Kvůli elektromobilům je málo Li-Ion baterií do elektroniky

  9:40
Baterie na trhu chybějí, za problémem stojí vznik gigatováren na výrobu akumulátorů pro elektromobily, většinu produkce tak spolkne Tesla. Nouze o suroviny žene ceny nahoru.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Volvo

Ceny lithium-iontových baterií do spotřební elektroniky mohou letos vzrůst, stejně jako jejich dodací lhůty. Bateriových článků je totiž nedostatek, protože je skupují výrobci elektromobilů.

Slavný vynálezce baterií má nápad na revoluci. Ostatní vědci mu ale nevěří

Podle ředitele internetového obchodu BatteryShop.cz Radima Tlapáka dochází k výpadkům dodávek akumulátorů pro maloobchodní trh. „Dotýká se to i prodejců na českém trhu, kdy se například prodlužují dodací lhůty. Proto se snažíme předzásobit, aby se situace nedotkla koncových zákazníků,“ uvedl. 

Podotkl, že ceny Li-Ion baterií dosud spíše klesaly, v současnosti se ale obrací k růstu. „Současné problémy na trhu vedou k zastavení zlevňování akumulátorů a na přechodnou dobu pravděpodobně přinesou i zdražování článků. Tato situace se však dotýká spíše výrobců a běžný spotřebitel zdražování pravděpodobně nepocítí,“ popisuje Radim Tlapák.

Důvodem nedostatku je rostoucí popularita elektromobilů, která vede automobilky ke zvyšování objemu produkce. Té ale neodpovídají výrobní kapacity pro baterie.

„Velcí výrobci aut se rozhodli věnovat se elektromobilitě doslova ze dne na den, a to po dlouhém období, kdy tuto oblast prakticky ignorovali. Proto si automobilky nevybudovaly potřebné výrobní zázemí, a proto vykupují produkci akumulátorů od velkých výrobců, kteří se rychle snaží reagovat na překotný nárůst poptávky,“ popsal situaci na trhu Tomáš Kazda z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií Vysokého učení technického v Brně.

Za jednoho z hlavních původců nedostatku na trhu je označovaná americká Tesla, která zatím nedokončila výstavbu vlastní továrny na výrobu bateriových článků v Nevadě. Tesla nyní produkuje necelou třetinu plánované výroby, a proto musí zbytek kupovat od japonského Panasoniku, což má aktuálně za následek extrémní nedostatek článků na trhu.

Vyšší poptávka po bateriích pak zdražuje i suroviny pro výrobu. Nejvíce vzrostla cena kobaltu, oproti loňsku se hodnota této komodity vyšplhala o 120 procent. Za posledních pět let pak surovina podražila o 250 procent.

Ceny mědi rostou, může za to elektromobilní šílenství

„Růstovým šampionem je kobalt, jehož 40 procent světové roční těžby se využije pro výrobu baterií. U ostatních materiálů pro výrobu baterií není takový nárůst zřetelný, protože jejich využití je více diverzifikované mezi jiné sektory,“ uvedl analytik Komerční banky David Kocourek.

I když se těžařské firmy snaží navýšit těžbu kobaltu, niklu, manganu, mědi, hliníku a lithia, nejde to příliš rychle, a proto poptávka bude v nejbližší době převyšovat nabídku.

„Větší posilování spotřeby daných kovů očekáváme až poté, co budou uvedeny do provozu takzvané gigatovárny na výrobu baterií pro elektrická auta. Ceny těchto surovin by měly v budoucnu dále růst,“ doplnil Kocourek.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Čínský útok automobily. Podívejte se, které značky se hrnou do Evropy

Před špatným počasím posádku ochrání lehká plátěná střecha.

VIDEO Čínské automobilky byly na zahraničních trzích ještě v nedávné minulosti často přehlíženy a...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...