Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další plány na snížení emisí? Elektromobily, které ale lidé nechtějí

  9:33aktualizováno  9:33
Na stole evropských poslanců v posledních dnech přistál návrh na další snížení emisí osobních aut. Do roku 2030 by měly klesnout o 30 procent. Aby se to podařilo, museli by Evropané ve velkém přesednout do elektromobilů. Jenže ty nikdo nechce, rozčilují se šéfové evropských automobilek.

Roztomilé Microlino je elektromobil čistě pro městský a příměstský provoz. Cena autíčka schopného jezdit maximálně devadesátkou je tři sta tisíc korun. | foto: Microlino

Za prvních pět měsíců letošního roku se v Německu, největším evropském automobilovém trhu, prodalo 14 583 elektromobilů. To je jen asi jedno procento všech registrací nových automobilů v zemi, jejíž obyvatelé navíc patří k nejuvědomělejším a zároveň jsou pod silným vlivem ekologické lobby.

Za dvanáct let by přitom elektřina podle plánu Bruselu měla pohánět každé třetí nové auto, jinak se nedají nové emisní limity splnit. Spalovací motory jsou na hranici technických možností omezování spotřeby a emisí, jiné alternativní pohony – například vodíkový – mají k sériové výrobě a masivnímu prodeji ještě daleko. A jak ukazují prodeje, Evropanům se navzdory kampani proti spalovacím motorům očividně do elektromobilů nechce.

Šéf PSA Carlos Tavares

Šéf PSA Carlos Tavares

Proti novému plánu Evropské komise, který nyní mají na stole evropští poslanci a klíčová diskuse o něm čeká ministry životního prostředí členských zemí, hlasitě protestují evropští výrobci aut. Podle nich se Unie snaží Evropanům vnutit něco, co nechtějí. A tržní zákonitosti podle nich ani Brusel nezmění.

„Trh je z principu tažen poptávkou. Cíle snižování CO2 musí být realistické a zohlednit, co jsou lidé schopni reálně zaplatit. Aby bylo možné cíl Unie splnit, musel by zásadně stoupnout tržní podíl elektromobilů ze současného jednoho procenta na třicet, a to během dvanácti let,“ konstatuje Carlos Tavares, šéf sdružení výrobců a zároveň prezident koncernu PSA sdružujícího francouzské značky Peugeot a Citröen a nově i německý Opel.

Podle ACEA zkrátka Evropané na drahé elektromobily nemají. Platí to i v těch nejbohatších unijních zemích, natož pak ve střední, východní nebo jižní Evropě. „Pětaosmdesát procent dobíjecích vozů je v provozu v západní Evropě, kde je nejvyšší kupní síla. V ostatních částech unie je tržní podíl elektromobilů blízký nule. Další snižování emisí CO2 je zcela závislé na prodejích vozů s alternativním pohonem, ale jejich dostupnost je kvůli ceně pro většinu Evropanů zásadní překážkou,“ stojí v oficiálním prohlášení Asociace.

Tavaresovo tvrzení potvrzují i statistiky z České republiky. V roce 2017 se v zemi do provozu dostalo 271 595 nových osobních aut. Z toho pouhých 387 elektromobilů, tedy pouhé jedno a půl promile. Pokud bychom započetli i všechna hybridní auta kombinující tradiční pohon s elektromotorem, dostaneme se zhruba na jeden a čtvrt procenta. Meziročně se sice počet prodaných elektromobilů zvýšil o 47 procent, i kdyby to tak ale bylo od nynějška každý rok, pořád bude podíl prodaných elektromobilů v roce 2030 při stejném počtu registrovaných nových aut jen necelých patnáct procent.

Kromě pořizovací ceny zůstává pro většinu zákazníků nepřijatelná i řada dalších omezení, které elektromobily mají. Ať už jde o limitovaný dojezd nebo absenci širší infrastruktury pro dobíjení.

Plány versus realita - srovnání cílů v elektromobilitě
cíle pro vozový park 2020 vozový park březen 2017
Německo 1 000 00087 914
Francie 960 000 118 663
Velká Británie 396 000 - 431 000  89 977
Nizozemsko 140 000 115 502
Švédsko ???  34 633
Belgie 
86 641  21 102
Rakousko 64 000 - 175 000  13 338
Itálie 45 000 - 135 000  11 663
Polsko 77 000   1010
Bulharsko 35 000   2 337
Maďarsko 21 200   790
ČR 17 000 1386
Slovensko  10 000  586
Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Najdete na iDNES.cz