Infiniti Emerg-E

Infiniti Emerg-E | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Elektrický supersport pro nekonečnou zábavu Infiniti Emerg-E

  • 14
Automobilka Infiniti přivezla do Ženevy lákavý koncept supersportovního vozu, který vyvolává vzpomínky na legendu od konkurenční Hondy, model NSX. Klasický sporťák s motorem vzadu pohání především elektromotory, malý benzínový motor slouží jako generátor.

Svět supersportovních cestovních aut se v poslední době znovu zhlédl v klasické koncepci. Což znamená motor vpředu a pohon zadních kol. Dlouhatánské kapoty  dominují rychlým autům a ještě před zhruba desetiletím populární koncepce s motorem uprostřed, tedy za sedadly posádky, zůstává vyhrazena jen nejostřejším kusům postaveným okolo motoru.

Infiniti Emerg-E

Infiniti Emerg-E

Technická data

Pohon: dvojice elektromotorů o výkonu 150 kW, točivý moment 1 000 Nm

Akumulátor: Lithium-fosfátový, kapacita 14,8 kWh při 25 °C

Spalovací motor: Tříválec Lotus  1,2 litru, 35 kW při 3 500 1/min, 107 Nm při 2 500 1/min

Rozměry: 4 464 x 1 954 x 1 219 mm (d x š x v), rozvor 2 624 mm

Hmotnost: 1 598 kg

Maximální rychlost: 208 km/h

Dojezd: 48 km (elektrický), 480 km (kombinovaný)

Jedním z mála "obyčejněnších" supersportů s touto koncepcí je Audi R8. Donedávna byla klasickou ukázkou této školy také japonská Honda NSX, která se chystá na novou generaci. Možná v ní se trochu vidí i designéři Infiniti, kteří pro ženevský autosalon připravili studii Emerg-E.

Ne že by přitom opisovali od designérů Hondy a jejich 22 let starého designu. Ale společné atributy tu jsou: futuristický design japonské školy se tu mísí s líbivými nadčasovými tvary. Na první pohled vypadá Infiniti Emerg-E elegantně a na koncept až překvapivě civilně. Ne nadarmo má auto ukazovat nový designový směr automobilky. A kdo ví, třeba opravdu Infiniti chystá soupeře pro Lexus LF-A.

Je to elektro-hybrid

Technika použitá v konceptu civilní není. Konstruktéři Infiniti kvůli ní možná použili koncepci s motorem před zadní nápravou schválně. Dává více prostoru na zástavbu celého ústrojí. Emerg-E je vlastně elektromobil s prodlouženým dojezdem, tak jako třeba Chevrolet Volt nebo sesterský Opel Ampera. Na rozdíl od těchto aut je ale technika trochu radikálnější.

Za sedadla v kabině se vešly baterie i malý spalovací motor. Zadní kola pohání dva elektromotory. Každý o výkonu 150 kW, tedy 201 koní. Dohromady má Emerg-E k dispozici 300 kW výkonu. Samozřejmostí je rekuperace energie při brzdění. Lithio-fosfátový akumulátor za sedadly má kapacitu 14,8 kWh a je schopen auto pohánět zcela na elektřinu na trase dlouhé až 48 kilometrů .

Pak vstupuje do hry tříválcový spalovací motor o výkonu 35 kW, který je schopen akumulátor dobíjet. Dobíjení ze zásuvky trvá 10 hodin při nabíjení proudem 13 A nebo 6 hodin při 16 ampérech. To jsou mimochodem hodnoty, které zvládnou leckteré domácí rozvody.

Infiniti Emerg-E

Nízká spotřeba s otazníky

Infiniti tvrdí, že na trase cyklu NEDC (evropský testovací cyklus, ve kterém se měří spotřeba) auto vypustí průměrně 55 gramů CO2 na kilometr jízdy. Celkově ujede Emerge-E na jedno nabití a celou nádrž 480 kilometrů. Nádrž má objem 30,6 litru.

Neškodilo by, kdyby se Infiniti (a vůbec automobilky ukazující auta s palubními generátory elektřiny) pochlubily tím, jak jejich ústrojí fungují. Pokud totiž od celkového dojezdu odečteme 48 elektrických kilometrů, vyjde nám, že na třicetilitrovou nádrž urazí Emerg-E 432 kilometrů, což znamená průměrnou spotřebu asi 7 litrů na 100 kilometrů. I při započtení celé délky dojezdu je průměr necelých 6,4 litru.

To je sice na auto s výkonem 400 koní velmi zajímavá hodnota, která ale vyvolává řadu otázek. Především se ani náhodou neblíží udávané průměrné hodnotě emisí 55 gramů CO2 na kilometr, ta bude platit pouze pro testovací cyklus NEDC. Zároveň je otázkou, po jakou dobu má řidič k dispozici plný výkon pohonné soustavy a jak se auto bude chovat při ostré sportovní jízdě.

A že tu zrovna Emerg-E zvládat umí. Na 60 mil za hodinu, tedy 96 km/h, zrychlí za pouhé 4 sekundy a na 208 km/h (což je maximální rychlost auta) trvá zrychlení pouhých 30 sekund.

Britská spolupráce s Lotusem

Při konstrukci nového konceptu se vývojáři z Nissan Design Europe z londýnského Paddingtonu spojili s britským Lotusem. S tím Nissan spolupracuje již déle než desetiletí a po zjištění, že Lotus pracuje na voze stejné koncepce, se firmy rozhodly pro spolupráci na projektu. Zmíněný tříválcový motor o objemu 1,2 litru tak například pochází od Lotusu.

Jednorychlostní převodovou soustavu dodává firma Xtrac. Ta patří společně s Lotusem do konsorcia firem, které získaly na vývoj ekologických technologií granty od britské Rady pro technologické strategie. Rada mimo jiné přispěla i na vývoj nejnovějšího konceptu Infiniti. To znamená, že technika použitá v Emerg-E má blízko té sériové, právě projekty ekologických řešení s cílem brzké výroby totiž Rada podporuje.

Hybridní technika Emerg-E se může objevit v některém z budoucích sériových modelů Infiniti. A milovníkům aut by určitě nevadilo, kdyby automobilka nacpala  pod zadní kapotu konceptu poctivý osmiválec a poslala ho do výroby také.


Elektromobil