Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektroauto zdarma, ale se závazkem na odběr elektřiny

aktualizováno 
Co bude auta pohánět za 10 let a jaké budou náklady na palivo, stále není jasné. Třeba se prosadí model Shai Agassiho, který chce vstoupit na německý trh s auty zdarma při podepsání čtyřletého závazku na odběr elektřiny.

Elektromobil Renault Mégane projektu Better Place | foto: Better Place

Palivo by podle něj nakonec stálo stejně, jako by řidič zaplatil 1,50 eura za litr benzinu. To je okolo 35 korun.

Agassimu se nelíbí těžká hybridní auta se dvěma motory na palubě, které už vyrábějí nebo plánují v nejedné automobilce. Věří, že nejlepší cesta vede přes elektromobily.

K tomu je však zapotřebí vytvořit zázemí pro dobíjení baterií. V Izraeli a v Dánsku se podnikatel dohodl s místními vládami a energetickými společnostmi, které mu s infrastrukturou pomohou. A Izrael vyhlásil, že v roce 2020 nebude jezdit v této zemi na ropné palivo jediné auto.

Agassiho projekt s názvem Better Place počítá s tím, že by se na stávajících čerpacích stanicích objevily malé stavby velikosti automyček. Do nich by měla vjíždět auta s téměř vybitými bateriemi. Jakmile auto dosáhne správné pozice, speciální zařízení vyjme baterie a nahradí je nabitými. Celý proces by neměl trvat déle než tankování plné nádrže benzinem nebo naftou. Řidič ani nevstane ze sedadla.

Auto na baterie má ujet okolo 160 kilometrů, dobíjecí stanice se na dálnici rozmístí ve vzdálenostech maximálně 50 kilometrů. Ve městech je zapotřebí menší množství dobíječek, protože řada lidí využije domácí zásuvku. Místa k nabití se přesto objeví třeba v garážích nákupních center, kanceláří nebo u restaurací.

Agassiho organizace spolupracuje s automobilkou Renault. Její elektrické mégany a laguny nabízí zákazníkům.

Podle Agassiho by v Německu stačilo k pohánění celého současného automobilového parku šest procent tamní spotřeby energie.

"Kdybychom přidali v příštích deseti letech každoročně do energetického mixu půl procenta nové elektřiny získané z větru, mohla by všechna elektroauta v Německu jezdit na ekologický proud a tím zcela bez emisí," uvedl Shai Agassi pro magazín Auto Motor und Sport.

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Najdete na iDNES.cz