Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výrobci elektromobilů mají problém: spekulanty s důležitým kobaltem

aktualizováno 
Zapomeňte na zlato, kobalt je vzácný materiál, který nyní hýbe světem. Vzácný materiál totiž vylepšuje vlastnosti Li-Ion baterií, které používáme nejen v noteboocích a mobilech, ale jezdí na ně i elektromobily. A hedgeové fondy se teď snaží vyšponovat ceny kobaltu co nejvíc to jde.

V li-ion bateriích elektromobilů je až deset kilogramů kobaltu. | foto: Volkswagen

Šest hedgeových fondů se do spekulací s kobaltem pustilo ve velkém. Skupina firem (mj. švýcarská Pala Investments a čínská Shanghai Chaos) skoupila během posledních let přibližně 6000 tun kobaltu, který má hodnotu přibližně 280 milionů dolarů a představuje 17 % z loňské celoroční produkce tohoto kovu.

Důvod? Poptávka po kobaltu vzrostla hlavně na straně dodavatelů čínských automobilek, které začaly nově využívat právě Li-Ion baterie vylepšené o kobalt. Do roku 2025 by se jejich poptávka měla zdvojnásobit.

Podobné plány má ale i Elon Musk, který na začátku roku zahájil výrobu baterií v „gigafactory“ v Nevadě. Letos v únoru předčila poptávka dostupné množství kobaltu o 900 tun a ročně by po příštích pět let měla růst o 20 %. Jen od listopadu vzrostla cena o 50 %, dnes se tak kilo kobaltu prodává přibližně za 42 dolarů.

Svůj podíl na tom má i to, že se kobalt celosvětově těží především (ze 60 %) v drsných podmínkách v Demokratické republice Kongo (dříve Zairu) a že se v minulosti snížilo množství dodávané z dalších zemí (Zambie, Ruska nebo Austrálie).

Fondy v tomto případě však také trochu riskují, obchodníci totiž varují, že otevření případného dalšího zdroje může ceny kovu opět srazit dolů. A navíc: i když k využití v automobilovém průmyslu putuje přibližně polovina roční produkce kobaltu, výrobci se mohou snažit o snížení množství, které potřebují. Bude to však těžké, kobalt zvyšuje kapacitu a stabilitu článků, v jednom elektromobilu ho najdete až 10 kg.

Kromě problémů s cenou a spekulanty je s kobaltem spojené i zneužívání pracovní síly při jeho těžbě. V dolech rudu rukama dobývají i děti, které jsou tak vystaveny jedovatým těžkým kovům. Jeden z největších výrobců baterií LG Chem proto už prohlásil, že kobalt z Konga kupovat nebude.

Mluví se i o tom, že společně s cínem, wolframem, tantalem a zlatem bude kobalt zařazen na seznam tzv. konfliktních kovů, u nichž musí američtí zpracovatelé dokazovat, že zisk z jejich těžby není určen k financování ozbrojených bojůvek a nedochází k potlačování lidských práv.

Autoři:



Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

OBRAZEM: Saab 9-3 se vrací. Pod pseudonymem a na baterky

Start výroby nového elekromobilu NEVS 9-3 na základech saabu

Tomu autu se oficiálně Saab říkat nesmí, kdo se o modely legendární - a dnes už neexistující - švédské značky zajímal...

BMW chce na Sokolovsku polygon pro autonomní vozy

Kromě jízdních vlastností a technologií, které by se mohly prověřovat u nás,...

V Česku má vzniknout do roku 2021 testovací polygon automobilky BMW pro samořiditelné vozy. Server iHNED.cz to napsal s...

OBRAZEM: Tuneři, šílenosti, legendy - to nejlepší z Essen Motor Show

Essen Motor Show 2017

Desítky světových úpravců předvádějících žhavé novinky pro nadcházející sezonu, stovky vystavených automobilů čítající...

Hyundai i10 1,0   Family +
Hyundai i10 1,0 Family +

r.v. 2017, naj. 3 482 km, benzín
177 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz