Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektromobily stále brzdí krátký dojezd, dlouhé nabíjení a vysoké ceny

  10:30
Bod zlomu pro masové přijetí elektromobilů na celém světě přijde až po podstatném vylepšení nabíjení, dojezdu a snížení nákladů na pořízení elektromobilu. Tři nejzásadnější překážky rozšíření elektroaut potvrdil nový průzkum petrolejářských společností Castrol a BP.

Castrol, která je jednou ze společností britského energetického koncernu BP specializovaného na ropné produkty, zadal agenturám zabývajícím se průzkumem trhu úkol udělat pohovor s 10 000 zákazníky a správci vozového parku v osmi zemích světa. Šlo o Čínu, Indii, USA, Velkou Británii, Francii, Německo, Norsko a Japonsko.

Průzkum zjistil, průměrný globální zákazník začne uvažovat o nákupu elektromobilu že až v roce 2024, přičemž Britové a Američané budou konzervativnější a počkají si ještě o rok déle. Celosvětově až 71 % správců vozového parku očekává, že většina jejich nákupů do roku 2030 bude elektrická.

Průzkum zjišťoval množství důležitých aspektů pro nákup nového elektromobilu. Šlo například o cenu, čas nabíjení, dojezd a infrastrukturu nabíjení vozidla. Tyto aspekty pak měly dotazovaní seřadit podle důležitosti. U dotazovaných spotřebitelů se jako největší obava ukázala cena (38 %), následovala doba nabíjení (28 %) a dojezd (20 %).

Velký byl rozptyl cen. Například Britové by byli ochotni za bateriové auto utratit přibližně 675 000 Kč, Němci 854 000 Kč a Japonci 930 000 Kč.

Stávající generace řidičů je také zvyklá na to, že během pár minut naplní nádrž svého vozu fosilním palivem, což zatím u elektromobilů tak rychlé není. Průměrná požadovaná doba dobíjení se tedy podle průzkumu stanovila na 31 minutách. Nejtrpělivější byli Indové a Číňané s 35 a 34 minutami. Nejméně ochotni čekat jsou Francouzi s 27 minutami.

Z pohledu dojezdu na jedno nabití se průměrná hodnota zastavila na 500 kilometrech. Nejvíce by rádi najeli Britové, necelých 715 km. Kupující z USA by rádi měli dojezd 516 km a Němci necelých 470 km.

Největším problémem nákupu elektromobilu z pohledu kupujících je vyšší kupní cena (52 %), nedostatek místních dobíjecích bodů (44 %) a strach z dlouhých cest (38 %).

Jen v Británii by kompletní přechod na elektromobilitu znamenal instalaci 2,8 milionu veřejných dobíjecích bodů do roku 2035 v celkové hodnotě 16,7 miliardy liber, což je přes 500 miliard Kč. Dnes však má Británie k dispozici jen lehce přes 19 tisíc veřejných dobíjecích bodů, což znamená otevírat denně přes 500 nabíječek, aby se termín stihl.

K výsledkům průzkumu lze dodat, že současné elektromobily sice umí ujet až 500 km, ale za zhruba 800 tis Kč jej nenakoupíte bez dotace a už vůbec nedobijete do plna za půlhodinu.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...