Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ekologický prius žere víc než velké BMW

aktualizováno 
Hybridní prius od japonské automobilky Toyota, který se v posledních letech stal symbolem ekologických trendů v automobilismu, možná není tak úsporný, jak jej jeho výrobce prezentuje. Jeho spotřeba byla na členité trase dlouhé asi 900 km vyšší než spotřeba vozu BMW vyšší střední třídy, zjistil test listu The Sunday Times.

Toyota Prius | foto: Toyota

Prius je nejúspěšnější hybridní model na světě a je oblíben zejména mezi ekologicky smýšlejícími motoristy. Hybridní automobily kombinují benzinový a elektrický pohon, což by mělo šetřit pohonné hmoty; společnost Toyota je na trhu hybridních automobilů díky priusu jasnou jedničkou.

V USA má například prius oficiální hodnocení "nejúspornější automobil na trhu", a díky tomu jeho majitelé užívají řady výhod - mohou například jezdit v pruzích vyhrazených pro hromadnou dopravu. V Londýně může prius vjet do centrální zóny bez placení obvyklého mýta osmi liber denně a vlastník za něj platí nižší silniční daň, uvádí list.

Někteří komentátoři již vyjádřili podezření, zda úspěch priusu není dán hlavně tím, že je na rozdíl od jiných hybridů snadno rozpoznatelný, a splňuje tak podmínku "okázalé spotřeby", byť ekologického ražení - podobně jako se jiní muži chlubí například ferrari, vystavují ekologicky "uvědomělí" na odiv vlastnictví priusu a dalších symbolů "ekologicky odpovědného konzumu".

Toyota oficiálně uvádí, že prius ujede ve smíšeném režimu, tedy při jízdě ve městě i po dálnici, 65,7 míle na galon, což je v přepočtu spotřeba zhruba 3,6 litru na 100 km. The Sunday Times ale mají od čtenářů poznatky, že reálně se tento parametr blíží spíše 50 mílím na galon (4,7 l/100 km), a proto se list rozhodl uspořádat test.

Cílem testu bylo zjistit, zda Toyota Prius na trase Londýn − Ženeva po dálnicích, horských silničkách i ve městech bude mít nižší spotřebu než dieselové BMW 520d. Tento model se sice neholedbá ekologickou image, je však vybaven řadou méně nápadných, zato účinných technologií, které spotřebu výrazně snižují.

Řidič BMW uvedl, že se na úsporu při jízdě příliš neohlížel, takže měl zapnutou mimo jiné i klimatizaci. BMW za celou cestu spotřebovalo 49 litrů nafty, tedy dvě třetiny 70litrové nádrže, a průměrná spotřeba byla nakonec pod 4,7 l/100km.

Řidič priusu se snažil šetřit palivem co nejvíce, jel bez klimatizace a měl vypnuté rádio, nedostal se však pod 4,25 l/100 km. Ve Francii na dálnici se mu přitom spotřeba kvůli protivětru výrazně zvýšila a nakonec mu bylo jasné, že auto na jednu nádrž nedojede. Prius nakonec vykázal průměrnou spotřebu 4,9 l/100km, o více než 0,2 l vyšší než BMW. "Nikdy v životě jsem nejel takhle dlouho tak pomalu a starostlivě," konstatoval po cestě řidič priusu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.