Coub C-ZEN

Coub C-ZEN | foto: Coub

Francouzi vymysleli ideální městské auto: elektromobil za 600 000

  • 17
Malá francouzská společnost Courb si myslí, že přišla na to, jak vyřešit současné potíže městské automobilové dopravy. Její malý elektromobil C-ZEN pro dva pasažéry poskytuje veškerý komfort běžných vozů a přitom neznečišťuje životní prostředí. Vysoká je však jeho cena.

Různých městských vozítek vzniká celá řada, zatím žádné z nich však nedokázalo zaujmout širokou  veřejnost. Často je to proto, že výsledný vůz je až přílišným kompromisem na to, aby jej řidiči chtěli používat byť jenom v městském provozu. Automobilka Courb to chce svým elektromobilem C-ZEN změnit a upřímně, nebýt ceny, mohlo by se jí to i podařit.

Základní model dvoumístného elektromobilu pro městský provoz totiž stojí 25 000 eur, tedy zhruba něco kolem 600 000 korun. To je na jednoúčelové vozítko opravdu příliš. Na rozdíl od mnoha dalších pokusů má však nabízet komfort, atraktivní design, vysokou kvalitu i praktičnost.

Jen 3,28 metru dlouhé autíčko má atraktivní design, který však není přehnaně futuristický nebo alternativní. Nezvyklá jsou snad jenom kola vystupující z karoserie a krytá blatníky. Auto existuje ve dvou verzích, jako jakýsi miniaturní hatchback a také jako pick-up. Rozdílná je pouze zadní část, pick-up je praktičtější z hlediska nakládání a vykládání zavazadel a hodí se pro městskou rozvážku.

Dvoumístné vozítko překvapí právě svým zavazadlovým prostorem, který pojme 400 litrů nákladu. To je na nákupy víc než dost. C-ZEN se přitom chlubí komfortním podvozkem a velmi snadnou ovladatelností, takže praktické městské autíčko má poskytovat také radost z jízdy. Výrobce nabízí i velmi bohatou výbavu, ve které najdeme například automatickou CVT převodovku, navigaci, couvací kameru, head-up displej, sportovní sedadla, litá kola a samozřejmě obvyklou bezpečnostní výbavu.

Auto pohání elektromotor o výkonu 15 kW (točivý moment 100 Nm), lithium-iontové baterie mají kapacitu 12,1 kWh a lze je dobíjet z běžné 220V zásuvky. Šasi je hliníkové, karoserie vyrobena z plastu (ABS) a standardně je na výběr v bílé, černé nebo šedé barvě s možností další individualizace za příplatek. Pro městský provoz plně postačují dynamické parametry C-ZENu. Z nuly na 50 km/h zrychlí za 5,8 sekundy, na devadesátku mu to trvá 19 sekund a maximální rychlost je 110 km/h. Celek váží jenom 650 kilogramů a uveze 350 kilogramů nákladu.

Dojezd na jedno nabití podle standardu NEDC udává výrobce slušných 120 kilometrů. Nabíjení trvá 6–8 hodin, když je baterie opravdu vybitá, za běžného provozu se nabije za zhruba 3–4 hodiny. Reálný dojezd se podle výrobce pohybuje mezi 80 a 100 kilometry a záleží i na využívání veškerého elektrického příslušenství včetně topení.

Výrobce vypočítává, že průměrně vyjde provoz auta asi na 30 korun na 100 kilometrů, počítáno zřejmě s francouzskými cenami elektřiny. U úsporného vznětového vozu se spotřebou kolem pěti litrů nafty na 100 kilometrů vyjde jenom palivo na asi 180 korun při českých cenách. Rozdíl 150 korun na 100 kilometrech je lákavý, levnější bude také servis celého autíčka. Jenže třeba při nájezdu 10 000 kilometrů ročně znamená provozní úspora na palivu asi 15 000 korun, což rozhodně nevyváží vysokou pořizovací cenu.

Nadšení zájemci si ale auto již mohou pořídit, po několika výstavních premiérách (2008 v Paříži jako prototyp, 2009 a 2011 v Ženevě) se letos objevilo opět v Paříži a už se vyrábí. Možná zajímavější než přímá koupě automobilu je možnost pronájmu za zhruba 300 eur (7 500 korun) měsíčně.


Elektromobil