Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Česku má být za rok 700 elektromobilů, v roce 2030 až čtvrt milionu

  16:01aktualizováno  16:01
Počet elektromobilů na českých silnicích by se měl příští rok zdvojnásobit na 700 vozidel. Jen letos jich v registru vozidel přibylo 140. Podle nejnovější studie by v Česku mohlo v roce 2030 jezdit až čtvrt milionu aut na elektřinu.

Volkswagen e-Golf | foto: Volkswagen

V říjnu bylo v Česku registrováno 30 nových elektromobilů, což je téměř tolik jako za celý loňský rok. „Zájem velkých automobilek o český trh elektromobility a rychlý rozvoj tuzemské infrastruktury dobíjecích stanic nás utvrzují v přesvědčení, že čas masového rozšíření této formy dopravy se blíží,“ uvedl manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík. Do projektu Elektromobilita ČEZ se již zapojily například značky Škoda Auto, BMW, Kia, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel nebo Peugeot.

V roce 2030 by v Česku mohlo jezdit 250 tisíc osobních a lehkých užitkových elektromobilů. Jejich podíl na celkových ročních prodejích bude kolem 20 procent. Vyplývá to ze studie společnosti Roland Berger.

Česko má v „elektrifikaci“ vozového parku za západní Evropou zpoždění několik let. Rozvoj podle studie brzdí omezená nabídka elektromobilů, nízký počet nabíjecích stanic a malá zákaznická zkušenost. Případná státní podpora může rozvoj elektromobility výrazně urychlit.

Při přirozeném tržním vývoji bez podpory státu nebo veřejného sektoru předpokládá studie v roce 2020 roční prodej šest až sedm tisíc vozidel na elektrický pohon, což jsou asi tři procenta celkového trhu. V západní Evropě se ve stejné době čeká podíl mezi pěti a deseti procenty.

„Elektromobilita bude získávat na významu, a to především z dlouhodobého hlediska. Hlavním důvodem je stále se zpřísňující legislativa ovlivňující emise CO2 nově prodaných vozidel v Evropské unii, která bude vyžadovat zavádění elektromobilů,“ uvádí ředitel pražské kanceláře Roland Berger Roland Zsilinszky.

K výraznějšímu rozvoji elektromobility v celoevropském kontextu podle něj dojde až po roce 2020, protože bez masivnější elektrifikace již nebudou výrobci automobilů schopni dosáhnout navrhovaného nového emisního cíle pro rok 2025 na úrovni zhruba 75 g CO2 na kilometr.

ČEZ se podle Tomáše Chmelíka na rozvoj elektromobility připravuje a počítá s rozšířením sítě dobíjecích stanic tak, aby dokázala uspokojit řádově desítky tisíc elektromobilů. Celkové náklady na výstavbu takové sítě dobíjecích stanic i zajištění nezbytného příkonu mohou dosáhnout až dvě miliardy korun. ČEZ v současnosti provozuje 40 dobíjecích stanic, do konce roku by měl spustit až deset rychlodobíjecích míst a v příštím roce přibudou další desítky stanic. V roce 2020 by mělo být v ČR v provozu 500 až 1 000 stanic, z toho velká část rychlodobíjecích.

Elektromobilita a CNG (pohon na zemní plyn jako alternativa za benzin) jsou aktuálně dvě nejpokročilejší alternativní technologie pohonu vozidel a předpokládá se, že se v dalších letech budou spíše doplňovat než spolu soupeřit. Zatímco CNG je vhodné jako alternativa ke klasickým palivům primárně při vyšších denních nájezdech, elektromobily budou dominovat alternativním pohonům při kratších denních nájezdech a spíše městském použití. Podíl CNG v současnosti roste a v krátkodobém horizontu má pravděpodobně větší perspektivu než elektromobilita.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.