Elektrokola už zjevně nejsou jen doménou seniorů, představují též budoucnost v silniční dopravě. Lidé si je oblíbili, na výběr mají z několika druhů. Kupující by se však měl předem ujistit, že pořízením stroje pořád zůstane cyklistou. Elektrokolo, které nesplňuje kritéria jízdního kola, z něj totiž může udělat řidiče motorového vozidla.
VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2022: Paleta modelů je pestrá, ale ceny se zvedly |
Jedním ze zásadních kritérií je výkon elektromotoru, který by neměl přesáhnout 250 wattů. Rychlost s dopomocí elektromotoru by měla podle daných parametrů být 25 km/hod. „To neznamená, že by dotyčný nemohl jet rychleji, ale elektromotor mu pomůže maximálně do této rychlosti a pak se vypne,“ upřesňuje Jan Polák, metodik z Týmu silniční bezpečnosti. Obezřetnost při koupi elektrokola je důležitá. „Někdy je interpretace prodejců zavádějící, a mohou nabízet elektrokola s vyšším výkonem, než který definuje zákon.“
Elektromobilita už dávno zasáhla všechny segmenty cyklistiky. Dnes už není obtížné pořídit elektrovariace na kola horská, silniční, crossová, trekingová. A stejně tak i dětská. Zájemce o koupi nebo zapůjčení si však musí uvědomit rozdíly oproti standardnímu kolu. Jízdu na tomto dopravním prostředku je třeba se nejprve naučit, a nepomůže ani to, že jste třeba v mládí jezdili na kole pravidelně.
Elektrokola nejsou jen pro seniory. Zvolte si správný typ, vybere si každý |
Jede rychleji, brzdí jinak
„Na elektrokole je nutné brzdit přední i zadní brzdou zároveň,“ vysvětluje Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti. „Pokud jste byli zvyklí na normálním kole brzdit jen zadní brzdou a někdy si pomoci přední, v případě elektrokola to stačit nebude.“
Potěšující prý je, že některá dopravní hřiště proto nabízí možnost vyzkoušet si jízdu na elektrokole nebo i celé kurzy jízdy. Protože nedostatečně poučený uživatel elektrokola představuje riziko. Pro sebe i své okolí. „Ostatní účastníci silničního provozu by například měli myslet na to, že uživatel elektrokola může výrazně zrychlit i v úsecích, kde cyklista na standardním jízdním kole takovou rychlost nevyvine,“ uvádí metodik Jan Polák. Elektrokola také umožní dojet do míst, například v horách, kam by se jinak netrénovaní cyklisté na běžném kole dostali jen s velkými obtížemi. O to větším problémem pak pro ně může být sjezd ze svahů a kopců.
Nehodovost kolPodle Centra dopravního výzkumu, který využívá statistiky Policie ČR, se stalo v roce 2021 celkem 3 994 nehod s účastí cyklisty. V obci 3 157, mimo obec pak 837. Ze statistik vyplývá, že největší podíl na nehodách mají cyklisté ve věku 45 – 54 let v obci (461) a 55 – 64 let mimo obec (167). Bohužel, statistiky nesledují samostatně podíl nehod řidičů elektrokol. |
„Každý, kdo plánuje výlet na elektrokole, by měl zvážit své fyzické možnosti. Lidé je často zbytečně přeceňují,“ upozorňuje záchranář a mluvčí Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje Michael Georgiev. Zároveň apeluje na zodpovědnost každého cyklisty, aby se bez ohledu na svůj věk vybavil ochrannými pomůckami, cyklistickou přilbou.
Při sjezdech nemusí mít e-cyklisté dostatečný postřeh a sílu na to, aby výrazně těžší elektrokolo ubrzdili, uřídili. „Pak se samozřejmě může stát, že v poměrně velké rychlosti skončí mimo cestu,“ říká Georgiev.
Pády pak končí nejen zhmožděním, odřeninou nebo tržnou ránou, ale i vážnými úrazy hlavy. Výjezdy k poraněným cyklistům jsou bohužel v létě na denním pořádku.
VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2022: Celoodpružená horská kola |
S teplým počasím cyklistů na silnicích přibývá, včetně těch, kteří si před jízdou neodpustí jedno či dvě piva. Není to šťastný nápad. „Česká republika patří k zemím, kde je nulová tolerance alkoholu i pro řidiče nemotorového vozidla, kam elektrokolo s příslušným výkonem motoru patří,“ říká Zuzana Pidrmanová, vedoucí oddělení prevence Policejního prezidia.
Zmínit na okraj se vyplatí i to, že zatímco klasické šlapací jízdní vás ve štychu nenechá, s nedostatečně nabitým elektrokolem můžete zůstat „viset“ někde na horách.
Cyklistická přilba je nutnost
Metodici z Týmu silniční bezpečnosti doplňují, že elektrokola v silniční dopravě jsou budoucností a pro města představují ekologický benefit. Protože jejich rozsáhlejší využití může snížit počet osobních aut, a tím i objem výfukových plynů. Zároveň je však třeba masivně upozornit veřejnost na pravidla jejich užívání a odlišné jízdní vlastnosti. Téma cyklo-elektromobility má ovšem směrem k veřejnosti velký dluh.
Elektrokolo zamkněte i očipujte, pojistka se hodí pro ta nejdražší |
„Je třeba upozorňovat na rizika spojená s užíváním elektrokol. Někdy si jejich uživatelé neuvědomují, že pro ně platí stejná pravidla jako pro cyklisty,“ upozorňuje Jan Polák a dodává: „Bude jich přibývat, a proto bych uvítal v tomto případě povinné zavedení cyklistické přilby. Je nutné také komunikovat s prodejci, aby kupující upozornili na rozdíly mezi standardním kolem a elektrokolem.“
Na zvýšení bezpečnosti cyklistiky, té šlapací i s elektrokoly, upozorňuje komunikační kampaň Týmu silniční bezpečnosti Na kole jen s přilbou.