Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi ukázalo tlumiče vyrábějící elektřinu. Ideál na českou okresku

  14:14aktualizováno  14:14
Automobilka Audi se pochlubila dvojicí drobných technických novinek z oblasti, které na rozdíl od motorů není věnována tak velká pozornost. Ale i nové tlumiče a stabilizátory jsou řešení, které pomůže snížit spotřebu paliva. A to díky tomu, že umí generovat elektřinu.

Od vytváření elektřiny jsou tu především nové elektromechanické tlumiče, které u Audi nazývají eROT. Ty mají nahradit klasické hydraulické tlumiče či různé sofistikovanější varianty jako například magneto-reologické tlumiče. Pohyb ramena tlumiče je tu za pomoci sestavy ozubených kol převáděn k malému elektrickému motor-generátoru, který při tlumení vytváří elektrickou energii. Funguje to vlastně podobně jako rekuperace při brzdění, při generování elektrické energie klade tlumič mechanický odpor.

Může vás zajímat

Audi A6 3.2 FSI 2006 4x4

Audi A6 3.2 FSI 2006 4x4

Cena 250.000,-Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Díky tomu mají tyto elektromechanické tlumiče i proměnnou charakteristiku – míra rekuperace vlastně určuje míru tlumení, čím tužší budou tlumiče, tím více elektrické energie v tu chvíli generují. Při požadavku na dynamickou sportovní jízdu tak budou nové tlumiče eROT nejefektivnější. Zrovna tak vygenerují více elektrické energie na rozbitých cestách, jízda po rozmlácených českých okreskách nebo neopravených částech D1 by tak mohla mít konečně i nějaké výhody.

Audi udává, že v průměru má tento systém výstupní výkon 150 wattů, od tří wattů na hladké nové silnici až po 613 na rozmlácené cestě. Vyrobené množství elektrické energie pomůže snížit spotřebu paliva a emise CO2 – v případě emisí by mělo jít o pokles asi o 3 gramy skleníkového plynu na kilometr jízdy. Tlumiče eROT by také měly být lehčí než stávající klasické hydraulické tlumiče, což přinese další drobné úspory.

Zatím je ovšem nový způsob tlumení pouze ve fázi prototypu, do praxe se nejspíš dostane až za několik let. Jedním z důvodů je i to, že pro efektivní provoz vyžaduje 48voltový elektrický rozvod. První model Audi s tímto palubním napětím se objeví už příští rok, půjde o nový mild-hybrid, který dostane i již dříve představené elektrické turbodmychadlo.

U tohoto modelu se v sériovém provedení objeví i další technická novinka, kterou automobilka z Ingolstadtu představila – elektromechanické aktivní stabilizátory.

Stabilizátor využívá třístupňovou planetovou převodovku a elektromotor, které jsou vloženy mezi jeho dvě poloviny. V případě rozpojení obou částí funguje stabilizátor v komfortním režimu, větší propojení pak znamená dynamičtější režim. Elektromotor má výkon 1,5 kW a umí vyvinout točivý moment až 1 200 Nm. Tužší stabilizátor znamená menší náklony v zatáčkách a vyšší možnosti bočního zrychlení.

Stabilizátor opět umí generovat elektrickou energii, její vygenerované množství v podstatě pokryje potřeby systému pro pozdější dynamickou jízdu. Na rozdíl od stabilizátorů EAWS se zatím tlumiče eROT do výroby nedostanou, nejspíš si budeme muset počkat na další fázi 48voltových systémů od Audi.

Řešení, které Audi přinese příští rok, bude jenom začátkem. Základem totiž bude nadále 12voltový palubní systém i s dvanáctivoltovým alternátorem, napětí 48 voltů bude doplňkové a oba systému bude propojovat DC/DC převodník. Teprve v roce 2017 se pak máme dočkat modelu, který bude mít 48 voltů jako hlavní palubní napětí, bude s ním tedy pracovat alternátor a startér (pravděpodobně jako řešení dva v jednom v podobě motor-generátoru) a pro pohon dvanáctivoltových palubních přístrojů a dalšího příslušenství tu bude doplňkový okruh, opět propojený s tím základním převodníkem. Teprve tohle řešení by mělo umožnit bezproblémové nasazení nových elektromechanických tlumičů.

Napětí 48 voltů pak bude postupně využívat více a více palubních systémů, kromě kompresoru třeba i klimatizace nebo systémy převodovky. Napětí 48 voltů znamená možnosti využití tenčí kabeláže a tudíž dalších úspor hmotnosti.



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Dieselgate snížila v ČR prodej nových dieselů, u ojetin zájem nepolevuje

Turbodiesel řady EA 189

Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za...

Půvabná Eliška je houslovou nadějí. Peníze z aukce jí pomohou studovat

Talentovaná houslistka Eliška Kukalová

Talentovaná Eliška Kukalová je označovaná za zázrak mezi současnými mladými houslisty. Podle slavného hudebníka Václava...

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Najdete na iDNES.cz