Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian představil své první auto, jmenuje se nepoeticky R1T a má ambice stát se hitem amerického trhu. Počin nové automobilky míří mezi v Americe veleoblíbené pick-upy.
Rivian R1T

Rivian R1T | foto: Rivian Automotive

Bez souvislostí by Rivian R1T vypadal jako hezké designérské cvičení s fantaskními parametry. Jenže pozor, ač je značka Rivian zatím neznámá, tak má dostatek investorů a financí a už rok vlastní automobilku. Loni v létě totiž převzala bývalou továrnu Mitsubishi ve městě Normal ve státě Illinois. 

Navíc firma angažovala zkušené manažery z autoprůmyslu, třeba  Lawrence Achrama, bývalého vysokého manažera Chrysleru, bývalého šéfinženýra elektrických pohonů Magny Gariho Gloceriho nebo Larryho Ericksona, bývalého designéra General Motors a Fordu. 

To je podobný příběh jako u Tesly, ta pro změnu převzala svou Tesla Factory v roce 2010 ve Freemontu v Kalifornii po Toyotě a General Motors. Přes všechny problémy se Tesla na trhu etablovala a v podstatě je synonymem pro elektromobilitu. Rivian má podobné ambice a navíc míří na modlu amerických silnic - na pick-upy. 

Ano, Rivian R1T je pick-up. Zde musíme zdůraznit, že pick-upy či přesněji trucky jsou nejprodávanější auta v USA. Loni byl jedničkou celého trhu Ford série F, následovaný Chevroletem Silverado a třetí byl RAM (dřív Dodge RAM). Jen těchto třech modelů se loni prodalo téměř dva miliony. A k tomu můžeme přičíst další stovky tisíc dalších pick-upů ostatních modelů a značek.

Rivian R1T

Rivian R1T je v podstatě tvarově konzervativní, vypadá tak, jaké pick-upy si Američané kupují. Samozřejmě je zde něco nového, nezvyklá přední světla se světelným pásem přes celou šířku přední masky a stejným i vzadu. Ale jinak to není žádná nesmyslná designérská kreace, naopak se zde myslelo na praktičnost. Takže vedle pohodlné kabiny je zde nejenom zadní korba, ale také nákladní prostor pod přední kapotou a zajímavá schránka za kabinou přístupná z obou stran. V tomto směru je to na jedničku.

Famózní parametry

Důvod, proč pod kapotou není motor, je prostý. Rivian R1T má totiž elektromotory u kol, pro každé jeden. Tudíž je to čtyřkolka bez mechanických vazeb, což je samozřejmě praktické. Takzvaná skateboardová platforma umožňuje umístění různého počtu článků, takže už dopředu Rivian připravuje tři varianty auta. Liší se jak kapacitou akumulátorů tak výkonem motorů. 

Výkon je impozantní, základní provedení dává celkových 300 kW, což snadno překonává osmiválec Fordu F150. Nemluvě o silnějších verzích s celkovým výkonem 522 a 562 kW. Točivý moment je pak vyloženě lokomotivní, slabší varianta má 7 000 Nm, dvě silnější dokonce dvojnásobek. A není to překlep, firma opravdu uvádí takové hodnoty.

Rivian R1T

Pak není divu, že nejslabší varianta zrychlí na stovku (96 km/h) za 4,9 sekundy, prostřední jen za tři sekundy a poslední za 3,2 sekundy. Na 160 kilometrů za hodinu to pak je 7 až 12,5 sekundy. 

Verze jsou primárně odstupňované podle kapacity baterií. Ty jsou 105, 135 a 180 kWh, což by mělo umožnit dojezd 370, 480 a až 640 kilometrů na jedno nabití. I to jsou skvělé hodnoty a posouvají elektroauto do běžného provozu. Rychlonabíječka pak nabije baterie na 320 kilometrů jízdy za pouhou půlhodinu. 

S hmotností 2,6 tuny je to sice těžké auto, ale stále se vejde do běžné kategorie 3,5 tuny, nosnost je 800 kilogramů, přívěs může mít až 5 tun. Což je dostatečné, i když konkurenční klasické pick-upy jsou lehčí a mají vyšší nosnost.

Výrobce slibuje autonomní řízení 3. úrovně na dálnicích a k dispozici budou aktualizace softwaru vzduchem, takže v podstatě automaticky. 

Na pole si ho asi nikdo nekoupí

S rozumným designem a praktickými parametry postupuje Rivian správně, o elektrický pick-up by mohl být zájem a konkurence neexistuje. Tedy ta elektrická ne, klasická výše uvedená je velmi silná. Je samozřejmě otázkou, jestli rancher vymění svůj osmiválcový truck (jak se plnotučným pick-upům v USA říká) za elektrické auto. Navíc si bude muset připlatit, protože osmiválcový Ford F150 s velkou kabinou a pohonem všech kol stojí od 40 000 dolarů (zhruba 900 000 korun bez daně) a Rivian bude startovat na částce 69 000 dolarů (asi 1,6 milionu korun bez daně).   

Rivian R1T

Jenže Rivian jistě bude cílit na trochu jinou skupinu zákazníků, kteří s pick-upem nevozí seno nebo dřevo z lesa, ale používají ho v podstatě jako auto pro volný čas. V mnoha státech USA navíc zákazníci mohou dostat na elektromobil dotaci a různé daňové úlevy. V každém případě firma slibuje dodávky od konce roku 2020, pro předobjednávku stačí složit 1 000 dolarů. Což je podobný způsob prodeje jako u Tesly. Zpočátku budou v prodeji jen nejsilnější verze, které budou podstatně dražší. Ceny firma zatím nezveřejnila. 

To, že Má Rivian továrnu a solidní management, slibuje, že by se z projektu mohla stát funkční automobilka. Ovšem také to může dopadnout úplně jinak.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Čínská automobilka BYD dobývá Evropu. Díky ceně ovládla rakouský tendr

Poprvé byl čínský vůz korunován evropskými novináři. Pro porotu Autobest se...

Čínské automobilky se na evropském trhu teprve začínají výrazněji prosazovat. Před pár dny se ale...

Český patent může změnit budoucnost vodíkové dopravy

Vodíková Honda FCX Clarity

VIDEO Díky patentu českého vědce může výroba součástek pro vodíkové elektromobily vyžadovat až desetkrát...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...