Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Krach slibného projektu elektrododávek. Zmínku skryli do zprávy o koronaviru

Dlouhé měsíce se německá pošta Deutsche Post snažila najít kupce pro svůj projekt StreetScooter. Jelikož se nenašel, pozastavuje firma výrobu této elektrododávky, kterou dávali zastánci elektromobility za příklad vítězství startupového trpaslíka nad goliáši v podobě nenasytných automobilek.

Dobrodružství stálo více než miliardu eur a v tichosti bude pohřbeno, informuje jízlivě německý list Die Welt. Zázrak se nekoná. Bez dotací, podpory a inkluzivního přístupu se elektromobilita sama neprosadí.

Když firma ukázala StreetScooter v roce 2016 na veletrhu v Hannoveru, tehdejší „diseselgatový“ krizový šéf Volkswagenu Matthias Müller prohlásil, že je z něj „otráven až do morku kostí“. Německá pošta do té doby jezdila s dodávkami od Volkswagenu a začala je nahrazovat elektrovany vlastní výroby. „Ptám se sám sebe, proč Deutsche Post na vývoji nespolupracovala s námi,“ podivoval se Müller.

Deutsche Post koupila malou start-upovou firmu založenou univerzitou v Cáchách a třiceti dalšími společnostmi, které vyvinuly jednoduchou dodávku na baterie, v roce 2016. S novým majitelem se do projektu zapojili samotní pošťáci, podle jejichž připomínek a požadavků auto upravili. Auto nemá klimatizaci ani rádio. Ale zato má třeba vyhřívanou sedačku nebo parkovací kameru.

„Je to dobrý příklad start-upu, který povzbuzuje v oboru konkurenci a tlačí na zavedené výrobce,“ rozplývali se příznivci. Dokonce se hlásily obce, které nabízely plochy a prostory pro výrobu vozu, nebo se chtěly stát pilotními městy pro ekologickou dopravu zásilek.

Politici označovali poštovní auto za krok správným směrem k elektromobilitě. A mnozí zákazníci se ptali, zda by si StreetScooter mohli zakoupit a používat k vlastním účelům. Deutsche Post rozjela program, ve kterém si mohly firmy auto otestovat. Auto se dokonce objevilo i v nabídce českého e-shopu se skřehotavým zeleným maskotem.

„Máme jediný cíl. Aby dodávka na baterie nestála víc než klasická,“ vysvětlovali tvůrci při uvedení StreetScooteru (test čtěte zde). Osekáním výbavy, komfortních a dalších zbytných prvků, které nejsou v městském provozu potřeba, výrobce maximálně snižoval cenu. Nejlevnější provedení vyšlo na 32 tisíc eur (zhruba 850 tisíc korun). Ovšem finální cena se vyšplhala nad milion, to byla daň za malosériovou výrobu ze specifických dílů, které navíc výrobce nemohl nakupovat s tak velkou velkoobchodní slevou jako zavedené automobilky.

Hlavním benefitem mělo být to, že elektromobily mají obecně mnohem nižší provozní a servisní náklady v porovnání s klasickými vozy se spalovacím motorem. V klasických dodávkách se navíc dnes používají téměř výhradně naftové motory, kterým městský provoz nesvědčí.

Poštovní a zasilatelské firmy jsou přitom pro výrobce elektrododávek ideálními zákazníky. Po městech jezdí na velmi krátké vzdálenosti, často za den najezdí jen desítky kilometrů. Jízda na baterii je efektivnější, především díky častým rozjezdům a zastavování.

Dodávky StreetScooter vyrábí zatím v závodě v německých Cáchách, firma ale...

StreetScooter se vyráběl v německých Cáchách, chystala se i další továrna v Severním Porýní-Vestfálsku, aby mohla zvýšit roční produkci na dvacet tisíc dodávek. Dlouhodobý plán ovšem počítal s výrobou až sta tisíc vozů ročně. 

