Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektrická kroska příjíždí, pošlou vám ji poštou

aktualizováno 
Jmenuje se Zero a není to japonská stíhačka. Umí stejné věci jako klasická krosová motorka se spalovacím motorem, ale pěkně potichu a bez čoudu.

Elektrická motorka Zero | foto: Zero

Před několika měsíci jsme zde psali o ambiciózním projektu superbiku Vectrix na elektrický pohon. Tato firma již téměř dva roky prodává skútr Maxi. Jeho prodejní výsledky za rok 2007 však zdaleka nedosáhly očekávání a vyrábí se na sklad.

To však neznamená, že by o elektrické motorky nebyl zájem. S opačným problémem, převisem poptávky, se potýká další nová americká "elektrická" značka Zero, sídlící ve slunné a ekologicky zaměřené Kalifornii nedaleko Santa Cruz.

Zatím jediným vyráběným modelem je Zero X. Off-road motocykly nebývají nikdy ověšeny zbytečnými serepetičkami, ale X je ještě jednodušší. Marně budete hledat výfuk, pedály, nádrž, oleje, filtry nebo převodovku.

Eelktrická motorka Zero

Základem je originální hliníkový rám, vážící 8 kg – u něj se objevila zajímavá zákulisní informace, že je vyroben z hliníku vyrobeného ve Spojených státech, který je údajně pevnější než hliníky z jiných (nejmenovaných) zemí. Ať tak či onak, zákazníka vždy potěší, když jde výrobci o kvalitu.

Na obvyklém místě spalovacího motoru se nachází elektromotor s maximálním výkonem 17 400 wattů neboli 23 koní. Ten je napájen sadou lithium-iontových článků s kapacitou 2 kWh. Při jejich úplném vybití je nutno nabíjet přibližně 2 hodiny, nabitá baterie stačí zhruba na hodinu řádění (výrobce udává také dojezd 40 mil – 64 km).

Podvozkové komponenty jako kotoučové brzdy nebo speciálně vyvinuté odpružení pocházejí ideově z horských kol, stejně jako řídítka.

Ze světa horských kol ostatně pochází i tvůrce Neal Saiki, který se několik let živil jako designér mountainbikových rámů (u značek Haro, Neal atd.) a za tuto činnost také obdržel také několik ocenění. Ještě předtím pracoval pro NASA.

Jízda na Zeru X má pro neznalého jedno zásadní překvapení. Zátah elektromotoru je okamžitý a masivní – i jezdci znalí ostrých dvoutaktů jsou překvapeni, jak snadno a rychle to jde "na záda".

Spojka zde není, jen brzdy. Zrychlení z 0 na 50 km/h trvá zhruba 2 sekundy. Svými výkonovými parametry je Zero X přirovnáváno k dvěstěpadesátce. Při rozjezdu je zkrátka třeba dávat si pozor. Není to však nic zase tak drastického, aby to nezvládla třeba blondýnka, jak je vidět na videu:

Další nárůst výkonu až do výkonové špičky je konstantní a hladký. Není zde žádný omezovač otáček, po dosažení vrcholu prostě stroj již dále nezrychluje.

Výrobce však Zero X vybavil krabičkou (Speed Controller), pomocí které lze omezit maximální rychlost na 48 km/h, což je tamější povolená rychlost pro motorizovaná kola na silnici. Jiným vypínačem lze trochu omezit počáteční ostrou akceleraci.

Další zajímavostí je nízká hmotnost, naložené bateriemi váží Zero X cca 63 kg. Z dalších podstatných technických údajů zmiňme rozměr obou ráfků 20 palců a rozvor 1 370 mm.

Dráhy odpružení jsou vpředu 178−203 mm, vzadu 229 mm. Tyto údaje zde uvádíme proto, že se velice rychle našli kalifornští testmeni, kteří jich neváhali využít na maximum při skocích dlouhých 20 metrů.

Slabinou některých pompězních ekologických projektů bývá fakt, že jejich výroba je energeticky a surovinově nákladnější než u zavedených technologií, což celé snažení trochu degraduje.

Zero X se v tomto ohledu může chlubit tím, že na výrobu jeho elektromotoru se spotřebuje desetina oceli a polovina mědi ve srovnání s běžným spalovacím motorem.

Kolik tedy tento zázrak stojí? Základní verze vyjde na 7 450 USD (necelých 120 tisíc korun), pokud byste mlsně zatoužili po ještě výkonnějším elektromotru německé provenience (o 10 procent vyšší výkon), připravte si 8 350 USD. Nejdražší součástkou je v případě Zero X baterie – za náhradní počítejte s 2 950 USD.

Protože prodej probíhá převážně zásilkovou metodou, je k tomu ještě nutno přičíst 300 USD za doručení v rámci USA nebo 1 000 USD za přepravu do Evropy. Záruka je jeden rok.

Podle posledních zpráv výrobce chystá na léto uvedení silničního modelu Zero S, který by měl být vybaven povinnými náležitostmi (světla, blinkry atd.).

Eelktrická motorka Zero

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Kousavá jawa slaví padesátku v Brně, kde na ní Franta Štastný jel nejlíp

František Šťastný

Před padesáti roky v Brně František Štastný zajel svůj nejlepší domácí výsledek v mistrovství světa. Na motorce, které...

Italské vosy se rojí v Praze. V sobotu vyrazí na spanilou jízdu

PragoVespa 2016

Tradiční mezinárodní sraz milovníků italských skútrů Vespa se letos koná opět pod záštitou domovského Vespa Clubu Praha...

Bojí se zatáček a nerad brzdí. Přesto se na motorce chystá do Iráku

Igor Brezovar

Motorkáři se prý dělí na ty, kteří už spadli, a ty, co teprve spadnou. Je to takový iniciační rituál. A pak je tu ještě...

Najdete na iDNES.cz