Crashtest elektrokolo vs. auto

Crashtest elektrokolo vs. auto | foto: DEKRA

Elektrokolo může být nebezpečné. Je totiž moc rychlé a tiché

  • 144
Elektrokola jsou stále oblíbenější, jejich majitelů přibývá. Mohou jim být ale nebezpečná. Další účastníci silničního provozu totiž nejsou na nezvykle rychlá kola zvyklí. Dekra, německá společnost, která ze zabývá crashtesty aut a bezpečností provozu, varuje: jezdci na elektrokolech jsou v ohrožení.

"Jízdní kolo s mladíkem za řídítky rychle vyjíždí z vedlejší silnice, nákladní tatra jedoucí po hlavní brzdí a její řidič troubí. Kolo se řítí dál, kličkuje mezi kolonou aut, přibrzdí a rychle zase nabírá rychlost," popisuje, co viděl na vlastní oči, Petr Buček, šéfredaktor magazínu AutemBezpečně.cz. "Ve zpětném zrcátku se objevuje druhý rychlý bicykl, dochází mi, že si dva kluci na elektrokolech hrají na honěnou. V plném pražském provozu."

Nezvykle rychlá

Jsou praktická, rychlá, začínají být i levná, ale hlavně jsou tichá. Zdálo by se to jako výhoda, ale i kvůli tomu jsou elektrokola svým majitelům nebezpečná. Umí jezdit rychlostmi, kterými se v městském provozu pohybují skútraři. Jenže to od nich ostatní nečekají. Řidič auta je zvyklý, že než k němu cyklista na obyčejném kole dosupí, chvíli to trvá. Navíc není kolo, pomáhající jezdci předoucím elektromotorkem, slyšet tak, jako motorka.

Crashtest elektrokolo vs. auto

"Záludnost spočívá v tom, že jejich rychlost ostatní účastníci provozu podceňují," říká o elektrokolech Bettina Sinzigová ze švýcarské pobočky pojišťovny AXA Winterthur, kde se zabývá zkoumáním nehod.

AXA a Dekra tedy společně podnikly crash test, který simuloval situaci, kdy řidič zastaví auto a přehlédne rychle jedoucí elektrokolo. "Šofér otevře dveře a cyklista bez helmy do nich narazí," popisuje Buček.

Střet ve 40kilometrové rychlosti znamená pro elektrocyklistu těžká poranění hlavy a hrudníku. Jezdec naráží hlavou do rámu dveří a padá na nechráněná záda, navrch se ještě udeří hlavou o vozovku.

"Kdyby jelo kolo normální rychlostí, řidič by si ho stačil všimnout a dveře by zavřel. Anebo by se jízdní kolo autu vyhnulo," vysvětluje Jörg Ahlgrimm, šéf oddělení analýzy nehod ve společnosti Dekra.

Jezdci na kolech s elektromotorem, zvláště u těch, kde motorky pracují až do rychlosti 45 km/h, by podle organizátorů netradičního nárazového testu měli povinně nosit helmu.

Crashtest elektrokolo vs. auto
"V Evropské unii umírá každý rok několik tisíc cyklistů. Podle statistik z roku 2008 jich nejvíce přišlo o život v Polsku, kde za řídítky zahynulo 603 lidí," vypočítává Petr Buček z AutemBezpečně.cz. "V Česku předloni zahynulo na silnicích 93 cyklistů, například v Rakousku 62 a ve Švýcarsku ´jen´ 27 jezdců na kole."