Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektroautům slibují baterky na dojezd 800 km. Zatím jsou moc třaskavé

aktualizováno 
Společnost IBM vyvíjí nové, takzvané lithium-vzduchové baterie. Mají přinést výrazné zvýšení energetické hustoty a elektromobilům by mohly dodat dojezd na vzdálenosti i přes 800 kilometrů. V praxi se ale s novými bateriemi setkáme až v roce 2020.

Ford Transit Connect Electric | foto: Ford

Lithium-vzduchové baterie nejsou žádnou technickou novinkou, jejich princip je znám už delší dobu a první pokusy s nimi se prováděly už počátkem devadesátých let. Tehdy ale jejich další vývoj zhatila značná negativa, která nedovedli vývojáři obejít.

Firma IBM nyní tvrdí, že se jí podařilo většinu problémů lithium-vzduchových baterií vyřešit a že již v roce 2013 nejspíš začne s jejich praktickými zkouškami. Do komerčního stádia by se nové baterie mohly dostat někdy v roce 2020 – za předpokladu, že testy a vývoj v rámci projektu Battery500 půjdou podle plánu.

Jenže jak víme, několik "zázračných" technologií baterií už v historii oznámeno bylo, v praxi se ale neobjevila prakticky žádná z nich. Tím nechceme být příliš skeptičtí, jen je jasné, že během náročného vývoje a praktických zkoušek se opět mohou objevit komplikace, které nasazení baterií do běžného provozu zabrání. IBM ale této technologii věří, na jejím vývoji momentálně pracuje 21členný tým expertů.

Každopádně lithium-vzduchové baterie jsou velmi slibným způsobem skladování elektrické energie. Slibují totiž energetickou hustotu na podobné úrovni jako má benzin – tedy zhruba 12 kWh na kilogram hmotnosti. To znamená, že by se v lithium-vzduchových bateriích mělo dát uložit pět až desetkrát víc energie než v současných lithium-iontových bateriích. Při zachování stávající konstrukce elektromobilů by to znamenalo odpovídající prodloužení maximálního dojezdu.

Jestliže dnes dosahují lepší elektrická auta dojezdu zhruba 160 kilometrů, s lithium-vzduchovými bateriemi by mohl stejný vůz ujet 800 kilometrů (500 mil – odtud tedy jméno projektu Battery500), v extrémně optimistickém případě dokonce až 1 600 kilometrů. A to už jsou hodnoty, které jsou prakticky shodné s auty se spalovacími motory.

Lithium-vzduchové baterie s sebou ale nesou řadu potíží a otazníků. Vysoká kapacita by například znamenala dlouhé časy nabíjení, a proto se v případě jejich použití jeví stále jako reálnější varianta nějaký univerzální systém rychlé výměny baterií na dobíjecích stanicích.

Spíše než s infrastrukturou ale musí v současnosti lithium-vzduchové baterie bojovat s technickými problémy. Komplikací je celá řada a vyplývají z poměrně "výbušné" konstrukce samotných baterií. Baterii tvoří lithiová anoda a katoda tvořená strukturou z uhlíku. Když baterie dodává energii, proudí k lithiová anodě skrze uhlíkovou mřížku vzduch. Kyslík v něm obsažený reaguje s lithiovými ionty a vzniklý peroxid lithia se usazuje na uhlíkové katodě. Naopak při nabíjení se uvolňuje kyslík a lithiové ionty se usazují zpět na anodě.

Z této konstrukce plyne několik komplikací. Lithiová anoda se například stává výbušnou při kontaktu se vzdušnou vlhkostí. Tuto nevýhodu vyřešili konstruktéři zapouzdřením anod s keramickou ochrannou vrstvou. Uhlíková katoda se zase nasáváním vzduchu postupně ucpávala – toto technici řeší speciální strukturou uhlíkové sítě, která je podobná struktuře kanálků v plicích.

IBM také vyvinulo nový elektrolyt, který pomáhá výrazně prodloužit životnost baterií – v normálním provedení se totiž pohybuje v řádu pouhých stovek nabíjecích cyklů. Složení elektrolytu zatím IBM tají. V neposlední řadě je také potřeba u těchto baterií řešit samotné nabíjení, při kterém se uvolňuje množství kyslíku. Ten může být v určitých koncentracích a za určitých podmínek výbušný, a proto se jistě bude muset nabíjecí cyklus řídit určitými pravidly.







Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.