EU prosazuje elektroauta kvůli snížení CO2, není je kde nabíjet

aktualizováno 
Asociace evropských výrobců automobilů vydala varování směřující k poslancům Evropského parlamentu, že si kladou nereálné cíle emisních limitů CO2. Europoslanci se upnuli na elektromobily, ale pro jejich větší rozšíření chybí miliony nabíjecích stanic.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Evropský parlament bude za pár dní hlasovat o budoucích cílech týkajících se emisí CO2 pro automobily a dodávky. Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA), která sice patří k nejsilnějším lobbistickým skupinám v Bruselu, ale na představy europarlamentu je i tak krátká, ovšem považuje navrhované cíle za nedosažitelné vzhledem k současné infrastruktuře a varuje před unáhlenými kroky. 

Podle ACEA by europoslanci měli nejdříve věnovat větší pozornost budování infrastruktury nabíjecích stanic než neustále zpřísňovat emisní limity CO2

ACEA tvrdí, že snížení emisí automobilů o 30 procent do roku 2025 vyžaduje masivní rozvoj elektromobility a k tomu zoufale chybí dobíjecí místa. V EU existuje v současnosti přibližně sto tisíc nabíjecích míst a pro větší rozvoj elektromobility by jich do roku 2025 mělo být nejméně dva miliony. EU navíc uvažuje, že bude požadovat snížení emisí až o 50 procent. „Evropští poslanci si musí být vědomi toho, že bez radikálních opatření členských států se to prostě neobejde,“ uvedl generální tajemník ACEA Erik Jonnaert. Snížení emisí o 50 procent by vyžadovalo budovat každý rok 700 000 nabíjecích stanic. To je podle ACEA nereálné.

Dalším problémem je nerovnoměrné rozmístění nabíječek. Z výsledků studie ACEA vyplývá, že v současnosti se 76 % nabíjecích stanic v EU soustřeďuje pouze ve čtyřech zemích, které však představují jen 27 % celkové plochy EU. Jde o Nizozemsko, Německo, Francii a Velkou Británii. Naproti tomu třeba v Rumunsku je pouze 114 nabíjecích bodů, 0,1 % z celkového počtu EU.

„Všech 28 členských států musí naléhavě zvýšit své úsilí, aby zajistilo celoevropskou síť infrastruktury dobíjení. Bez toho zákazníci nikdy nezačnou nakupovat elektromobily ve velkém měřítku,“ řekl Jonnaert.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Nejhorší silnice je na Blanensku. Nákladní auta tam ničí asfalt i domy

Výmoly: Nejhorší díra republiky 2018

V hlasování řidičů o největší výtluky na silnicích v celém Česku je nejhorší komunikace v obci Lhota Rapotina na...

Najdete na iDNES.cz