Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pro nákup elektroauta je argumentem jen cena za kilometr, říká expert

Pokud Česko nepodpoří koncové uživatele při rozvoji elektromobility, zůstane jediným racionálním argumentem pro nákup elektroauta místo vozu se spalovacím motorem cena za ujetý kilometr. Tvrdí to generální ředitel společnosti Porsche ČR Jan Hurt.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

„Infrastruktura se rychle zlepšuje a nejpozději za dva roky by měla být v takovém stavu, aby pro majitele elektroaut nebyl problém najít místo pro dobíjení,“ řekl na brněnském veletrhu Amper generální ředitel společnosti Porsche ČR Jan Hurt.

Firma dováží do Česka značky Volkswagen, Seat a Audi a patří k největším českým dovozcům aut. Příští rok nabídne nové modely elektroaut v nejběžnějších segmentech a o rok později přidá další modely. „Počítali jsme, že při současných cenách paliv a elektřiny se provoz elektroauta vyplatí při ročním nájezdu od dvanácti tisíc kilometrů,“ řekl Hurt. 

V Česku to bude patrně jediný racionální argument, proč si elektroauto pořídit. Premiér Andrej Babiš (ANO) totiž tento týden řekl, že stát nepočítá s podporou pro nákup elektromobilů občany (více čtěte zde). „Proto si myslím, že ze začátku budou auta kupovat zákazníci hlavně z řad korporátní klientely,“ řekl Hurt.

Zatímco cena Volkswagenu Golf se spalovacím motorem se pohybuje podle verze okolo půl milionu korun, elektrická verze stojí dvojnásobek. „Předpokládám, že elektromobilita se prosadí. Otázka je, jak rychle. Na různých příkladech vidíme, že při státní podpoře jde proces výrazně rychleji,“ řekl Hurt. V Česku je podíl elektroaut zatím hluboko pod procentem.

Jelikož automobilkám kvůli nařízením EU a omezování produkce oxidu uhličitého nezbylo, než se pustit do masivního rozvoje elektromobility, snaží se i Porsche ČR spolupodílet na odstraňování počátečních „bolístek“, které většímu rozvoji zatím brání. 

„Spolupracujeme při přípravě infrastruktury. Teď je situace špatná, ale tempo výstavby nabíjecích stanic je vysoké. Předpokládám, že za rok bude problém ze tří čtvrtin vyřešen a za dva roky bude infrastruktura dostatečná,“ řekl Hurt.

Podle předpokladu firmy se bude 80 procent nabíjení odehrávat doma, kde lze náklady s pomocí různých opatření snižovat. Pouze ti, kteří takovou možnost mít nebudou, budou hledat jiné možnosti jako například nabíjecí stanice ve veřejných či firemních garážích, na parkovištích nebo u nákupních center . Rychlonabíjecí stojany by měly být podél hlavních dopravních tahů. „Provozovatelé čerpacích stanic s jejich stavbou počítají, nic jiného jim nezbývá,“ míní Hurt.

Firma dodává nabíjecí boxy v různých velikostech a s různým výkonem právě pro použití jak doma, tak ve firmách. „Snažíme se také nabídnout servis, aby zákazník mohl s jedinou kartou nabíjet od různých poskytovatelů elektřiny, což je zatím problém,“ řekl Hurt.

Vedle racionálních důvodů existují podle něj ještě emocionální důvody pro koupi elektroauta. Je to požitek z jízdy a akcelerace. Elektromobil má velké zrychlení, jízda je zcela tichá a plynulejší díky absenci převodovky.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda Auto zvedla zisk 2,5krát, vydělala přes 33 miliard korun

ilustrační snímek

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek, tedy na 1,32...

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...