Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektroautům slibují baterky na dojezd 800 km. Zatím jsou moc třaskavé

aktualizováno 
Společnost IBM vyvíjí nové, takzvané lithium-vzduchové baterie. Mají přinést výrazné zvýšení energetické hustoty a elektromobilům by mohly dodat dojezd na vzdálenosti i přes 800 kilometrů. V praxi se ale s novými bateriemi setkáme až v roce 2020.

Ford Transit Connect Electric | foto: Ford

Lithium-vzduchové baterie nejsou žádnou technickou novinkou, jejich princip je znám už delší dobu a první pokusy s nimi se prováděly už počátkem devadesátých let. Tehdy ale jejich další vývoj zhatila značná negativa, která nedovedli vývojáři obejít.

Firma IBM nyní tvrdí, že se jí podařilo většinu problémů lithium-vzduchových baterií vyřešit a že již v roce 2013 nejspíš začne s jejich praktickými zkouškami. Do komerčního stádia by se nové baterie mohly dostat někdy v roce 2020 – za předpokladu, že testy a vývoj v rámci projektu Battery500 půjdou podle plánu.

Jenže jak víme, několik "zázračných" technologií baterií už v historii oznámeno bylo, v praxi se ale neobjevila prakticky žádná z nich. Tím nechceme být příliš skeptičtí, jen je jasné, že během náročného vývoje a praktických zkoušek se opět mohou objevit komplikace, které nasazení baterií do běžného provozu zabrání. IBM ale této technologii věří, na jejím vývoji momentálně pracuje 21členný tým expertů.

Každopádně lithium-vzduchové baterie jsou velmi slibným způsobem skladování elektrické energie. Slibují totiž energetickou hustotu na podobné úrovni jako má benzin – tedy zhruba 12 kWh na kilogram hmotnosti. To znamená, že by se v lithium-vzduchových bateriích mělo dát uložit pět až desetkrát víc energie než v současných lithium-iontových bateriích. Při zachování stávající konstrukce elektromobilů by to znamenalo odpovídající prodloužení maximálního dojezdu.

Jestliže dnes dosahují lepší elektrická auta dojezdu zhruba 160 kilometrů, s lithium-vzduchovými bateriemi by mohl stejný vůz ujet 800 kilometrů (500 mil – odtud tedy jméno projektu Battery500), v extrémně optimistickém případě dokonce až 1 600 kilometrů. A to už jsou hodnoty, které jsou prakticky shodné s auty se spalovacími motory.

Lithium-vzduchové baterie s sebou ale nesou řadu potíží a otazníků. Vysoká kapacita by například znamenala dlouhé časy nabíjení, a proto se v případě jejich použití jeví stále jako reálnější varianta nějaký univerzální systém rychlé výměny baterií na dobíjecích stanicích.

Spíše než s infrastrukturou ale musí v současnosti lithium-vzduchové baterie bojovat s technickými problémy. Komplikací je celá řada a vyplývají z poměrně "výbušné" konstrukce samotných baterií. Baterii tvoří lithiová anoda a katoda tvořená strukturou z uhlíku. Když baterie dodává energii, proudí k lithiová anodě skrze uhlíkovou mřížku vzduch. Kyslík v něm obsažený reaguje s lithiovými ionty a vzniklý peroxid lithia se usazuje na uhlíkové katodě. Naopak při nabíjení se uvolňuje kyslík a lithiové ionty se usazují zpět na anodě.

Z této konstrukce plyne několik komplikací. Lithiová anoda se například stává výbušnou při kontaktu se vzdušnou vlhkostí. Tuto nevýhodu vyřešili konstruktéři zapouzdřením anod s keramickou ochrannou vrstvou. Uhlíková katoda se zase nasáváním vzduchu postupně ucpávala – toto technici řeší speciální strukturou uhlíkové sítě, která je podobná struktuře kanálků v plicích.

IBM také vyvinulo nový elektrolyt, který pomáhá výrazně prodloužit životnost baterií – v normálním provedení se totiž pohybuje v řádu pouhých stovek nabíjecích cyklů. Složení elektrolytu zatím IBM tají. V neposlední řadě je také potřeba u těchto baterií řešit samotné nabíjení, při kterém se uvolňuje množství kyslíku. Ten může být v určitých koncentracích a za určitých podmínek výbušný, a proto se jistě bude muset nabíjecí cyklus řídit určitými pravidly.



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Najdete na iDNES.cz