Drahý konec

Německá pošta (skupina Deutsche Post DHL Group) tak ukončuje největší a nejdražší dobrodružství uplynulého desetiletí. K již hotovým třinácti tisícům vozům od roku 2014 přibude ještě dalších sedm tisíc nových aut. 

„Nové objednávky už nebudou přijímány,“ řekl mluvčí pošty v rozhovoru pro německou zpravodajskou agenturu DPA. Předpokládá se, že expedice vozů se potáhne ještě do příštího roku. Původní nadšení zájemci nakonec nepřišli.

Pikantní je, že představenstvo společnosti oznámilo tuto zprávu ve zcela jiné souvislosti, a sice v hlášení o následcích koronaviru na obchodní výsledky. Podle zveřejněné zprávy počítá německý poštovní koncern za měsíc únor se zatížením ve výši až 70 milionů eur v souvislosti s šířením nákazy v Asii a Evropě. 

Výpadek se projevuje na mezinárodní přepravě dopisů a balíků především z Číny. Co se projevů na celý obchodní rok týče, nejsou ještě k dispozici žádné odhady. Oznámený cíl společnosti ve výši pěti miliard eur je podle jejího šéfa Appela „bez záruky“. Firma se ovšem stále pohybovala v červených číslech.

Pošta se hledání partnera věnovala několik let. Krach projektu bude problémem pro Ford, který měl v plánu elektrickou výzbroj StreetScooteru montovat do svého dodávkového modelu Transit. V továrně automobilky v Kolíně nad Rýnem se dokonce od podzimu 2018 montovaly větší provedení StreetScooteru zvané XL. „S velkou baterií a dostatečnou nosností se celková hmotnost přehoupla přes 3,5 tuny. Dopravce pak musí shánět řidiče s oprávněním na náklaďák, kterých je v celém vyspělém světě málo,“ popisuje jeden z problémů elektrických dodávek server Aktuálně.cz.

Elektrická dodávka StreetScooter od Deutsche Post
Elektrická dodávka StreetScooter od Deutsche Post

Co se týče flotily elektromobilů, budou ještě několik let v provozu a údržbě. Hledání kupce mezi finančními investory a automobilkami pošta okamžitě ukončuje.

Údaje o výši ztráty dceřiné společnosti pošty se dvěma závody v Cáchách a Dürenu nejsou známé. Jen za uplynulý rok to však je údajně propad ve výši 100 milionů eur. Společně s náklady na vlastní vývoj a odpisy investic činí celková ztráta na dobrodružství jménem StreestScooter podle odhadů odborníků více než jednu miliardu eur, informuje deník Die Welt.

„Vždy jsme říkali, že nejsme výrobci automobilů,“ říkal šéf pošty Appel. Ještě nedávno panovala v bonnské centrále koncernu naděje, že by se ve spolupráci s partnerem z Asie nebo Evropy mohla podařit výstavba největšího výrobce elektrických dodávek. Automobilky jako VW nebo Daimler spolupráci několikrát odmítly.

Loni na podzim StreetScooter najal dva špičkové manažery. „Na obchodní rozvoj Daneho Petera Bardenfletha-Hansena, který předtím pomáhal Tesle se vstupem na všechny významné trhy mimo USA, technický vývoj převzal zkušený Ulrich Stuhec, jenž pětadvacet let vedl mnoho projektů u Fordu či BMW. Do firmy dále investovala půl miliardy eur významná čínská automobilka Chery, která chtěla StreetScooteru prorazit cestu do své domoviny,“ uvádí Aktuálně.cz.

Už v minulém roce vyrobila pošta jen čtvrtinu z oznámeného počtu kusů StreetScooteru. Momentálně stojí u cizích firem tisíce vozidel. Kvůli technickému nedostatku musel výrobce elektrododávky upravit. Před dvěma týdny se pak musel šéf StreetScooteru Jörg Sommer vzdát svého postu.

A Deutsche Post bude od roku 2021 opět nakupovat dodávky u tradičních výrobců.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...