Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

  10:00
Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.

Stále více řidičů láká nákup elektromobilu – vozu, který by nás mohl jednou zbavit závislosti na fosilních palivech. Dnešní typy však stále sužují některé neduhy, se kterými je třeba počítat, třeba omezený dojezd, delší nabíjení a v Česku nedostatek nabíjecích stanic.

Podle nadšence Martina Hejtmánka, který jeden elektrovůz Tesla vlastnil, druhý má doma a třetí má objednaný, je elektřina správnou cestou. „Budoucnost nemůže být ve spalovacích motorech s třicetiprocentní účinností přeměny energie. To odporuje rozumu,“ říká.

Je Praha vhodné město pro majitele elektromobilu?
Ve srovnání s ostatními evropskými metropolemi Praha viditelně pokulhává zejména v dobíjecí infrastruktuře. Počet veřejných rychlodobíjecích stanic se sice rozrůstá, ale jde to pomalu. V Praze jich je dnes třináct a v celém Česku padesát. Nabijí elektromobil stejnosměrným proudem za několik desítek minut, takže jsou vhodné na rychlé dobíjení v průběhu cestování. A pak jsou tady veřejné dobíjecí stojany se střídavým proudem.

Ty nabíjejí o poznání pomaleji.
Ano, ale jsou podstatně levnější a snazší na připojení do elektrické sítě, protože fungují stejně jako červené třífázové zásuvky, ty najdeme na dvorku většiny domů. Takových pomalých dobíjecích stojanů je v Česku asi 170. Pro masové rozšíření elektromobilů je hustá síť těchto zásuvek nutná, aby si řidiči mohli pohodlně dobít vůz na ulici, kde parkují přes noc. Magistrát ale pracuje i na možnosti dobíjení ze sloupů veřejného osvětlení.

Pomůže to?
Až bude mít každý možnost dobít si svůj vůz v místě, kde je zvyklý parkovat, nic už rozvoji elektromobility nezabrání. Do té doby zůstane pouze doménou těch, kteří si své auto mohou dobíjet doma.

Takže vy nenabíjíte hlavně u veřejných dobíjecích stojanů?
Ne, to by v praxi nemohlo fungovat. Prostě přijedu domů a zapojím vůz do sítě. Jakmile se dobije, dobíjení se vypne a vůz čeká, až ho zase bude zapotřebí. Kdykoli přijdete k autu, máte plnou a můžete vyrazit. Ve skutečnosti je to mnohem pohodlnější než jezdit tankovat palivo k čerpací stanici.

Ale občas potřebujete jet na delší cestu.
Cestování elektromobilem na delší vzdálenosti se velice liší podle typu elektromobilu. Skutečnost je taková, že existují dva různé světy. První a početnější obývají majitelé všech menších elektromobilů. To jsou skuteční fandové, průkopníci a pro mě i hrdinové.

V čem?
Trpělivě čelí krátkému dojezdu svých miláčků, nemohou si na dlouhých trasách dovolit dálniční rychlosti, v zimě téměř netopí a v létě raději nezapnou klimatizaci, aby uchovali co nejvíce energie pro zdárný dojezd do cíle. Dnes je však možné po cestě dobíjet vozy rychleji než dříve, a tak přestávka na dobíjení zpravidla nepřesáhne půl hodiny, což už činí i delší cesty v menších elektromobilech únosnější.

A ten druhý svět?
Ten obývají majitelé vozů Tesla. Dnes jich jezdí po našich silnicích asi 250 a jejich starosti jsou na míle vzdáleny běžnému elektromobilistovi. Tesla je v mnoha ohledech jiný vůz. S baterií o kapacitě až 100 kilowatthodin ujede na jedno dobití 350 kilometrů dálniční rychlostí i s puštěnou klimatizací nebo topením. Po městě je tesla schopná běžně překonat vzdálenost 500 kilometrů.

Stávající tesly jsou pro většinu lidí příliš drahé. Firma teď začala vyrábět Model 3, od kterého si slibuje, že změní svět. Zejména proto, že má stát v přepočtu asi 900 tisíc korun. Povede se jí to?
Model 3 je revoluční vůz svými parametry, velikostí baterie, dlouhým dojezdem, a v budoucnu hlavně jeho masovou dostupností. Pochopitelně se u nás nemůže Model 3 prezentovat jako lidový vůz. Tomu prostě české příjmy neodpovídají. Ve vyspělých zemích je však životní úroveň jiná, a tak nemějme Tesle za zlé, že svůj Model 3 lidovým vozem nazývá. Ostatně průměrná cena nového vozu ve Spojených státech amerických odpovídá základní ceně Modelu 3.

Elektromobily vynikají i svou tichostí, ale neplynou z toho problémy s chodci?
Nebezpečí pro chodce je skutečně veliké hlavně na hladkých, tichých površích, kdy není slyšet ani valivý hluk od pneumatik. Nejhorší je pomalá jízda v podzemních parkovištích, kde elektromobil v přímé jízdě není slyšet vůbec. Pak jsou chodci skutečně ve velkém nebezpečí a jízda elektromobilem vyžaduje zvýšenou pozornost řidiče, aby nedošlo k neštěstí. Až z praxe jsem si uvědomil, že se chodci řídí více sluchem než zrakem, takže je nutné na to vždy pamatovat.

Na kolik vás nabíjení elektromobilu vyjde?
Po čtyřech letech vím, že spotřebuji dobíjením v garáži čtyři tisíce kilowatt ročně. To mě stojí asi 12 tisíc korun. Za tuhle cenu ujedu asi 16 tisíc kilometrů a dalších šest tisíc kilometrů najedu převážně po západní Evropě, kde dobíjím zdarma na nabíjecích stanicích společnosti Tesla, takzvaných Superchargerech.

Snaží se podle vás Praha jít elektromobilitě naproti?
Magistrát loni překvapil, když všem elektromobilům umožnil parkování v modrých zónách za symbolický poplatek sto korun. To byl první a bohužel poslední krok správným směrem k podpoře elektromobility od státní správy a samosprávy.

Jak se podle vás Češi k elektromobilům obecně stavějí?
Veřejnost téma elektromobility nebývale rozděluje na dva nesmiřitelné tábory. Občas se účastním debat na diskusních fórech a někdy už si říkám, že to snad ani nemá cenu, pořád dokola všem vysvětlovat všechny ty výhody, které elektromobilita přináší. Bývají to debaty i nepříjemné a únavné, ale i kdyby to mělo nahlodat jediného člověka, tak to za to stojí. Nevím, co mě k tomu vede. Asi touha posunout svět o kousek dál, aby se našim dětem žilo lépe.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Čínská automobilka BYD dobývá Evropu. Díky ceně ovládla rakouský tendr

Poprvé byl čínský vůz korunován evropskými novináři. Pro porotu Autobest se...

Čínské automobilky se na evropském trhu teprve začínají výrazněji prosazovat. Před pár dny se ale...

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...