Další plány na snížení emisí? Elektromobily, které ale lidé nechtějí

  9:33aktualizováno  9:33
Na stole evropských poslanců v posledních dnech přistál návrh na další snížení emisí osobních aut. Do roku 2030 by měly klesnout o 30 procent. Aby se to podařilo, museli by Evropané ve velkém přesednout do elektromobilů. Jenže ty nikdo nechce, rozčilují se šéfové evropských automobilek.

Roztomilé Microlino je elektromobil čistě pro městský a příměstský provoz. Cena autíčka schopného jezdit maximálně devadesátkou je tři sta tisíc korun. | foto: Microlino

Za prvních pět měsíců letošního roku se v Německu, největším evropském automobilovém trhu, prodalo 14 583 elektromobilů. To je jen asi jedno procento všech registrací nových automobilů v zemi, jejíž obyvatelé navíc patří k nejuvědomělejším a zároveň jsou pod silným vlivem ekologické lobby.

Za dvanáct let by přitom elektřina podle plánu Bruselu měla pohánět každé třetí nové auto, jinak se nedají nové emisní limity splnit. Spalovací motory jsou na hranici technických možností omezování spotřeby a emisí, jiné alternativní pohony – například vodíkový – mají k sériové výrobě a masivnímu prodeji ještě daleko. A jak ukazují prodeje, Evropanům se navzdory kampani proti spalovacím motorům očividně do elektromobilů nechce.

Šéf PSA Carlos Tavares

Šéf PSA Carlos Tavares

Proti novému plánu Evropské komise, který nyní mají na stole evropští poslanci a klíčová diskuse o něm čeká ministry životního prostředí členských zemí, hlasitě protestují evropští výrobci aut. Podle nich se Unie snaží Evropanům vnutit něco, co nechtějí. A tržní zákonitosti podle nich ani Brusel nezmění.

„Trh je z principu tažen poptávkou. Cíle snižování CO2 musí být realistické a zohlednit, co jsou lidé schopni reálně zaplatit. Aby bylo možné cíl Unie splnit, musel by zásadně stoupnout tržní podíl elektromobilů ze současného jednoho procenta na třicet, a to během dvanácti let,“ konstatuje Carlos Tavares, šéf sdružení výrobců a zároveň prezident koncernu PSA sdružujícího francouzské značky Peugeot a Citröen a nově i německý Opel.

Podle ACEA zkrátka Evropané na drahé elektromobily nemají. Platí to i v těch nejbohatších unijních zemích, natož pak ve střední, východní nebo jižní Evropě. „Pětaosmdesát procent dobíjecích vozů je v provozu v západní Evropě, kde je nejvyšší kupní síla. V ostatních částech unie je tržní podíl elektromobilů blízký nule. Další snižování emisí CO2 je zcela závislé na prodejích vozů s alternativním pohonem, ale jejich dostupnost je kvůli ceně pro většinu Evropanů zásadní překážkou,“ stojí v oficiálním prohlášení Asociace.

Tavaresovo tvrzení potvrzují i statistiky z České republiky. V roce 2017 se v zemi do provozu dostalo 271 595 nových osobních aut. Z toho pouhých 387 elektromobilů, tedy pouhé jedno a půl promile. Pokud bychom započetli i všechna hybridní auta kombinující tradiční pohon s elektromotorem, dostaneme se zhruba na jeden a čtvrt procenta. Meziročně se sice počet prodaných elektromobilů zvýšil o 47 procent, i kdyby to tak ale bylo od nynějška každý rok, pořád bude podíl prodaných elektromobilů v roce 2030 při stejném počtu registrovaných nových aut jen necelých patnáct procent.

Kromě pořizovací ceny zůstává pro většinu zákazníků nepřijatelná i řada dalších omezení, které elektromobily mají. Ať už jde o limitovaný dojezd nebo absenci širší infrastruktury pro dobíjení.

Plány versus realita - srovnání cílů v elektromobilitě
cíle pro vozový park 2020 vozový park březen 2017
Německo 1 000 00087 914
Francie 960 000 118 663
Velká Británie 396 000 - 431 000  89 977
Nizozemsko 140 000 115 502
Švédsko ???  34 633
Belgie 
86 641  21 102
Rakousko 64 000 - 175 000  13 338
Itálie 45 000 - 135 000  11 663
Polsko 77 000   1010
Bulharsko 35 000   2 337
Maďarsko 21 200   790
ČR 17 000 1386
Slovensko  10 000  586
Autoři:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

Vánoční stromek vezte špičkou dozadu, dárky pořádně připevněte

Tak takto ne. I na krátkou vzálenost musíte vánoční stromek k příčníkům auta...

Radostná cesta domů s vánočním stromečkem na střeše auta se může v okamžiku stát noční můrou. Crash test pojišťovny...

OBRAZEM: České Bugatti Chiron z Lega je v Praze. Byli jsme u vybalování

Bugatti Chiron z Lega Technik. Instalace výstavky v Alze.

Bugatti Chiron z Lega Technik je k vidění v showroomu Alza. Hypersport, který z více než milionu dílků Lega postavili v...

Ford umí najít nebezpečná místa dopředu. Sleduje brzdění

Kolony v Praze během dočasného uzavření tunelu Blanka. (11. dubna 2018)

Často nejdříve musí dojít k nehodě, aby byl konkrétní dálniční uzel, křižovatka nebo úsek silnice označen za...

Najdete na iDNES.cz