Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francouzi vymysleli ideální městské auto: elektromobil za 600 000

aktualizováno 
Malá francouzská společnost Courb si myslí, že přišla na to, jak vyřešit současné potíže městské automobilové dopravy. Její malý elektromobil C-ZEN pro dva pasažéry poskytuje veškerý komfort běžných vozů a přitom neznečišťuje životní prostředí. Vysoká je však jeho cena.

Coub C-ZEN | foto: Coub

Různých městských vozítek vzniká celá řada, zatím žádné z nich však nedokázalo zaujmout širokou  veřejnost. Často je to proto, že výsledný vůz je až přílišným kompromisem na to, aby jej řidiči chtěli používat byť jenom v městském provozu. Automobilka Courb to chce svým elektromobilem C-ZEN změnit a upřímně, nebýt ceny, mohlo by se jí to i podařit.

Základní model dvoumístného elektromobilu pro městský provoz totiž stojí 25 000 eur, tedy zhruba něco kolem 600 000 korun. To je na jednoúčelové vozítko opravdu příliš. Na rozdíl od mnoha dalších pokusů má však nabízet komfort, atraktivní design, vysokou kvalitu i praktičnost.

Jen 3,28 metru dlouhé autíčko má atraktivní design, který však není přehnaně futuristický nebo alternativní. Nezvyklá jsou snad jenom kola vystupující z karoserie a krytá blatníky. Auto existuje ve dvou verzích, jako jakýsi miniaturní hatchback a také jako pick-up. Rozdílná je pouze zadní část, pick-up je praktičtější z hlediska nakládání a vykládání zavazadel a hodí se pro městskou rozvážku.

Dvoumístné vozítko překvapí právě svým zavazadlovým prostorem, který pojme 400 litrů nákladu. To je na nákupy víc než dost. C-ZEN se přitom chlubí komfortním podvozkem a velmi snadnou ovladatelností, takže praktické městské autíčko má poskytovat také radost z jízdy. Výrobce nabízí i velmi bohatou výbavu, ve které najdeme například automatickou CVT převodovku, navigaci, couvací kameru, head-up displej, sportovní sedadla, litá kola a samozřejmě obvyklou bezpečnostní výbavu.

Auto pohání elektromotor o výkonu 15 kW (točivý moment 100 Nm), lithium-iontové baterie mají kapacitu 12,1 kWh a lze je dobíjet z běžné 220V zásuvky. Šasi je hliníkové, karoserie vyrobena z plastu (ABS) a standardně je na výběr v bílé, černé nebo šedé barvě s možností další individualizace za příplatek. Pro městský provoz plně postačují dynamické parametry C-ZENu. Z nuly na 50 km/h zrychlí za 5,8 sekundy, na devadesátku mu to trvá 19 sekund a maximální rychlost je 110 km/h. Celek váží jenom 650 kilogramů a uveze 350 kilogramů nákladu.

Fotogalerie

Dojezd na jedno nabití podle standardu NEDC udává výrobce slušných 120 kilometrů. Nabíjení trvá 6–8 hodin, když je baterie opravdu vybitá, za běžného provozu se nabije za zhruba 3–4 hodiny. Reálný dojezd se podle výrobce pohybuje mezi 80 a 100 kilometry a záleží i na využívání veškerého elektrického příslušenství včetně topení.

Výrobce vypočítává, že průměrně vyjde provoz auta asi na 30 korun na 100 kilometrů, počítáno zřejmě s francouzskými cenami elektřiny. U úsporného vznětového vozu se spotřebou kolem pěti litrů nafty na 100 kilometrů vyjde jenom palivo na asi 180 korun při českých cenách. Rozdíl 150 korun na 100 kilometrech je lákavý, levnější bude také servis celého autíčka. Jenže třeba při nájezdu 10 000 kilometrů ročně znamená provozní úspora na palivu asi 15 000 korun, což rozhodně nevyváží vysokou pořizovací cenu.

Nadšení zájemci si ale auto již mohou pořídit, po několika výstavních premiérách (2008 v Paříži jako prototyp, 2009 a 2011 v Ženevě) se letos objevilo opět v Paříži a už se vyrábí. Možná zajímavější než přímá koupě automobilu je možnost pronájmu za zhruba 300 eur (7 500 korun) měsíčně.





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.