Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parádní elektromobil českých studentů směřuje do výroby

aktualizováno 
Elektronický diferenciál, rychlá výměna pohonných baterií, optimální rozložení hmotnosti a dojezd na jedno nabití až 180 kilometrů, to jsou jen některé z předností unikátního prototypu sportovního elektromobilu StudentCar SCX, který se pravděpodobně velmi brzy objeví na silnicích v hojnějším počtu.

Sportovní elektromobil značky StudentCar s označením SCX vznikal na Vysoké škole báňské – Technické univerzitě Ostrava na Fakultě metalurgie a materiálového inženýrství. V průběhu čtyř let vyvinul tým odborníků a studentů celkem tři generační stupně prototypu tohoto vozu.

StudentCar SCX využívá koncepci čtyř pohonných jednotek bez převodovek, která je unikátní nejen v porovnání s českou konkurencí, ale také celosvětově. Srdcem elektropohonu je soubor baterií firmy EVC poháněný 300 kusy článků LiFe PO4 s kapacitou 17 kWh a napětím 320V.

StudentCar SCX

Výkon motorů je 220 kW. Díky nim se přímo přes poloosy přenáší na kola úctyhodných 2 100 Nm prakticky od nulových otáček. Automobil se dokáže katapultovat na rychlost 100 km/hod za 4,9 sekundy a na 150 km/hod za 9,2 sekundy.

SCX o hmotnosti 1 438 kilogramů využívá funkce aktivních elektronických diferenciálů, které vozidlu dodávají perfektní jízdní vlastnosti. Díky nim projíždí zatáčky bez problémů i ve vysokých rychlostech (s bočním přetížením více než 1 G).

Fotogalerie

Na projektu elektrosportu SCX spolupracovalo i několik soukromých firem a finančně ho výrazně podpořila Technologická agentura České republiky.

Vůz úspěšně prošel schvalovacím řízením k provozu na pozemních komunikacích a nyní je na řadě další krok. „Probíhají aktivity směřující k výrobě limitované série. Cenu vozu, která se velmi odvíjí od celé řady výrobně technologických aspektů, zatím nelze stanovit,“ říká doc. Petr Tomčík, vedoucí Katedry materiálů a technologií pro automobily VŠB-TU Ostrava.

StudentCar SCX

„Vývoj elektromobilů jde velmi rychle dopředu. Pokud nechceme zaostávat, musíme spojovat um našich lidí, v tomto případě šikovných studentů a jejich profesorů v Ostravě, s rozumně distribuovanou finanční podporou státu. Mám radost, že se nám to daří,“ říká předsedkyně Technologické agentury Rut Bízková.

Zájemci si automobil budou moci prohlédnout na letošním podzimním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.





Nejčtenější

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Další z rubriky

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.