Elektroautům slibují baterky na dojezd 800 km. Zatím jsou moc třaskavé

Společnost IBM vyvíjí nové, takzvané lithium-vzduchové baterie. Mají přinést výrazné zvýšení energetické hustoty a elektromobilům by mohly dodat dojezd na vzdálenosti i přes 800 kilometrů. V praxi se ale s novými bateriemi setkáme až v roce 2020.

Ford Transit Connect Electric | foto: Ford

Lithium-vzduchové baterie nejsou žádnou technickou novinkou, jejich princip je znám už delší dobu a první pokusy s nimi se prováděly už počátkem devadesátých let. Tehdy ale jejich další vývoj zhatila značná negativa, která nedovedli vývojáři obejít.

Firma IBM nyní tvrdí, že se jí podařilo většinu problémů lithium-vzduchových baterií vyřešit a že již v roce 2013 nejspíš začne s jejich praktickými zkouškami. Do komerčního stádia by se nové baterie mohly dostat někdy v roce 2020 – za předpokladu, že testy a vývoj v rámci projektu Battery500 půjdou podle plánu.

Jenže jak víme, několik "zázračných" technologií baterií už v historii oznámeno bylo, v praxi se ale neobjevila prakticky žádná z nich. Tím nechceme být příliš skeptičtí, jen je jasné, že během náročného vývoje a praktických zkoušek se opět mohou objevit komplikace, které nasazení baterií do běžného provozu zabrání. IBM ale této technologii věří, na jejím vývoji momentálně pracuje 21členný tým expertů.

Každopádně lithium-vzduchové baterie jsou velmi slibným způsobem skladování elektrické energie. Slibují totiž energetickou hustotu na podobné úrovni jako má benzin – tedy zhruba 12 kWh na kilogram hmotnosti. To znamená, že by se v lithium-vzduchových bateriích mělo dát uložit pět až desetkrát víc energie než v současných lithium-iontových bateriích. Při zachování stávající konstrukce elektromobilů by to znamenalo odpovídající prodloužení maximálního dojezdu.

Jestliže dnes dosahují lepší elektrická auta dojezdu zhruba 160 kilometrů, s lithium-vzduchovými bateriemi by mohl stejný vůz ujet 800 kilometrů (500 mil – odtud tedy jméno projektu Battery500), v extrémně optimistickém případě dokonce až 1 600 kilometrů. A to už jsou hodnoty, které jsou prakticky shodné s auty se spalovacími motory.

Lithium-vzduchové baterie s sebou ale nesou řadu potíží a otazníků. Vysoká kapacita by například znamenala dlouhé časy nabíjení, a proto se v případě jejich použití jeví stále jako reálnější varianta nějaký univerzální systém rychlé výměny baterií na dobíjecích stanicích.

Spíše než s infrastrukturou ale musí v současnosti lithium-vzduchové baterie bojovat s technickými problémy. Komplikací je celá řada a vyplývají z poměrně "výbušné" konstrukce samotných baterií. Baterii tvoří lithiová anoda a katoda tvořená strukturou z uhlíku. Když baterie dodává energii, proudí k lithiová anodě skrze uhlíkovou mřížku vzduch. Kyslík v něm obsažený reaguje s lithiovými ionty a vzniklý peroxid lithia se usazuje na uhlíkové katodě. Naopak při nabíjení se uvolňuje kyslík a lithiové ionty se usazují zpět na anodě.

Z této konstrukce plyne několik komplikací. Lithiová anoda se například stává výbušnou při kontaktu se vzdušnou vlhkostí. Tuto nevýhodu vyřešili konstruktéři zapouzdřením anod s keramickou ochrannou vrstvou. Uhlíková katoda se zase nasáváním vzduchu postupně ucpávala – toto technici řeší speciální strukturou uhlíkové sítě, která je podobná struktuře kanálků v plicích.

IBM také vyvinulo nový elektrolyt, který pomáhá výrazně prodloužit životnost baterií – v normálním provedení se totiž pohybuje v řádu pouhých stovek nabíjecích cyklů. Složení elektrolytu zatím IBM tají. V neposlední řadě je také potřeba u těchto baterií řešit samotné nabíjení, při kterém se uvolňuje množství kyslíku. Ten může být v určitých koncentracích a za určitých podmínek výbušný, a proto se jistě bude muset nabíjecí cyklus řídit určitými pravidly.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...