Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektromobily na volném trhu neobstojí, potvrdilo se to v Dánsku

aktualizováno 
Dánsko je proslulé svými vysokými daněmi za registraci auta. Donedávna však neplatily pro elektromobily, jakmile začaly, prodala Tesla v Dánsku za první čtvrtletí jen šest aut.

Tesla Model S 85D | foto: Lukáš Hron, Mobil

Za celý rok 2015 jich přitom americká automobilka specializovaná na elektromobily zvládla v Dánsku udat 2738, což znamenalo pět procent celkových prodejů automobilky, v roce 2016 výsledky klesly na 176 a první čtvrtletí letošního roku znamenalo jen šest prodaných aut značky Tesla.

Příčinou poklesu prodejů je velice vysoká daň, která je v severské zemi spojená s registrací auta. V případě běžných vozů se spalovacích motorem odvádí prodejce za zákazníka do státního rozpočtu 105 % ceny auta. To však jen v případě, že zdanitelná hodnota auta (existují odečty z prodejní ceny za bezpečností výbavu vozu, bonusy a malusy za spotřebu) nepřekročí 106 600 dánských korun (cca 370 000 Kč), pokud je vyšší, odvádí se z nadbytku dalších 150 %.

Jak zabít Teslu? Zaveďte na ni stejné daně jako na ostatní

Do roku 2015 platila pro plug-in hybridy a elektromobily výjimka, vysoká daň se jich netýkala. Vloni z ní noví majitelé elektromobilů museli zaplatit 20 %, letos 40 %. Původní plán dánské vlády počítal s postupným zrušením výhod v roce 2020. Na celkových prodejích elektrických aut se to pochopitelně podepsalo negativně: zatímco v celé Evropě vykazují nárůsty (v sousedním Švédsku dokonce 80 %), v Dánsku přišel 60% pokles. Nejhůře omezení pobídek odnesla zmíněná luxusní Tesla.

Fotogalerie

Výsledky z dánského trhu jasně ukazují, že v konkurenci klasických aut se spalovacím motorem elektromobily v současné době neobstojí. Tamní vláda proto již svoje rozhodnutí o omezení elektrických daňových prázdnin zrevidovala. Prvních 5000 elektromobilů zaregistrovaných do konce roku 2018 bude zatíženo jen 20 % klasické daně. Od prvního ledna 2019, a to i v případě, že se do té doby 5000 elektrovozů nepodaří prodat, se pak vrátí původní plán postupného rušení úlev. V roce 2022 již tedy nebudou žádné. Nově bude zavedeno speciální snížení odvodů pro menší elektromobily a bude zřízen speciální fond, z něhož chce Dánsko budovat infrastrukturu dobíjecích a vodíkových stanic. Vozidla s vodíkovými palivovými články budou mít v Dánsku plnou daňovou výjimku až do roku 2018.

Posun ukončení daňových prázdnin by mohl trhu s elektromobily v Dánsku skutečně pomoci. Ke konci dekády by se na trhu již měly objevit vozy s bateriemi nové generace, které za méně peněz nabídnou vyšší hustotu uložitelné energie. Společně s příchodem systémů rychlého dobíjení odstraní zásadní překážky v dalším šíření elektromobilů: nízký dojezd, délku plnění akumulátorů a vysokou cenu.

Podívejte se na představení elektromobilů automobilky Tesla:






Nejčtenější

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.