,




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.