Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektromobily nejsou čistší než běžné automobily, tvrdí výzkumníci

  9:30aktualizováno  9:30
Automobily poháněné elektřinou nejsou nijak čistší než klasické automobily na uhlovodíková paliva, protože většina elektřiny se stále produkuje v uhelných elektrárnách, uvádí se ve studii americké Národní rady pro výzkum.

Elektrický sporťák Tesla Roadster | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Výroba politicky protežovaných elektromobilů navíc zatěžuje životní prostředí více než produkce běžných automobilů,

"Pokud se mají elektromobily stát zelenou alternativou, musí se v palivovém mixu produkce elektřiny omezit podíl uhlí nebo se musí vyvinout čistší technologie spalování uhlí," řekl ke zprávě šéf autorského týmu "Skryté náklady energie" Jared Cohon.

Dodal, že větší podíl na produkci elektřiny v USA musí získat jádro a obnovitelné zdroje, jinak elektromobily nebudou o nic "zelenější" než auta na ropná paliva.

Zhruba polovina elektřiny v USA se vyrábí spalováním uhlí, které emituje mnohem více znečišťujících látek ohrožujících lidské zdraví než ropné uhlovodíky. Tradiční spalování uhlí také například proti zemnímu plynu produkuje asi dvojnásobek jinak neškodného oxidu uhličitého, jehož emise podle současných převládajících vědeckých teorií způsobují globální oteplování.

Zpráva vyčíslila škody způsobené energetickou produkcí v USA na lidském zdraví, zemědělství a rekreaci v roce 2005 na 120 miliard dolarů (asi 2,1 bilionu Kč). Produkce elektřiny byla zodpovědná za více než polovinu těchto škod.

Výrazné škody na zdraví a životním prostředí působí také výroba elektromobilů, kde je energeticky náročná zejména produkce baterií. Tyto náklady mohou být u elektromobilů o zhruba 20 procent vyšší než u běžných automobilů.

Náklady emisí z výroby a provozu elektromobilů v roce 2005 se podle zprávy pohybovaly mezi 0,20 až 15 centy na ujetou míli, zatímco u benzinových aut to bylo 0,34 - 5,04 centu na míli.

Zpráva také odhaduje, že pokud se v USA výrazně nezmění energetický mix, budou provoz a výroba elektromobilů nákladnější proti benzinovým autům ještě v roce 2030.

Autoři: ,




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.