Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektrické porsche uhání i 250 km/h, ale taky 210 kilometrů za devět hodin

Jak dalekou cestu ještě musí Velká Británie urazit, pokud chce do roku 2030 opravdu přejít na čistě elektrické automobily, dobře ilustroval nedávný příběh majitelů elektrického sporťáku. Ti se spolehli na stávající síť nabíjecích stanic a výlet o délce 210 km jim trval rovných devět hodin.

Řízení Taycanu Turbo S na hladkých okreskách bývalého západního Německa bylo neobyčejný zážitek. | foto: Bauer Media

Británie nejprve plánovala jako součást snahy o snižování emisí skleníkových plynů zakázat prodej nových vozů na benzin a naftu od roku 2040. Jenže premiér Johnson tento termín posunul na 2030, tedy už za deset let (čtěte více). 

Postoj veřejnosti k elektromobilům je přitom v Británii poměrně příznivý. Již nyní mají elektromobily osmiprocentní podíl na prodejích a podle průzkumů je 37 procent motoristů odhodláno do roku 2025 elektromobil pořídit. Na druhou stranu 24 procent je zcela odmítá.

Mnohem vážnější problém je připravenost nabíjecích stanic a rozvodné sítě. Podle analýzy britského sdružení výrobců a prodejců automobilů bude nutné jen do infrastruktury investovat téměř 19 miliard eur, aby splňovala potřeby masové elektromobility na britských ostrovech. 

Z aktuálních 19 314 nabíjecích míst (veřejných i neveřejných) je třeba se do konce dekády dostat na 1,7 milionu a do roku 2035 na 2,8 milionu. To znamená 507 nových nabíjecích míst zřizovaných každý den v následujících 15 letech. A praxe ukazuje, že startovní pozice rozhodně není moc dobře připravená.

Elektrický sportovní vůz Porsche Taycan 4S teoreticky umí dosáhnout maximální rychlost 250 km/h, v praxi reálná cestovní rychlost může klesnout třeba jen na 25 km/h. To když se do hry zapojí realita nedokonalé nabíjecí infrastruktury ve Velké Británii a nepříznivé okolnosti. Rejpal by řekl, že benzinku pro obyčejné „fosilní“ auto najdete vždycky a za deset minut natankujete plnou i s kávou navrch. 

S elektromobily čekají motoristy mnohem zajímavější dobrodružství. Dvojice příznivců elektrické mobility z hrabství Kent poslala do anglických novin The Guardian svůj příběh o jednom vcelku obvyklém víkendovém výletu, ze kterého se dvojice vracela celých devět hodin a absolvovala šest pokusů o dobití vozu. Stačí mít trochu smůly a cestovat v dopravní špičce.

Porsche Taycan 4S přitom má docela velký dojezd, teoreticky až 400 kilometrů. Právě u sportovního vozu se teoretická hodnota může podstatně zkrátit, stačí párkrát přišlápnout pedál akcelerátoru a můžete se snadno dostat jen na poloviční hodnotu. Jen na upřesněnou: v litru benzinu je 8,89 kWh energie, takže Taycan 4S, který má 79,2, nebo 93,4 kWh baterii má při plném nabití zásobu energie odpovídající 9, nebo v lepším případě 10,5 litru benzinu.

U Taycanu bylo podle Porsche nejtěžší vyvinout 800V systém, který je lehčí, méně objemný a dovoluje dosáhnout vyšších výkonů (pro pohon i nabíjení).

Také proto při cestě z víkendu v Bournemouthu svítil na displeji vozu dojezd 70 kilometrů a vůz pomocí navigačního systému doporučil navštívit nejbližší rychlonabíjecí stanici. Ta po zapojení kabelů vůbec nereagovala a obsluha parkoviště informovala posádku, že nabíječka už nefunguje několik týdnů. 

Tím začala anabáze s nabíjením baterie, která narážela na několik souvisejících problémů – nefunkční dobíjecí stanice, které jsou v systému inzerovány jako funkční, dále nekompatibilní dobíjecí systémy jednotlivých značek a nakonec dlouhé čekací doby u obsazených nabíječek, kvůli kterým je dobití nerealistické.

Naše dvojice v porsche nakonec zamířila do nedalekého servisu Porsche, kde za půl hodiny pomocí běžné nabíječky získala alespoň energii na dojezd k další stanici na dálnici. I ta měla technické problémy a majitelka vozu „tankujícího elektřinu“ před nimi je informovala, že se jí podařilo systém zprovoznit až po zásahu zákaznické linky. Ta už tou dobou měla po pracovní době. 

Na další nabíjecí stanici bylo beznadějně obsazeno, navíc šlo pouze o pomalou nabíječku 7kW. Telefonáty po okolí nepomohly, blízké hotely sice měly nabíječky, ale nikdo nebyl schopný potvrdit jejich kompatibilitu ani to, zda jsou funkční. Posádka proto vyrazila podle navigace – jen aby objevila dvě další nefunkční nabíjecí stanice. 

Až napopáté porsche dorazilo k otevřené a funkční stanici s osmi novými rychlonabíječkami. Bohužel byly dostupné pouze pro majitele tesly. Štěstí se na posádku usmálo až na šestý pokus, kdy na funkční nabíjecí stanici dobili baterii alespoň pro návrat domů, kam dojeli po devíti hodinách s rezervou 11 % kapacity baterie. Celou cestu doprovázelo tolik zklamání a obav, že se manželé rozhodli příběh zveřejnit

Majitelé elektrického porsche navíc začali pečlivě mapovat situaci s nabíjecími stanicemi ve svém nejbližším okolí a zjistili, že z pěti stanic jich nefunguje právě pět. V Británii je přitom oficiálně 11 600 veřejných dobíjecích míst, bohužel neexistuje jednotný standard zásuvek, kapacity a účtování. 

Některé vyžadují speciální konektory, jiné zřízení speciální karty, další chtějí ke své funkci aplikaci v telefonu a automobilu. Cena za kWh je přitom u rychlonabíječek v průměru dvojnásobná v porovnání s nabíjením z domácí elektrické zásuvky.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

Hasiči řešili mimořádný počet zásahů, trápí je „neuhasitelné“ elektromobily

Oheň zachvátil brzy ráno nízký průmyslový objekt v Otrokovicích. (23. srpna...

VIDEO Přes šest tisíc případů za loňský rok museli řešit hasiči ve Zlínském kraji. Statisticky jde o...

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel šéf slavného studia Pininfarina, jež obléklo Zetor, Ferrari i Mattoni

13. dubna 2024

Zemřel Paolo Pininfarina, šéfovi legendární designérské společnosti Pininfarina bylo 65 let....

Německý boj o klima. Ministr dopravy děsí řidiče plány na zákazy jízdy

17. dubna 2024

Německý ministr dopravy Volker Wissing vystrašil miliony německých řidičů slovy o možných plošných...

Jaké jsou vyhlídky autoprůmyslu v Evropě? Diskutovat budou experti i politici

17. dubna 2024

Sledujte debatu o konkurenceschopnosti Evropské unie, budoucnosti automobilového průmyslu, cílech...

Čínské Chery začínalo s fejkovým toledem. Ze Španělska chce nyní dobýt Evropu

17. dubna 2024

Chery se stane první čínskou automobilkou, která bude mít v Evropě svoji továrnu. Bude to právě ve...

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud Flotily duchů, která...