Vyplývá to ze studie Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA). V prvním čtvrtletí letošního roku bylo v ČR zaregistrováno 132 elektromobilů a 1416 vozů s hybridně-elektrickým pohonem. Prodej nových osobních aut s konvenčním pohonem dosáhl 59 616 vozů.
Průzkumu IDEA se zúčastnilo tři tisíce respondentů. V něm čtyřicet tři procenty dotázaných avizovalo úmysl koupit nový vůz v horizontu tří let. O elektromobilu uvažovalo 2,4 procenta z nich, dalších 6,6 procenta připustilo zájem o hybridní auta.
Podle studie má největší vliv na rozhodování českých spotřebitelů pořizovací cena elektromobilů, která je stále výrazně vyšší než u auta se spalovacím motorem. Při sníženy ceny elektromobilu o sto tisíc korun by se podle IDEA ovšem zvýšil zájem pouze o polovinu procentního bodu. Větší efekt by podobná sleva vyvolala u hybridů, kde by se zájem zvýšil až o šest procent.
Například jeden z nejprodávanějších elektromobilů v Evropě Nissan Leaf stojí nejméně 950 000 korun. Renault Zoe stojí 837 000 Kč a VW e-Golf od 993 900 Kč. Naproti tomu v Česku nejprodávanější model s konvenčním pohonem, Škoda Octavia, začíná na 437 900 korun a o stupeň nižší nová řada Scala na 370 000 Kč. U prvního sériově prodávaného elektromobilu Škody, kterým bude nejmenší Citigo, se očekává cena kolem půl milionu korun.
Cena však není jediný důvod, proč prodej elektromobilů v Česku vázne. Většina dotazovaných se obává i technických specifik elektrických aut. Jde zejména o nedostatek servisů pro elektromobily a krátkou životnost baterie. Problémem je i krátký dojezd těchto vozidel a málo dobíjecích stanic, což zatím nekompenzují nižší náklady na provoz aut.
Motoristy by k nákupu elektromobilů mohla podle studie přesvědčit státní podpora. Ta funguje v řadě zemí, například daňovým zvýhodněním, příspěvky na nákup a dalšími výhodami. V případě státní podpory by většina lidí byla ochotna koupit elektromobil, který by byl dražší zhruba o 40 000 korun proti klasickému autu.
Rozstřel
Sledovat další díly na iDNES.tvČesko o podobných programech neuvažuje. Premiér Andrej Babiš v březnu uvedl, že stát bude pokračovat ve vypsaných programech pro podnikatele a úřady. Řekl, že stát dal 1,2 miliardy korun na rozvoj infrastruktury, zejména výstavby dobíjecích stanic, a pokračují dotační programy za půl miliardy Kč, respektive 270 milionů Kč na pořizování ekologických aut. Jsou však určeny pro podniky, respektive státní úřady a organizace, nikoli pro fyzické osoby.
Pobídky k nákupu elektromobilů naopak začínají nabízet některé tuzemské firmy. Nově oznámil zahájení jejich prodeje pro domácnosti a živnostníky ČEZ (čtěte podrobnosti). „Vedle samotných elektromobilů nabízíme také domácí dobíjecí stanice, které jsou výrazně rychlejší než dobíjení ze zásuvky,“ uvedl generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec. Podle generálního ředitele společnosti Porsche ČR Jana Hurta je argumentem pro nákup elektroauta jen cena za kilometr (čtěte zde).
Institut pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA) je think-tank Národohospodářského ústavu Akademie věd ČR, který se zaměřuje na analýzu veřejných politik.