Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektrokolo může být nebezpečné. Je totiž moc rychlé a tiché

aktualizováno 
Elektrokola jsou stále oblíbenější, jejich majitelů přibývá. Mohou jim být ale nebezpečná. Další účastníci silničního provozu totiž nejsou na nezvykle rychlá kola zvyklí. Dekra, německá společnost, která ze zabývá crashtesty aut a bezpečností provozu, varuje: jezdci na elektrokolech jsou v ohrožení.

Crashtest elektrokolo vs. auto | foto: DEKRA

"Jízdní kolo s mladíkem za řídítky rychle vyjíždí z vedlejší silnice, nákladní tatra jedoucí po hlavní brzdí a její řidič troubí. Kolo se řítí dál, kličkuje mezi kolonou aut, přibrzdí a rychle zase nabírá rychlost," popisuje, co viděl na vlastní oči, Petr Buček, šéfredaktor magazínu AutemBezpečně.cz. "Ve zpětném zrcátku se objevuje druhý rychlý bicykl, dochází mi, že si dva kluci na elektrokolech hrají na honěnou. V plném pražském provozu."

Nezvykle rychlá

Jsou praktická, rychlá, začínají být i levná, ale hlavně jsou tichá. Zdálo by se to jako výhoda, ale i kvůli tomu jsou elektrokola svým majitelům nebezpečná. Umí jezdit rychlostmi, kterými se v městském provozu pohybují skútraři. Jenže to od nich ostatní nečekají. Řidič auta je zvyklý, že než k němu cyklista na obyčejném kole dosupí, chvíli to trvá. Navíc není kolo, pomáhající jezdci předoucím elektromotorkem, slyšet tak, jako motorka.

Crashtest elektrokolo vs. auto

"Záludnost spočívá v tom, že jejich rychlost ostatní účastníci provozu podceňují," říká o elektrokolech Bettina Sinzigová ze švýcarské pobočky pojišťovny AXA Winterthur, kde se zabývá zkoumáním nehod.

AXA a Dekra tedy společně podnikly crash test, který simuloval situaci, kdy řidič zastaví auto a přehlédne rychle jedoucí elektrokolo. "Šofér otevře dveře a cyklista bez helmy do nich narazí," popisuje Buček.

Střet ve 40kilometrové rychlosti znamená pro elektrocyklistu těžká poranění hlavy a hrudníku. Jezdec naráží hlavou do rámu dveří a padá na nechráněná záda, navrch se ještě udeří hlavou o vozovku.

"Kdyby jelo kolo normální rychlostí, řidič by si ho stačil všimnout a dveře by zavřel. Anebo by se jízdní kolo autu vyhnulo," vysvětluje Jörg Ahlgrimm, šéf oddělení analýzy nehod ve společnosti Dekra.

Jezdci na kolech s elektromotorem, zvláště u těch, kde motorky pracují až do rychlosti 45 km/h, by podle organizátorů netradičního nárazového testu měli povinně nosit helmu.

Crashtest elektrokolo vs. auto
"V Evropské unii umírá každý rok několik tisíc cyklistů. Podle statistik z roku 2008 jich nejvíce přišlo o život v Polsku, kde za řídítky zahynulo 603 lidí," vypočítává Petr Buček z AutemBezpečně.cz. "V Česku předloni zahynulo na silnicích 93 cyklistů, například v Rakousku 62 a ve Švýcarsku ´jen´ 27 jezdců na kole."
Autor:




Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.