Castrol, která je jednou ze společností britského energetického koncernu BP specializovaného na ropné produkty, zadal agenturám zabývajícím se průzkumem trhu úkol udělat pohovor s 10 000 zákazníky a správci vozového parku v osmi zemích světa. Šlo o Čínu, Indii, USA, Velkou Británii, Francii, Německo, Norsko a Japonsko.
Průzkum zjistil, průměrný globální zákazník začne uvažovat o nákupu elektromobilu že až v roce 2024, přičemž Britové a Američané budou konzervativnější a počkají si ještě o rok déle. Celosvětově až 71 % správců vozového parku očekává, že většina jejich nákupů do roku 2030 bude elektrická.
Průzkum zjišťoval množství důležitých aspektů pro nákup nového elektromobilu. Šlo například o cenu, čas nabíjení, dojezd a infrastrukturu nabíjení vozidla. Tyto aspekty pak měly dotazovaní seřadit podle důležitosti. U dotazovaných spotřebitelů se jako největší obava ukázala cena (38 %), následovala doba nabíjení (28 %) a dojezd (20 %).
Velký byl rozptyl cen. Například Britové by byli ochotni za bateriové auto utratit přibližně 675 000 Kč, Němci 854 000 Kč a Japonci 930 000 Kč.
Stávající generace řidičů je také zvyklá na to, že během pár minut naplní nádrž svého vozu fosilním palivem, což zatím u elektromobilů tak rychlé není. Průměrná požadovaná doba dobíjení se tedy podle průzkumu stanovila na 31 minutách. Nejtrpělivější byli Indové a Číňané s 35 a 34 minutami. Nejméně ochotni čekat jsou Francouzi s 27 minutami.
Z pohledu dojezdu na jedno nabití se průměrná hodnota zastavila na 500 kilometrech. Nejvíce by rádi najeli Britové, necelých 715 km. Kupující z USA by rádi měli dojezd 516 km a Němci necelých 470 km.
Největším problémem nákupu elektromobilu z pohledu kupujících je vyšší kupní cena (52 %), nedostatek místních dobíjecích bodů (44 %) a strach z dlouhých cest (38 %).
Jen v Británii by kompletní přechod na elektromobilitu znamenal instalaci 2,8 milionu veřejných dobíjecích bodů do roku 2035 v celkové hodnotě 16,7 miliardy liber, což je přes 500 miliard Kč. Dnes však má Británie k dispozici jen lehce přes 19 tisíc veřejných dobíjecích bodů, což znamená otevírat denně přes 500 nabíječek, aby se termín stihl.
K výsledkům průzkumu lze dodat, že současné elektromobily sice umí ujet až 500 km, ale za zhruba 800 tis Kč jej nenakoupíte bez dotace a už vůbec nedobijete do plna za půlhodinu.