Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První jízda: Elektrická MX-30 je mazda se vším všudy. Není pro každého

  6:00
Elektromobilita v podání Mazdy je tradičně trochu jiná, než bývá zvykem u konkurence. Japonská značka k elektromobilitě dlouho přistupovala rezervovaně, bruselský emisní diktát ji ovšem nakonec donutil přehodnotit plány. Benzin ani naftu nezavrhuje, teď si ovšem začíná i s elektrony.
Mazda MX-30

Mazda MX-30 | foto: Mazda

Pro začátek Mazda zdůrazňuje, že nová MX-30 není auto pro každého: „Je to druhé auto do rodiny, určené pro městský a příměstský provoz,“ vysvětluje šéf českého zastoupení značky Alexej Kiriakovský.

Důležité také je, aby majitel měl kde nabíjet. Potřebuje stabilní zdroj levné elektřiny, jen pak to dává ten správný smysl. Pro paní, která dojíždí každý den tři kilometry do práce, je elektromobil to pravé. Benzinové auto, které se nestačí rozpohybovat a zahřát, tak rychle zničí, o naftovém nemluvě. Pro takové uživatele je elektrická trakce ideální volbou.

Kolik to žere? Klasická otázka má v podání elektromobilisty květnatější odpověď. Asi nejjednodušší je říct, že při nejlevnějším tarifu od ČEZu se dá jezdit s Mazdou MX-30 kolem třiceti korun na sto kilometrů (pro srovnání – auto se sedmilitrovou spotřebou benzinu jezdí za dvě stě korun na sto). Taková jízda elektromazdou odpovídá ceně dvou korun za kilowatthodinu elektřiny a spotřebu 17 kWh na 100 km. Mazda oficiálně udává 19 kWh, ovšem dá se jet i za čtrnáct až patnáct, jak jsme při první seznamovačce ověřili na pražských cestách a okreskách kolem ní.

Když za to vezmete a na palubě je plno, uháníte třeba za třiadvacet kWh na sto kilometrů. 

Wankel baterku dobije

S elektrárnou na palubě

Po elektromobilu dorazí unikátní verze s Wankelovým generátorem, který bude trakční baterii dobíjet. Více čtěte zde

Po mazdovsku

Elektromobilita v podání Mazdy potřebuje trochu vysvětlování. Svůj první sériový model, který jezdí výhradně na baterky, vybavila jen malým 35,5kWh trakčním akumulátorem. Je to proto, aby celý elektromobil dával environmentální smysl – těch 35,5 kWh je hranice, do které je kompletní CO2 bilance (včetně výroby auta, akumulátoru i elektřiny a recyklace) lepší než u srovnatelného auta se spalovacím motorem. Li-ion akumulátory od Panasonicu váží 311 kilogramů, díky tomu drží MX-30 celkovou hmotnost na rozumných 2,1 tunách, z toho připadá pět centů na posádku plus její bagáž. Pohotovostní hmotnost je 1,6 tuny.

To znamená dojezd nějakých dvě stě kilometrů. Pro to, na co byla MX-30 postavena, je to dostačující. Pravda, za devět set tisíc koupíte praktičtější vůz, který dojede mnohem dál a dravěji. Ale skupina těch, kteří chtějí právě takové auto, jako je elektrická mazda, stále roste. To potvrzuje i zájem o novinku z řad zákazníků.

Těm dodají první kusy v září letošního roku. Každý dealer bude mít navrch jedno předváděcí auto a druhé jako náhradní pro půjčování zákazníkům s auty v servisu.

Mazda MX-30

Právě servis a celková bilance nákladů na provoz má být jejím trumfem. Při ročním nájezdu 25 tisíc kilometrů to vychází při podobné ceně za benzinovou CX-30 (871 tisíc) a elektrickou MX-30 (900 tisíc) tak, že za palivo u elektroauta zaplatí majitel v ideálním případě osm a půl tisíce, benzin pak vyjde na 56 tisíc. Předepsaný servis na sto tisíc kilometrů stojí u elektromazdy osm tisíc, u benzinové 33 tisíc (práce servisu 1 500 korun za hodinu).

Hladce

Panasonic dodává i elektromotor, ten má 107 kW výkonu a 271 Nm. U elektromobilů se ale spíš hledí na zrychlení, z nuly na stovku umí mazda vyrazit za 9,7 sekundy. To není v porovnání s ostatními žádná sláva, inženýři totiž naladili charakteristiku „plynového“ pedálu tak, aby byla jízda po mazdovsku hladká. Frenetický sprint, se kterým ukazují elektromobilisté ostatním od semaforů záda, MX-30 nepředvede. Bezprostředně po sešlápnutí se auto rozjede uvolněněji, asi jako atmosferický benziňák, lineární mocná akcelerace přichází o něco později. Reakce na povel akcelerátoru, když už se auto pohybuje, jsou ovšem už elektricky bryskní. 

