Elektrický Mini E

Elektrický Mini E | foto: MINI

Elektromobily jsou podle Greenpeace „klimatická prasátka“

  • 194
Když se německým členům Greenpeace zdá, že nějaké auto škodí životnímu prostředí, přemalují jeho karoserii na růžovou a dají mu prasečí uši a rypák. Naposledy takto "ozdobili" elektroauta Mini a Smart. Říkají jim klimatická prasátka.

Pak seberou transparenty, auta s podobou prasat a vydají se na turné po náměstích. Tam lidi přesvědčují, že jim automobilový průmysl neříká pravdu.

Růžové elektrovozy značek Mini a Smart s rypáčkem před chladičem a ušima na střeše ale přece jen překvapí. Vždyť elektroauta výrobci představují jako možnou spásu oproti dnešním vozům s jejich nepříjemnými emisemi.

Lidé z Greenpeace však zvedají prst a upozorňují: "Elektroauta v některých případech dají vzniknout více škodlivinám než běžné vozy jezdící na ropná paliva."

Jak je to možné? Firmy vyrábějící elektrickou energii spalují uhlí a produkují CO2, v jaderných elektrárnách zase vzniká vyhořelé palivo, které dnešní lidstvo umí jen uskladnit. Nějakým způsobem jej zničit nebo zpracovat není zatím možné.

Do Berlína vjedou stovky elektroaut

Automobilky však mají s elektrovozy smělé plány. BMW a Mercedes vypustí letos do ulic Berlína stovky elektroaut pod svými značkami Mini a Smart.

Slavnostnímu spuštění projektu Mercedesu a elektrárenské společnosti RWE asistovala v německém hlavním městě loni na podzim také premiérka Angela Merkelová. Ta ostatně na skutečnost, že elektroauta nejsou úplně čistá, také poukázala. A vyzvala šéfa RWE, aby množství emisí vznikajících při výrobě elektřiny klesalo.

Podle Greenpeace je jen zdáním, že elektroauta nevypouštějí CO2. Elektromotorem poháněný Mini má spotřebovat na 100 kilometrů 15 kilowatthodin energie. Přepočteno na průměrné emise elektráren firmy Vattenfall, která s BMW na projektu elektrických aut spolupracuje, se dostane do vzduchu 133,5 gramu CO2 na každý ujetý kilometr elektrického Mini. Srovnatelných parametrů dosahují běžná auta na benzin či naftu.

Úsporná naftová verze škodí méně

U elektrického smartu navíc organizace Greenpeace spočítala, že je ještě škodlivější pro životní prostředí než úsporná sériová naftová verze. Zatímco dieselový smart zatíží okolí 88 gramy CO2 na kilometr, elektrický zaviní 90 gramů. Na vině jsou uhelné elektrárny.

Zástupci Greenpeace jsou přesvědčeni, že místo experimentů s elektroauty bude lepší zdokonalit stávající produkty. "Automobilový průmysl musí vyrábět lehčí auta a snižovat spotřebu a emise. Také by měl zabránit nadbytečně výkonným autům," uvedl při spuštění protestů v Německu dopravní expert Greenpeace Marc Specowius.

Jedinou cestou, jak elektroauta smysluplně využívat, je podle Greenpeace zajištění energie pro jejich spotřebu z nových, čistých a obnovitelných zdrojů.


Elektromobil