Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

DS E-Tense: u supersportu do zásuvky designéři vynechali zadní okno

aktualizováno 
Jedna z nejmladších automobilových značek udivuje obrovským potenciálem v oblasti designu, technicky se modely s iniciálami DS téměř neliší od obyčejných citroënů. U konceptu E-Tense jde sice vlastní cestou, jenže to, že jezdí na baterky, diváky stejně moc nezajímá.

S hatchbackem DS3 a mottem Different Spirit přivedl Citroën v roce 2009 na svět novou modelovou řadu orientovanou na náročnější zákazníky. Loni, u příležitosti šedesátého výročí legendárního modelu „dées“, začal psát historii DS coby samostatné automobilové značky.

Fotogalerie

Výrobní řadě DS zahrnující dnes pětici modelů (sedm v Číně) je často vyčítána velká technická příbuznost s obyčejnými citroëny, kterými se denně vozí miliony Francouzů.

Strategie ale pařížské automobilce vychází, konvenční technika zabalená do stylově tvarovaných karosérií slaví ve světě úspěch. Koncepty DS ale naznačují, že v budoucnu by se mohly vazby s mateřskou automobilkou alespoň trochu zpřetrhat.

Elektromobil s historickými kořeny

Může se hodit

Hledáte nové nebo ojeté auto? Vybírejte z pestré nabídky prověřených vozů na Automodul.cz.

Nejnověji značka šokuje vyzývavým konceptem E-Tense, který upozorňuje na zastoupení v šampionátu elektrických monopostů Formule E a naznačuje možné budoucí směřování značky. Přesně 4,72 metru dlouhé, 2,08 metru široké a jen 1,29 metru vysoké sportovní kupé je totiž elektromobil.

Pozornost přitahuje E-Tense především svými tvary. Moderní karoserie s nízkou sportovní siluetou navazuje svým charakterem na předchozí koncepty survolt z roku 2010 a DS Divine z roku 2014, rafinovaným způsobem ale upozorňuje i na historický design modelu DS.

DS E-Tense

V syntéze osobitých tvarů lze totiž snadno odhalit známé prvky jako přední natáčecí světlomety nebo zadní směrová světla umístěná na střeše. Za pozornost stojí také absence zadního okna a propracovaná aerodynamika. Pro snížení odporu vzduchu je E-Tense vybaven zcela plochou podlahou, proudění za vozem usměrňuje po vzoru závodních vozů mohutným zadní difuzor.

Neméně nápaditý je také interiér spojující moderní technologie s typicky francouzskou elegancí. Výrobce uvádí, že konstruktéři s jeho návrhem a výrobou strávili více než 800 pracovních hodin a to se na výrobě podílela i řada renomovaných externích firem. Třeba výkonný audiosystém s devíti reproduktory navrhla společnost Focal, ciferník na středové konzoli, který lze odepnout a nosit jako náramkové hodinky, vyrobila hodinářská značka BRM Chronographes.

DS E-Tense
DS E-Tense

Provozuschopný koncept s výkonem 300 kW (408 koní) a točivým momentem 560 Nm, který má podle slov výrobce dojezd až 360 kilometrů v městském nebo 310 km v kombinovaném cyklu, zaujme také dynamikou. Sprint z klidu na 100 km/h zvládne za 4,5 sekundy a jeho maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Elektromotor je napájen sérií lithium-iontových článků uložených kvůli snížení těžiště v podlaze. O jejich hmotnosti nebo kapacitě se ale výrobce nezmiňuje. Navzdory monokoku vyrobeného z lehkých uhlíkových vláken je celková hmotnost konceptu E-Tense výrazných 1800 kilogramů.

Kontakt s vozovkou zajišťují lehké kované ráfky o rozměru 20" obuté do pneumatiky Michelin Pilot Supersport s rozměrem 245/35 vpředu a 305/30 vzadu.




Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...



V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Skandál s vraky: ve Francii jezdí tisíce špatně opravených aut

U přehrady Křetínka na Blanensku se šofér zřítil ze čtyřicetimetrového srázu....

Po francouzských silnicích jezdí tisíce aut, která za sebou mají těžkou nehodu a měla skončit na vrakovišti. Systém...

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Další z rubriky

Ceny mědi rostou, může za to elektromobilní šílenství

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta

Rozmach elektrických vozidel, které naplánovaly automobilky pod tlakem na snižování emisí, má výrazný efekt na vývoj...

Každé desáté auto jezdí s poškozeným filtrem, tvrdí studie magistrátu

Ilustrační foto

Aut s poškozeným nebo odmontovaným filtrem, který při jízdě Prahou do okolí vypouští škodlivé prachové částice, je...

I Toyota má svou autonomní krabici. Bar vás po mejdanu doveze domů

Toyota e-Palette

Automobilky vzaly veletrh spotřební elektroniky CES v posledních letech útokem. Ukazují tu především nové koncepty,...

Najdete na iDNES.cz