Zato se dá jezdit vlastně „na jeden pedál“ - MX-30 má pět stupňů rekuperace. Pádly na volantu regulujete intenzitu dobíjení a zpomalení při uvolnění pedálu, na nejnižší auto plachtí skoro bez zpomalení, na nejvyšší intenzivně deceleruje až do nuly, když sledujete provoz a trochu předvídáte, nepotřebujete téměř brzdy.

K tomu harmonická, jistá jízda, konzistentní odezva řízení a čitelné chování podvozku, který dobře filtruje nerovnosti (snad jen od přední nápravy občas přijde na ostrých nerovnostech větší rána). Specialitou Mazdy je systém GVC, který stabilizuje auto za jízdy pomocí vektorování točivého momentu. Z oblouku tak podle Radima Kubaláka, technického školitele českého zastoupení značky, vyjíždí MX-30 o šest kilometrů rychleji než srovnatelný konvenční model.

Technický základ je společný s modely Mazda 3 a CX-30, druhému z nich také odpovídají vnější rozměry: délka 4 395 mm, rozvor 2 655 mm a šířka 1 795 mm, jen výška 1 570 mm je nepatrně vyšší. Důvod je zřejmý, baterie našly místo v podlaze, která je také náležitě vyztužena.

Nová mazda je krásná, za péči o design mají v Hirošimě jedničku. Zvenku je svébytná, vyvážená, extravagantní. Vnitřek je japonsky rafinovaný a zároveň uklizený obývák. Ozvláštňují ho zajímavé materiály, třeba korek odkazující na to, s čím firma kdysi před sto lety začínala.

Mazda MX-30

Extravagance ovšem nese i potřebu ústupků. Technicistně působící ovládání klimatizace pomocí tabletu zpočátku zamaskuje to, že má auto za devět set tisíc jen jednozónovou klimatizaci – nutno říct, že to dnes není neobvyklé. Základní provedení za 855 tisíc má ale na druhou stranu ve standardu adaptivní tempomat, parkovací senzory i kameru, head-up displej, hlídač mrtvého úhlu, DAB rádio nebo LED světla. 

MX-30 stojí na základech crossoveru CX-30, takže je to vcelku mohutné auto, uvnitř však místem nehýří, na zadní místa se usadí pohodlně spíš děti nebo střízlíci. Hlavně pro kolena moc místa nezbývá. Od sebe otevírané „jeden a půl dveře“ jsou parádička. Protože je ovšem v té zadní půlce schovaná výztuha nahrazující B sloupek karoserie, musí si řidič navyknout najíždět do křižovatky tak, aby při ohlédnutí doprava viděl pořádně na provoz.

Výběr a nákup elektroauta je stále ještě hodně odlišná disciplína. Nakupuje se hlavně srdcem, racionalita do toho až na výjimky vstupuje teprve ve druhém plánu. Mazda tomu jde svou pohlednou novinkou naproti chytře. Líbivý kabát a bonitní fanoušci značky jsou však dobrým základem. Alexej Kiriakovský má výhodu v tom, že Mazda je na českém trhu značkou poučených retailových zákazníků, klasické fleetové (firemní) prodeje jsou v menšině. A právě bohatí zákazníci zvyklí na ceníky Mazdy by pro konkurenta BMW i3 měli chodit především. 


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Naše auta mají náskok díky inovacím, tvrdí Číňané. Popírají dotace

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

VIDEO Rychlý rozkvět výrobců elektromobilů v Číně nebyl způsoben dotacemi, ale inovacemi. Obvinění ze...

Budoucností obchodu je služba. Z prodejce se stává poradce, říká šéf Agrotecu

Martin Rada, CEO Agrotec Group

VIDEO Nejistota, která tlumila v předchozích měsících poptávku domácností, dolehla i na tuzemské farmáře...

Chce Tesla místo levného elektromobilu samořízené taxi? Lži, tvrdí Musk

Únik informací z interního memoranda potvrzuje, jak mají servisní technici...

Americká automobilka Tesla zrušila plán výroby levného elektromobilu, informuje v pátek agentura...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

Lucid Motors pálí peníze raketovým tempem. Loni prodal pouhých 6 001 aut a...

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...