V novodobé rallye nevítězí rychlost, ale přesnost. Zajeli jsme ji v hybridním Fordu Mondeo.
V rallye pravidelnosti nejde primárně o rychlost, ale o přesné dodržování stanoveného rychlostního průměru v různých měřených úsecích – oficiálně tedy nemá zvítězit ten, kdo pojede nejrychleji, ale nejpřesněji. Novodobé odvětví motorsportu se dělí do dvou kategorií – FIA (21 registrovaných posádek) s přísnými regulemi včetně měření spotřeby energie a Trophy (31 registrovaných posádek) s lehce mírnějšími pravidly.
Jelikož se závod jede v plném silniční provozu, musí jezdci počítat s nečekanými nástrahami, například protijedoucími auty na úzkých silnicích, uzavírkami, kamiony nebo nehodami. Několikrát jsme se přesvědčili o tom, že po náhlém brzdění bylo nutné šlápnout na plyn a proměnit rodinné kombi Ford Mondeo HEV v dočasný závodní speciál.
Úvodní deštivá etapa byla vlastně seznamovací, šlo o sladění posádek s autem, pochopení principu závodu a kalibrování mobilních aplikací (doporučujeme Rabbit Rally 2.0) měřících přesnou vzdálenost a rychlost. Letmý pohled do 124stránkového itineráře napověděl, že silný orientační smysl bude výhodou.
Na papíře byly v jednotlivých okénkách rozkresleny křižovatky, průjezdní body a jejich vzdálenosti. Úkol spolujezdce spočíval v měření, orientaci, navigování a hlídání ujetých metrů. Řidič měl jedinou, ale neméně důležitou misi – poslouchat pokyny navigátora, držet rychlostní průměr a přesně ovládat auto. Sice to zní jednoduše, ovšem při udržování konstantní rychlosti nebo nahánění ztracených sekund se i v rámci předpisových rychlostí šofér slušně zapotil.
Komfort a diskvalifikace
Prvotní obavy o provozu na rozbitých silnicích se nakonec ukázaly jako liché, komfortem nás hybridní mondeo překvapilo – přestože váží přes 1,7 tuny, odladěný podvozek dokázal žehlit záplatované silnice a ergonomická sedadla poskytnout kýžené pohodlí i na dlouhé cestě. Inženýři Fordu umístili baterie do zavazadlového prostoru, který tím sice ztratil na objemu ze 755 litrů na 633, i tak si ale zachoval široký úložný prostor.
Akumulátory také tím, že zatěžují zadní nápravu, auto hezky vyvažují, takže hybridní mondeo nemá v zatáčkách tendence k přílišné nedotáčivosti nebo přetáčivosti. Dvoulitrový benzinový čtyřválec ve spojení s elektromotorem vyprodukuje 187 koňských sil a má dostatečný potenciál ke svižnému rozhýbání mohutného silničního korábu – z nuly na sto kilometrů za hodinu to Mondeo HEV zvládne za 9,4 sekundy. Řazení zajišťuje variátor e-CVT, proto práce motoru často neodpovídá jízdní situaci. Celé ústrojí totiž pracuje v součinnosti s elektromotorem a jeho dobíjením. První den rallye jsme ujeli s hybridem skoro 220 náročných kilometrů se spotřebou 5,9 litru na sto kilometrů a umístili se v polovině průběžného pořadí.
Ranní závod už nešetřil nikoho, jelikož hned ze začátku čekala na účastníky ostrá rychlostní zkouška. Náročnější byly také křižovatky, které prověřily rychlou spolupráci mezi řidičem a kopilotem. V zajíždění přesného rychlostního průměru nám pomáhalo regenerativní brzdění, protože se měřené úseky kolikrát vlnily jako horská dráha a bylo nutné klesat s přesností na setiny sekund.
