Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výrobci elektromobilů mají problém: spekulanty s důležitým kobaltem

aktualizováno 
Zapomeňte na zlato, kobalt je vzácný materiál, který nyní hýbe světem. Vzácný materiál totiž vylepšuje vlastnosti Li-Ion baterií, které používáme nejen v noteboocích a mobilech, ale jezdí na ně i elektromobily. A hedgeové fondy se teď snaží vyšponovat ceny kobaltu co nejvíc to jde.

V li-ion bateriích elektromobilů je až deset kilogramů kobaltu. | foto: Volkswagen

Šest hedgeových fondů se do spekulací s kobaltem pustilo ve velkém. Skupina firem (mj. švýcarská Pala Investments a čínská Shanghai Chaos) skoupila během posledních let přibližně 6000 tun kobaltu, který má hodnotu přibližně 280 milionů dolarů a představuje 17 % z loňské celoroční produkce tohoto kovu.

Důvod? Poptávka po kobaltu vzrostla hlavně na straně dodavatelů čínských automobilek, které začaly nově využívat právě Li-Ion baterie vylepšené o kobalt. Do roku 2025 by se jejich poptávka měla zdvojnásobit.

Podobné plány má ale i Elon Musk, který na začátku roku zahájil výrobu baterií v „gigafactory“ v Nevadě. Letos v únoru předčila poptávka dostupné množství kobaltu o 900 tun a ročně by po příštích pět let měla růst o 20 %. Jen od listopadu vzrostla cena o 50 %, dnes se tak kilo kobaltu prodává přibližně za 42 dolarů.

Svůj podíl na tom má i to, že se kobalt celosvětově těží především (ze 60 %) v drsných podmínkách v Demokratické republice Kongo (dříve Zairu) a že se v minulosti snížilo množství dodávané z dalších zemí (Zambie, Ruska nebo Austrálie).

Fondy v tomto případě však také trochu riskují, obchodníci totiž varují, že otevření případného dalšího zdroje může ceny kovu opět srazit dolů. A navíc: i když k využití v automobilovém průmyslu putuje přibližně polovina roční produkce kobaltu, výrobci se mohou snažit o snížení množství, které potřebují. Bude to však těžké, kobalt zvyšuje kapacitu a stabilitu článků, v jednom elektromobilu ho najdete až 10 kg.

Kromě problémů s cenou a spekulanty je s kobaltem spojené i zneužívání pracovní síly při jeho těžbě. V dolech rudu rukama dobývají i děti, které jsou tak vystaveny jedovatým těžkým kovům. Jeden z největších výrobců baterií LG Chem proto už prohlásil, že kobalt z Konga kupovat nebude.

Mluví se i o tom, že společně s cínem, wolframem, tantalem a zlatem bude kobalt zařazen na seznam tzv. konfliktních kovů, u nichž musí američtí zpracovatelé dokazovat, že zisk z jejich těžby není určen k financování ozbrojených bojůvek a nedochází k potlačování lidských práv.

Autoři:



Nejčtenější

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Další z rubriky

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

Čeští motoristé přezouvají do zimního svědomitě

Testování systému BMW xDrive v Peci pod Sněžkou

Čeští řidiči přezouvají svá auta na zimní pneumatiky velmi odpovědně. Podle výzkumu agentury IPSOS pro leasingovou...

Na 40. Dakar míří skoro 40 Čechů, Macík má inovaci - sluchátka s hudbou

Tým Big Shock Racing posílá na Rallye Dakar kamion a motocykl

S novým kolegou motocyklistou Janem Brabcem, ale hlavně s vylepšeným kamionem se v lednu postaví na start Rallye Dakar...



Najdete na iDNES.cz