Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektromobily podle Renaultu: baterie se nebudou dobíjet, ale vyměňovat

aktualizováno 
Francouzská automobilka Renault chce do tří let začít prodávat elektromobily a ve Frankfurtu na autosalonu ukázala, jak by mohla fungovat stanice pro výměnu vybitých baterií.

Renault v roce 2011 spustí podle svého šéfa Carlose Ghosna výrobu tří elektroaut – jedno bude vycházet z modelu Fluence, který je sedanem odvozeným od řady Mégane. Druhým bude elektrický lehký užitkový vůz na základech modelu Kangoo a třetím malé městské vozítko. O rok později se přidá další elektromobil s logem Renaultu.

Carlos Ghosn počítá s tím, že v roce 2020 dosáhne podíl elektromobilů na prodejích nových aut až k deseti procentům. "Každý může mít jiný odhad. Já ale sázím na mé čtyři miliardy eur," řekl Ghosn v narážce na skepsi některých konkurentů, kteří nevěří tomu, že se auta na elektřinu dokážou tak rychle prosadit. Čtyři miliardy eur představují částku, kterou francouzská značka do vývoje aut s novým pohonem investuje.

Renault Fluence Z.E.

Renault Fluence Z.E.

Největším handicapem elektroaut jsou velké baterie s nedostatečnou kapacitou. Řidiči jsou dnes zvyklí, že na natankování plné nádrže ujedou 600, 800 a někdy i tisíc kilometrů. Elektroauto zvládne mnohem menší porci.

Renault Fluence, který se podle oznámení automobilky ve Frankfurtu za dva roky objeví v sériové produkci jako elektromobil, bude schopen ujet na jedno plné nabití 160 kilometrů. Pak bude muset zamířit k zásuvce. Anebo k výměnné stanici.

Renault na autosalonu ve Frankfurtu ukázal, jak by mohlo toto nové zařízení nahrazující benzinová čerpadla vypadat.
Auto přijede pro nové baterie ke speciální stanici a zaparkuje na přesně vyznačeném místě. Jako dneska vozy zajíždějí do myček. Robot poté v podlaze auta povolí čtyři šrouby a vytáhne prázdné akumulátory ven. Baterie zmizí v podlaze. V podzemním skladu zamíří k dobíjení a auto mezitím dostane jiné akumulátory. Operace má trvat stejně dlouho jako dnešní tankování. Okolo tří minut.

Autosalon Frankfurt 2009, všechny články

Druhou možností bude nabíjení baterií na parkovištích nebo doma v garáži. Nabíjecí automaty se podobají parkovacím hodinám. "Už máme v nabídce tarifů takzvaný automobilový proud," řekl ve Frankfurtu Jürgen Grossman, ředitel elektrárenské společnosti RWE.

Řidič se u nabíjecího automatu identifikuje prostřednictvím karty, která jej propojí s jeho účtem. Za tankování elektřiny pak zaplatí spolu s útratou za spotřebu v domácnosti.

Podle Carlose Ghosna se dnešní baterie nabijí během půl hodiny na 80 procent své kapacity. Pravidelné rychlé nabíjení však snižuje životnost akumulátorů. Plné nabití trvá nejméně čtyři hodiny.

Elektrická budoucnost Renaultu čtyřikrát jinak

Renault přivezl do Frankfurtu hned čtyři koncepty se zkratkou Z.E. (zero emission):

Renault Zoe Z.E.

Renault Zoe Z.E.

Nový sedan Renault Fluence si odbyl ve Frankfurtu světovou premiéru. Do výroby se ale chystá i elektrické provedení Z.E.. Pohon obstarává elektromotor s výkonem 70 kW a 226 Nm krouticího momentu. Li-ion akumulátory ukusují místo kufru, do kterého se pak vejde 327 litrů nákladu. Renault Fluence je dlouhý 4 820 mm, široký je 188 centimetrů a na výšku má 152 cm. Rozvor je 2 696 mm.

O něco menší je bachraté čtyřmístné kupé Zoe Z.E. Zaujme nezvykle otevíranými dveřmi. Motor je stejný jako v sedanu Fluence. Koncept je dlouhý 41 decimetrů, spočívá na 21palcových kolech a podle obsazenosti odveze 150 až 500 litrů nákladu. Při rychlostech nad 90 km/h se vysouvá zadní spojler, maximální rychlost je 140 km/h.

Renault Kangoo Z.E.

Renault Kangoo Z.E.

Na praktickou strunu hraje Kangoo Z.E. Elektrická dodávka se stejným motorem jako předchozí dva koncepty vychází z druhé generace Renaultu Kangoo. Vypadá jako přerostlý hatchback, ale měří necelé čtyři metry (395 cm). Interiér je dvoumístný, vzadu je místo pro náklad. Karoserie je tepelně izolována a nalakována barvou pohlcující světlo; v prostoru mezi dvěma stěnami proudí vzduch ochlazující interiér a vyrovnávající teplotní výkyvy.

Palubní techniku a klimatizaci napájejí solární články. Za pozornost stojí i nárazníky vyrobené z polyuretanového gelu, které odolávají městským šťouchancům.

Nejufoidnější renault: Twizzy Z.E.
Skleněná modrá bublina na čtyřech kolech vytrčených ven z karoserie patří k tomu nejfuturističtějšímu, co je ve Frankfurtu k vidění. Ve 2,3 metru dlouhém přibližovadle (šířka 1,13 metru a výška 1,5 m) sedí dvojice cestujících za sebou, s sebou si mohou vzít nejvýš 50 litrů zavazadel. I s bateriemi má twizzy 420 kilo, o pohyb se stará 15kW motor. Maximálně umí kapesní renault frčet pětasedmdesátkou. Lithium-iontové baterky stačí na sto kilometrů jízdy, nabíjení z domácí zásuvky tvá 3,5 hodiny.

Autoři: ,




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.