Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na servisu elektroaut se neušetří. Nabíjecí superb musí na prohlídku častěji

Výhodou elektrifikovaných aut má být i přes vyšší pořizovací náklady levnější provoz a také servis, protože obsahují méně dílů než vozy se spalovacím motorem. Pro plné elektromobily to platí, i když je otázka na jak dlouho. Náš průzkum servisních nákladů však nedopadl dobře pro plug-in hybridy.
Kia e-Niro

Kia e-Niro | foto: Kia Motors Europe

Nedávno jsme dělali srovnávací test superbů se třemi různými pohony a při té příležitosti si nechali spočítat oficiální servisní náklady na tři roky a 90 000 kilometrů. Nejlépe z toho vyšel motor 1.5 TSI s náklady 14 944 Kč bez DPH.

Dvoulitrový turbodiesel TDI by za tu dobu vyšel majitele na 18 393 Kč bez DPH, ale majitel plug-in hybridního Superbu iV by zaplatil 28 365 Kč bez DPH. Za rozdílem stála především převodovka.

Superb iV měl jako jediný automatickou 6stupňovou převodovku, kde je třeba měnit olej po 60 tisících kilometrech. Navíc musí absolvovat mnohem více servisních prohlídek. Ty jsou pro něj předepsané každých 15 tisíc km nebo jeden rok, benzinová a naftová verze je mají povinné co 30 tisíc kilometrů nebo dva roky.

„Pevný servisní interval (15 000 km/1 rok) u PHEV vozů vyplývá ze specifického provozu hybridního pohonu. Studené starty s přechodem do plné zátěže znamenají zrychlenou degradaci oleje. Motor PHEV je na tuto zátěž připraven například použitím hlavních ložisek s polymerovou vrstvou (tzv. třívrstvá ložiska) nebo senzoru hladiny oleje ve vaně s rozpoznáním přeplnění a dalších bezpečnostních opatření,“ komentuje mluvčí Škoda Auto ČR Pavel Jína.

U čistých elektromobilů už ale servisní náklady klesají. Například elektromobil BMW i3 má předepsaný servis každé 2 roky bez omezení najetých kilometrů, kdy se provádí kontrola vozidla, výměna brzdové kapaliny a výměna pylového filtru klimatizace. Výrobcem doporučená cena je 5 500 korun.

Srovnatelný vůz se spalovacím motorem BMW 118i má servisní interval rovněž dva roky anebo 25 000 kilometrů. První taková prohlídka vyjde na 7 800 Kč, druhá na 15 800, třetí na 7 800 Kč.

Plug-in hybrid je na tom u BMW nejhůř, i když rozdíl není tak dramatický jako u superbu. Třeba sedan BMW 330e musí na servis každé dva roky nebo 30 000 km. První taková prohlídka vyjde na 8 600 Kč, druhá na 14 800 Kč a třetí na 8 600 Kč. Každé dva roky je navíc nutné vyměnit brzdovou kapalinu za 1 600 Kč.

Zajímavý je pohled do servisních nákladů modelu Kia Niro a XCeed. „Nejnákladnější položkou v prvních třech servisních prohlídkách v případě modelu e-Niro je speciální nízkovodivá chladicí kapalina akumulátoru, která se mění každé 3 roky nebo po ujetí 45 tisíc kilometrů. Další díly měněné během prvních tří návštěv servisu jsou pak pouze brzdová kapalina a pylový filtr (každé dva roky nebo po ujetí 30 tisíc kilometrů).

Při každé prohlídce dále dochází ke kontrole karoserie, brzd, řízení a pneumatik, stejně jako u spalovacích vozidel. V rámci aktuálně platné kampaně podporující prodej elektrických vozidel značky Kia jsou první tři prohlídky pro soukromé majitele zcela zdarma,“ říká mluvčí českého zastoupení Kateřina Vaňková Jouglíčková.

Ceny prohlídek vč. DPH
Prohlídka 15 000 km /1 rok30 000 km/2 roky45 000 km/3 roky          celkem
e-Niro (64 kWh)472,- Kč 2 103,- Kč      8 756,- Kč      11 331,- Kč
Niro PHEV3 822,- Kč5 777,- Kč4 773,- Kč14 372,- Kč
Niro HEV3 822,- Kč      5 777,- Kč      4 773,- Kč      14 372,- Kč
XCeed 1,6 T-GDi3 736,- Kč5 297,- Kč3 736,- Kč12 769,- Kč

Servisní prohlídky hybridní a plug-in hybridní zástavby modelu Niro jsou cenově totožné. Každý rok (nebo po ujetí 15 tisíc kilometrů) dochází k výměně oleje a olejového filtru, každý druhý rok (nebo po ujetí 30 tisíc kilometrů) se mění pylový filtr a brzdová kapalina a každý třetí rok dochází k obměně filtru klimatizace. Při každé prohlídce se kontroluje karoserie, brzdy, řízení a pneumatiky.

Jedna věc ale u elektromobilu vyjde přece jen trochu dráž, a to jsou pneumatiky. Elektromobily jsou kvůli bateriím obecně těžší než srovnatelné benzinové nebo naftové vozy, navíc pneumatiky bývají kvůli snížení valivého odporu úzké a rychleji podléhají opotřebení.

Kia e-Niro

Třeba u BMW i3 stojí jedna v průměru kolem tří tisíc korun. Na druhou stranu konvenční vozy zase víc trpí na opotřebení brzd. „Samozřejmě velmi záleží na stylu jízdy, ale ze zkušenosti víme, že brzdy na i3 zpravidla vydrží 80 – 120 tisíc kilometrů,“ říká mluvčí českého BMW David Haidinger.

Pravidelné servisní prohlídky jsou jedna věc, závady druhá. Problémem elektrických aut může být spolehlivost. Je to logické – nové technologie nejsou ještě dostatečně prověřené praxí a vývoj se nikdy zcela neobjede bez chyb. Bývá to tak i u neelektrických vozů – auta z prvního roku výroby bývají méně spolehlivá než ta vyrobená v dalších letech. V případě elektroaut je pro zákazníka důležité, aby byly tyto problémy vyřešeny ještě v záruce.

Americká spotřebitelská organizace Consumer Reports (CR) zkoumala spolehlivost u majitelů 329 000 elektromobilů a zjistila problémy především u modelů Audi e-tron, Kia e-Niro a Tesla Model 3. Majitelé          e-tronu hlásili problémy s pohonnou soustavou, vlastníci Tesly především potíže s kvalitou zpracování (někomu například nešly dobře zavřít zadní dveře, jiný měl dokonce v laku nalepené lidské vlasy). U elektrického Nira zase šlo o vadné ložisko v elektromotoru.

Kia a Audi reagovaly a pro Consumer Reports sdělily, že o problémech vědí a řeší je, Tesla na žádost o vyjádření nereagovala. Consumer Reports obecně považuje elektromobily za méně spolehlivé. „Často to není elektrická technologie, která by byla problematická,“ upozorňuje ale Anita Lam, zástupkyně ředitele pro integraci automobilových dat v CR. „Jde spíš o nové technologie obecně, které by se mohly ukázat jako problém v jakémkoli automobilu – nové systémy infotainmentu, software apod.“


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

Dodge poodhaluje elektrosvalovce. Charger ovšem bude pálit i benzin

Elektrický Charger bude v základní specifikaci disponovat jediným elektromotor...

VIDEO Když pálit pneumatiky, tak ekologicky. Proto bude kultovní americký svalovec Dodge Charger v...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...