Trendy, které netáhnou. O elektromobily a robotická auta lidé nestojí

  12:00aktualizováno  12:00
Téměř 60 % evropských řidičů má za to, že budoucnost benzinových i naftových motorů je pozitivní. Poslední průzkum v tomto směru uspořádala ve spolupráci s Ipsos MORI automobilka Mazda. Dotazovala se 11 008 lidí na nejdůležitějších evropských trzích.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Mazda

A výsledek? V případě zážehových i vznětových motorů je stále velký prostor k inovacím a vylepšení jejich účinnosti, věří 58 % dotázaných. V takové Velké Británii dokonce 29 % řidičů doufá, že vznětový motor bude nadále v nabídce, 44 % by to samé chtělo od zážehových agregátů a 36 % lidí by v případě identických provozních nákladů dalo spalovacím pohonným jednotkám přednost před elektromotory.

Velice podobný přístup mají dotázaní i k autonomním vozům. Jejich rozšíření by přivítalo jen 29 % respondentů. To dokazuje, že lidé prostě rádi řídí; 69 % lidí po celé Evropě by bylo rádo, aby si budoucí generace uchovaly možnost řídit auto. V Polsku podíl takových respondentů dokonce dosahuje 74 %. Ve Velké Británii, Francii, Německu nebo Švédsku je to 70 %.

Evropský šéf Mazdy Jeff Guyton říká, že výsledky průzkumu jsou fascinující. „V případě emisí skleníkových plynů si myslíme, že je ideální mít správné řešení pro správnou dobu. Nesledujeme jen lokální emise vyprodukované vozem, zajímají nás emise CO2 od zdroje energie až k samotnému autu. Nejracionálnější volbou je tak dnes kombinace spalovacího motoru s elektrickou podporou, která ale zohledňuje situaci ve výrobě elektřiny na jednotlivých trzích. Proto jsme rozhodnuti dovést spalovací motor k dokonalosti,“ komentuje přístup automobilky Guyton.

Problém celkových tzv. well-to-wheel emisí Mazda již dříve demonstrovala na příkladě japonského trhu. Tyto emise totiž nezahrnují jen škodlivé látky, které vyprodukuje vlastní provoz auta, ale zohledňují i oxid uhličitý, jenž vznikne při dobývání energetických zdrojů a jejich následném zpracování.

V případě benzinu se tedy počítá těžba ropy, její doprava do rafinerie, zpracování, doprava benzinu na čerpací stanici, její provoz a až jako třešnička na dortu emise produkované autem. 

V případě elektřiny je situace složitější, záleží na zdroji energie. V takovém Japonsku tak elektromobil se spotřebou 21,2 kWh/100 km vyprodukuje 128 g CO2 na kilometr, Mazda s motorem Skyactiv a spotřebou 5,2 l/100 km vypustí celkově 142 g CO2 na kilometr. Výrobce slibuje 10 % zlepšení spotřeby a emise oxidu uhličitého se srovnají, 30% vylepšení účinnosti by spalovací motor postavilo na roveň elektrickému, který bude energii čerpat z jednoho z nejčistších zdrojů, LNG (zkapalněný zemní plyn). Závěr je podle Mazdy jasný: další úpravy konvenčních agregátů (a jejich rozumná elektrifikace) je, co se vlivu na globální oteplování týče, dokážou posunout na úroveň elektrických motorů. Hodně si slibuje od horké novinky – benzinového mototu Skyactiv-X, který nepotřebuje klasické svíčky. Benzin se v něm jako v dieselu spálí díky kompresi. V budoucnu se plánuje i jeho hybridizace. Více o tomto unikátním motoru čtěte zde.

Závěry Mazdy podporují i další starší průzkumy. V USA se před rokem na něco podobného ptal svých návštěvníku server driving-tests.org. Celkem odpovídalo 157 tisíc uživatelů všech věkových kategorií. A výsledek? 70 % dotázaných nemá zájem o elektrické vozy. A nejsou to přitom jen starší lidé, stejné výsledky byly vidět i mezi mileniály a dalšími věkovými skupinami. Ve stejném průzkumu se pak 65 % dotázaných obávalo samořiditelných aut. Zajímavé však je, že mileniálové sice nechtějí elektromobily, ale jako nejoblíbenější značku si zvolili Teslu.

Autoři:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



ČR zkusí odbočení na červenou. Inspiruje se u Němců, ti ho možná zruší

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Když někteří němečtí dopravní experti slyší o zelené šipce, vidí rudě. Pozůstatek z dob NDR, který se z východního...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Nejslavnější československý motocykl vznikl ilegálně a předběhl celý svět

Jawa 250 Pérák na dobovém prospektu

Ač tomu dnes nic nenasvědčuje, tak Československo bývalo svého času motocyklovou velmocí. A za náš nejslavnější...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Zbyl na nás wartburg

Naše první auto: v letech 1962 až 1990 jsme jezdili ve wartburgu

„Všichni chtěli škodovku, wartburga nechtěl nikdo,“ vzpomíná nad fotkami z rodinného alba Jana Krutilová. Své první...

ČR zkusí odbočení na červenou. Inspiruje se u Němců, ti ho možná zruší

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Když někteří němečtí dopravní experti slyší o zelené šipce, vidí rudě. Pozůstatek z dob NDR, který se z východního...

Dieselgate u Opelu: policie prohledala kvůli naftovým vozům kanceláře

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

Německá policie kvůli podezření z podvodů s emisemi u naftových vozů provedla razii v kancelářích automobilky Opel v...



Najdete na iDNES.cz