Ministerstvo dopravy zkoumá, jak poznat elektromobil

  12:19aktualizováno  12:19
Jedním z lákadel, kterými se města snaží vyjít vstříc elektromobilistům, je možnost jízdy ve vyhrazených jízdních pruzích. Úseky, do kterých mohou jen autobusy, případně taxíky a vozy záchranářů, se rozšiřují i v Česku. Elektroauta do nich ovšem nemohou.

Renault Kangoo Electric | foto: Renault

Praha přidává další úseky silnic s vyhrazenými pruhy pro autobusy. Nové budou například na Strakonické či Modřanské ulici. „Zatímco například v Norsku, ale i v dalších zemích mají řidiči elektromobilů kromě jiných výhod možnost využívat také tyto vyhrazené jízdní pruhy, u nás je zatím takováto forma podpory v nedohlednu,“ zjistil server Autoelektřinu.cz, který se dotazoval na Magistrátu hlavního města Prahy a na ministerstvu dopravy.

Hlavní potíž je prý v tom, že se na první pohled nedá auto na elektřinu poznat. „Autobus, jízdní kolo či taxi lze identifikovat snadno podle jejich nezaměnitelných znaků, u elektromobilu to takto nelze,“ vysvětluje mluvčí pražského magistrátu Vít Hofmann.

Praha takovou výhodu pro elektromobilu nezavede, dokud nebude novelizován Zákon o provozu na pozemních komunikacích tak, aby dodržování režimu ve vyhrazených jízdních pruzích mohla kontrolovat i městská policie. Současně by se i pro možnost využívat tuto výhodu elektromobily musely registrovat.

Proto také podle Hofmanna hlavní město při povolení parkování elektromobilů zdarma v zónách placeného stání zavedlo systém registrace vozidel do systému podle jejich registračních značek. „Registrační značka elektromobilu je tak nosičem informace, že se skutečně jedná o elektromobil,“ dodává mluvčí.

Jak identifikovat elektromobily od ostatních typů vozidel v provozu, vymýšlí také ministerstvo dopravy. „Ministerstvo dopravy v návaznosti na Národní akční plán čisté mobility hledá řešení, jak po vzoru některých evropských zemí zavést speciální značení elektrických vozidel,“ uvedl jeho mluvčí Tomáš Neřold. Možností je podle něj více - buď například speciální barva registračních známek, nebo nějaká nálepka.

Až poté bude podle něj možné zavést pro elektromobily nějaká další zvýhodnění. Konkrétně například parkování zdarma či využívání dálnic bez dálničního kuponu. „Kdy by se o zavedení rozlišovacích prvků mělo rozhodnout, však zatím odhadnout nedokázal,“ dodává server Autoelektřinu.cz.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Přípravy na éru elektroaut: v Evropě staví nové továrny, jednu i v Česku

Chladící systém akumulátoru pro elektromobil

Rozvoj elektromobility, který kvůli rozhodnutím evropských zákonodárců a zpřísňujícím se emisním normám, bude muset...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Najdete na iDNES.cz