Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektromobily mají stejný dopad na životní prostředí jako diesely

  10:30aktualizováno  10:30
Britský spotřebitelský magazín Which? zkoumal emise, které při výrobě elektřiny připadají na vrub elektromobilů. Zjistil, že rozdíl oproti dieselovým vozům je velmi malý.

Mitsubishi i-MiEV je jeden z nejúspornějších elektromobilů. | foto: Mitsubishi

Magazínu se nelíbí tvrzení výrobců elektromobilů o autech bez emisí. I když lokálně elektromobily žádné emise neprodukují, výrobou elektřiny, která je pohání, v drtivé většině emise vznikají.

Proto se rozhodl spočítat, kolik kysličníku uhličitého, který je považován za původce globálního oteplování, vlastně elektromobily takto zprostředkovaně vyrábí. A došel k závěrům, že rozdíl oproti nejmodernějším vznětovým motorům je jen velmi malý.

Tak například elektrický Smart Fortwo za cenu v přepočtu asi 600 000 korun spotřebuje na kilometr jízdy elektřinu, při jejíž výrobě elektrárna vyprodukuje zhruba 84 gramů CO2. Dieselový Fortwo vyprodukuje na kilometr jízdy 86 gramů CO2. Nissan Leaf, který je v Británii ještě asi o 90 000 korun dražší než smart, je při jízdě na elektřinu překvapivě o něco úspornější než městské mikroauto. Na kilometr jízdy je zodpovědný za produkci asi 81 gramů CO2. Odpovídající Golf 1.6 TDI BlueMotion vyprodukuje 107 gramů na kilometr.

Nejúspornější elektrický vůz v hledáčku spotřebitelského časopisu je Mitsubishi i-MiEV, které opět v Anglii stojí přes 700 000 korun. Vyprodukuje ekvivalent 68 gramů CO2 na kilometr jízdy. Which? Tento vůz porovnává se Suzuki Splash 1.3 Diesel, které na kilometru vyprodukuje 131 gramů plynu podílejícího se na skleníkovém efektu. V automobilové branži ale najdeme i úspornější malé vozy. Třeba Fiat Panda 1.3 MultiJet vyprodukuje 109 gramů na kilometr. Až napřesrok vyjede nová panda s benzinovým motorem 0,9 litru, bude jistě ještě úspornější. Pětistovka se stejným motorem vyrobí 95 gramů na kilometr, se stejným dieselem jako panda je to přitom 111 gramů.

Elektromobily tak sice jsou podle zjištěných čísel úspornější a jejich výhodou je, že emisemi nezamořují ulice měst, auta s klasickými spalovacími motory se jim ale velmi blíží. Na druhou stranu výroba elektromobilu je vzhledem k technologii baterií podstatně náročnější než výroba klasického vozu. Pozitivní dopad elektromobilů na životní prostředí je tak přinejmenším diskutabilní.

Velmi různorodé údaje u zcela rozdílně velikých elektromobilů navíc ukazují, jak jsou jejich výkony odlišné a dokazují, že jejich technologie je zatím na počátku. Je otázkou, zda se mohou elektromobily z hlediska spotřeby elektrické energie výrazně zlepšit. Pokrok, který zažily v poslední době spalovací motory, je ale asi nečeká.

Elektromobily tak možná nejsou celkově k životnímu prostředí tak šetrné, jak se snaží výrobci namluvit. Rozhodně ale své místo v dnešní produkci mají a jejich význam bude v budoucnosti růst. Především jako městská vozidla a druhá auta do domácnosti budou velmi zajímavou alternativou. Nejprve ale musí výrazně klesnout jejich cena.





Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.