Crashtesty Euro NCAP květen 2011

Crashtesty Euro NCAP květen 2011 | foto: Euro NCAP

Elektřina je bezpečná, potvrdil to elektronissan i hybridní náklaďák

  • 17
Organizace Euro NCAP zveřejnila výsledky nárazových testů šesti nových aut. Závěry jsou tentokrát velmi optimistické, všechny testované vozy získaly plný počet pěti hvězd.

Květnová série nárazových testů Euro NCAP nedává příliš prostoru pro kritiku. Všech šest nových testovaných aut – Citroën DS4, Ford Focus, Lexus CT200h, Nissan Leaf, Peugeot 508 a Volvo V60 – dostalo pět hvězdiček.

Crashtesty Euro NCAP květen 2011

Citroën DS4
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 90 %
ochrana dětí: 80 %
ochrana chodců: 43 %
bezpečnostní prvky: 97 %

Ford Focus
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 92 %
ochrana dětí: 82 %
ochrana chodců: 72 %
bezpečnostní prvky: 71 %

Lexus CT200h
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 94 %
ochrana dětí: 84 %
ochrana chodců: 55 %
bezpečnostní prvky: 86 %

Nissan LEAF
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 89 %
ochrana dětí: 83 %
ochrana chodců: 65 %
bezpečnostní prvky: 84 %

Peugeot 508
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 90 %
ochrana dětí: 87 %
ochrana chodců: 41 %
bezpečnostní prvky: 97 %

Volvo V60
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 94 %
ochrana dětí: 82 %
ochrana chodců: 64 %
bezpečnostní prvky: 100 %

Organizace Euro NCAP vyzdvihuje především výkon elektromobilu Nissan Leaf. Je totiž prvním autem s plně elektrickým pohonem, které plný počet hvězd získalo.

Kromě kvalitní bezpečnostní konstrukce připisuje Euro NCAP zásluhy na tomto výsledku uložení baterií. Podle organizace jsou bezpečně uloženy pod zadními sedadly tak, že nehrozí žádné nebezpečí, že by po nárazu mohly ohrozit posádku. Leaf si také vede velmi dobře v ochraně chodců, z testovaných vozů skončil na druhém místě.

Vynikající je také výkon nové generace Fordu Focus. Ten si vedl nejlépe v kapitole ochrany chodců. Naopak na první pohled je slabší u asistenčních bezpečnostních prvků, kde získal pouze 71 % bodů. Chybí mu totiž omezovač rychlosti nebo připomínač nezapnutí pásů vzadu. Euro NCAP ale oceňuje další bezpečnostní výbavu modelu. V té totiž u řady modelů nechybí systém City Active Stop a Lane Keeping Aid – tedy systémy pro bezpečné zabrzdění v koloně a udržování vozu v jízdním pruhu.

Dynamické kombi Volvo V60 se může naopak pochlubit plným počtem bodů v oblasti elektronických asistentů. Vůbec špatně si ale nevede ani v ostatních oblastech. Druhý testovaný vůz střední třídy, Peugeot 508, za ním v ochraně posádky zaostal o čtyři procenta. Volvo má také navrch v případě ochrany chodců, peugeot mu ale úder vrací v podobě lepší ochrany dětí. Francouzský vůz si také připisuje velmi dobré výkony při nárazu zezadu. Volvo zase boduje systémem City Safety.

Napříště ale budou mít jak peugeot tak Citroën DS4 problém získat plných pět hvězd. To kvůli skóre v oblasti ochrany chodců. A patří k nim i Lexus CT200h.

Od roku 2012 totiž bude zvýšen limit na zisk pěti hvězd v oblasti ochrany chodců ze 40 na 60 %. Obě francouzská auta a lexus si ale naopak porotu získaly možností snadno zkontrolovat stav aktivace airbagu u sedadla spolujezdce, kam se potom dá umístit dětská sedačka proti směru jízdy.

Mimochodem, crashtesty neprocházejí pouze osobní auta. Společnost Volvo Trucks před nedávnem provedla speciální nárazový test hybridního nákladního vozu Volvo FE Hybrid. V něm šlo především o to, aby zjistila, jak bezpečná je jeho sada baterií s příslušenstvím. Ústrojí s hmotností 578 kilogramů přežilo nárazový test, kdy do něj v rychlosti 46 km/h narazil vozík o hmotnosti 1 600 kilogramů, prakticky bez úhony. Především baterie zůstaly zcela neporušeny.


Elektromobil