Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektromobily jsou podle Greenpeace „klimatická prasátka“

  14:15aktualizováno  14:15
Když se německým členům Greenpeace zdá, že nějaké auto škodí životnímu prostředí, přemalují jeho karoserii na růžovou a dají mu prasečí uši a rypák. Naposledy takto "ozdobili" elektroauta Mini a Smart. Říkají jim klimatická prasátka.

Elektrický Mini E | foto: MINI

Pak seberou transparenty, auta s podobou prasat a vydají se na turné po náměstích. Tam lidi přesvědčují, že jim automobilový průmysl neříká pravdu.

Růžové elektrovozy značek Mini a Smart s rypáčkem před chladičem a ušima na střeše ale přece jen překvapí. Vždyť elektroauta výrobci představují jako možnou spásu oproti dnešním vozům s jejich nepříjemnými emisemi.

Lidé z Greenpeace však zvedají prst a upozorňují: "Elektroauta v některých případech dají vzniknout více škodlivinám než běžné vozy jezdící na ropná paliva."

Jak je to možné? Firmy vyrábějící elektrickou energii spalují uhlí a produkují CO2, v jaderných elektrárnách zase vzniká vyhořelé palivo, které dnešní lidstvo umí jen uskladnit. Nějakým způsobem jej zničit nebo zpracovat není zatím možné.

Do Berlína vjedou stovky elektroaut

Automobilky však mají s elektrovozy smělé plány. BMW a Mercedes vypustí letos do ulic Berlína stovky elektroaut pod svými značkami Mini a Smart.

Slavnostnímu spuštění projektu Mercedesu a elektrárenské společnosti RWE asistovala v německém hlavním městě loni na podzim také premiérka Angela Merkelová. Ta ostatně na skutečnost, že elektroauta nejsou úplně čistá, také poukázala. A vyzvala šéfa RWE, aby množství emisí vznikajících při výrobě elektřiny klesalo.

Podle Greenpeace je jen zdáním, že elektroauta nevypouštějí CO2. Elektromotorem poháněný Mini má spotřebovat na 100 kilometrů 15 kilowatthodin energie. Přepočteno na průměrné emise elektráren firmy Vattenfall, která s BMW na projektu elektrických aut spolupracuje, se dostane do vzduchu 133,5 gramu CO2 na každý ujetý kilometr elektrického Mini. Srovnatelných parametrů dosahují běžná auta na benzin či naftu.

Úsporná naftová verze škodí méně

U elektrického smartu navíc organizace Greenpeace spočítala, že je ještě škodlivější pro životní prostředí než úsporná sériová naftová verze. Zatímco dieselový smart zatíží okolí 88 gramy CO2 na kilometr, elektrický zaviní 90 gramů. Na vině jsou uhelné elektrárny.

Zástupci Greenpeace jsou přesvědčeni, že místo experimentů s elektroauty bude lepší zdokonalit stávající produkty. "Automobilový průmysl musí vyrábět lehčí auta a snižovat spotřebu a emise. Také by měl zabránit nadbytečně výkonným autům," uvedl při spuštění protestů v Německu dopravní expert Greenpeace Marc Specowius.

Jedinou cestou, jak elektroauta smysluplně využívat, je podle Greenpeace zajištění energie pro jejich spotřebu z nových, čistých a obnovitelných zdrojů.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.