Trasa rallye vedla také po silnicích třetích tříd, takže komfortní podvozek hybridního mondea přišel vhod. Větší rozměry kombíku však znamenaly náročnější manipulaci a těsnější manévry. O poznání hůř na tom byly električtí mamuti typu Audi e-tron nebo Tesla Model X, jejíž řidič měl problémy s pneumatikou etapu zajel s velkou ztrátou. Czech New Energies Rallye zkrátka dokázala, že ani nesmyslně drahé a technologicky nabité auto jako Tesla není zárukou úspěchu. Její šofér byl nakonec diskvalifikován, protože vozil během závodu v autě dítě, které logicky nemohlo mít závodní licenci.
Nováčci v nevýhodě
V druhé polovině dne čekala na všechny účastníky speciální rychlostní zkouška na budějovickém výstavišti, kde se předtím proháněly sportovní speciály 47. Rallye Český Krumlov. Namísto ostré jízdy takzvaně na krev bylo našim hlavním úkolem držet průměrnou rychlost 41 kilometrů za hodinu, ovšem nesnadné zadání jsme nakonec zvládli na třetím místě, poslední měřenou zkoušku zajeli na šestém místě a celkově se vyšvihli na jedenáctou pozici v kategorii Trophy.
Organizace akce byla v rámci hlavní struktury takřka bezchybná, nicméně chyběla příručka pro začátečníky se stručným popisem základních principů. Většina debutujících jezdců totiž začala chápat reálný chod akce až po necelých dvou dnech, tedy celkem pozdě. Průběžné výsledky a jednotlivé informace k projetým úsekům vyvěšovali organizátoři na internetové stránky, nicméně bez vysvětlivek, proto v nich začátečníci neměli šanci cokoliv vyčíst. Z části byl posádkám nápomocen určený činovník, ovšem ten primárně neřešil výsledky.
Podivné rozhodnutí
Ráno přišel malý šok, sportovní komise rozhodla o zrušení dvou rychlostních zkoušek – kvůli problémům s nabíjením elektromobilů (údajně nedostatečný proud).
Podle neoficiálních informací to bylo na základě protestu od zahraničních jezdců v Audi e-tron, kteří měli velké problémy s dojezdem. Jelikož šlo o vedoucí posádku, penalizace nebo prohra nebyla žádoucí.
Výsledky rallye ve spotřebě jasně ukázaly, že jihokorejské elektromobily (Ioniq, Kona, Niro) byly nejúspornější, zatímco němečtí mamuti spolu měli s Teslou Modelem S největší apetit. Horké chvilky zažila také česká posádka v e-Tronu, první část třetí etapy dokončila s dojezdem několika málo kilometrů.
Pomoc mezi posádkami
Poslední den rallye znamenal přesnost, minimalizování chyb, ale i výměnu zkušeností mezi některými posádkami, které si tak vzájemně pomáhaly i přesto, že byli soupeři. Zrušené rychlostní zkoušky poskytly jezdcům dostatek času pro příjezd do cíle, takže vznikl prostor pro kompenzování bloudění mezi měřenými úseky. Odpolední etapa už výsledky příliš nezamíchala, vůdci si upevnili své příčky a zbylí závodníci poskakovali o pár míst.
V kategorii FIA rallye pravidelnosti zvítězila posádka ve složení Artur Prusak a Thierry Benchetrit s Audi e-Tron, sekci Trophy ovládla rodina Ždárských (Michal a Kristýna) v Seatu Leon (CNG) a pohár za nejlepší spotřebu podle regulí FIA si odnesl Alexandre Stricher a Jean-Charles Huvelle, kteří kočírovali Hyundai Ioniq. My nakonec zakotvili s Fordem Mondeo HEV na deváté příčce, který za celou rallye průměrně spotřeboval 6,5 litru benzinu na sto kilometrů. Czech New Energies Rallye rozhodně není snadným závodem (především pro nováčky) a dá zabrat i ostříleným jezdcům.