Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Strach o služební Touaregy. Šéf VW ordinuje podřízeným elektromobily

Ředitel koncernu Volkswagen Herbert Diess chce, aby jeho kolegové šli ve snižování emisí CO2 příkladem. Namísto modelů Touareg a Audi A6 by měli přesednout do elektroaut. Ať si sami okusí, jak velkou změnu v uvažování a používání aut svým zákazníkům naplánovali.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Buček, AutemBezpečně.cz

Emisní limity stále přiostřují. U vozů, které používají jako služební auta zaměstnanci Volkswagenu, však emise CO2 stoupají. Právě manažeři VW by nyní měli podle týdeníku Welt am Sonntag přejít k elektromobilitě. Šéf VW Herbert Diess je chce nalákat na výhodné bonusy. Věc však má háček.

Oznámení, které učinil před pár dny Diess na setkání managementu společnosti, nevyvolalo mezi top manažery firmy nadšení. Diess prohlásil, že by chtěl změnil pravidla pro přidělování služebních vozů. Tvrdí, že jeho kolegové jezdí příliš rychlými služebními vozy s velkou spotřebou a vysokými emisemi.

Volkswagen eGolf
Místo mapy si zde můžete zobrazit i různé informace - od spotřeby po název...

Maximum zaměstnanců by nyní mělo podle Diessova plánu přejít na ekologičtější elektromobily. Podle šéfa společnosti není možné, aby firma pobízela zákazníky ke koupi úspornějších a čistších elektromobilů a její zaměstnanci následně nasedli do silných dieselů.

Stejně jako ostatní automobilky pracuje i společnost Volkswagen tvrdě na tom, aby dokázala vyhovět emisním limitům CO2, které stanovila EU. Od roku 2020 smějí modely každého výrobce produkovat v průměru maximálně 95 gramů CO2 na kilometr. Značka VW se v prvním pololetí letošního roku dostala na 118 gramů CO2.

Což je o celý gram méně než za první pololetí loňského roku. Ovšem pozor: emise oxidu uhličitého u služebních vozů zaměstnanců wolfsburgské továrny vzrostly. V roce 2017 vypustily do ovzduší průměrně 130 gramů CO2 na kilometr.

To pro image firmy není dobrá vizitka. Manažeři by podle Diesse měli jít příkladem. V současnosti se podíl elektromobilů a hybridních modelů ve firemním vozovém parku Volkswagenu pohybuje v řádu promile. Ovšem už v příštím roce by měl mít každý desátý z celkového počtu dvaceti tisíc služebních vozů značky VW v Německu elektrický pohon. A o rok později by měl počet být ještě znatelně vyšší.

Už dnes hledí na průměr emisí své služební flotily mnoho mezinárodních firem. Není neobvyklé, že i vysoce postavení manažeři mají luxusní modely prémiových značek, ovšem se základní motorizací. Zbytek limitu na nákup pak využijí pro pořízení příplatkové výbavy. „Více je to rozšířené ve světě. V Česku se tento trend zatím moc nešíří, protože z toho firmy nemají žádný hmatatelný užitek. Týká se to třeba poboček amerických firem, které tato pravidla stanovují plošně pro celou Evropu,“ vysvětluje Martin Šidlák, vydavatel specializovaného magazínu Flotila.

Strach z hněvu v koncernu

Momentálně se v německém koncernu pracuje na odpovídajících změnách v předpisech pro přidělování služebních vozů. Přepracované nařízení by mělo vstoupit v platnost v polovině nebo nejpozději koncem roku 2019. Mluvčí Volkswagenu se k chystaným změnám odmítl na dotaz Welt am Sonntag vyjádřit.

V Diessově okolí se opatrně hovoří o „nápadech a plánech“. Šéfovi VW je jasné, že mezi zaměstnanci nejspíš vyvolá značnou nevoli, když jim zatrhne používání rychlých pohodlných vozů. V automobilce totiž pochopitelně pracuje mnoho milovníků silných motorů. A přepřažení na elektřinu bude pro mnoho z nich velký zásah do života a návyků jak používají auto. S elektromobily kvůli jejich omezenému dojezdu, nedostatečné nabíjecí infrastruktuře a dlouhé době nabíjení musí motorista přeci jen velmi dobře plánovat program jízd. 

Audi Sportback e-tron

Diess je ovšem pod tlakem i z druhé strany. Limit CO2 stanovený pro rok 2020 může Volkswagen splnit pouze za předpokladu, že se velký počet zákazníků rozhodne pro elektromobil. Ovšem proč by to měli dělat, když jimi nejezdí ani sami zaměstnanci VW? Plány týkající se služebních elektromobilů mají tedy zároveň posloužit i jako reklama na elektromobily a hybridy.

Stávající směrnice týkající se služebních vozů je formulována tak, aby zaměstnance motivovala k užívání pokud možno co největších a nejsilnějších firemních aut. Nižšímu managementu přísluší jeden služební vůz na člověka, u středního jsou to vozy dva. Zaměstnanci přitom platí procento brutto ceníkové ceny.

Další náklady související s provozem vozu odpadají, uživatelé služebních vozů neplatí za pohonné hmoty ani za servis. Tankovat mohou u firemních čerpacích stanic nebo na čerpací kartu VW. Kdo tedy chce z tohoto nařízení profitovat pokud možno co nejvíce, objedná si co největší auto. A to činí velké procento manažerů.

Sami zaměstnanci VW považují stávající systém za „zastaralý“, zcela nekorespondující s jakýmikoli pravidly na ochranu životního prostředí. To chce Diess změnit – ovšem aniž by hned zaměstnancům stanovil přísné kvóty na užívání elektromobilů. Plány, že by zaměstnanci přešli během půl roku od dieselů a benzinových motorů na bateriový pohon, byly zamítnuty. Nyní by měl vzniknout motivační systém bonusů a malusů.

Volkswagen I.D. Buzz
Volkswagen I.D. Buzz
Volkswagen I.D. Buzz

Volkswagen I.D. Buzz

Zatím chybí zajímavé elektromobily

Kdo bude jezdit elektromobilem, může od podniku získat prémii. Ti, kteří se nevzdají modelu se silným spalovacím motorem, budou muset platit. Tak zní jedna myšlenka. Podle jiné se uživatelům elektromobilů uhradí náklady za zřízení nabíjecího zařízení v místě jejich bydliště, případně jim budou zajištěny výhody jinou formou. Definitivní rozhodnutí, jak bude nové nařízení znít, zatím nepadlo.

Největším problémem Diessových plánů je skutečnost, že VW zatím nemá v nabídce skutečně zajímavé elektromobily. Kdo momentálně jezdí Touaregem, těžko s nadšením přesedne do Passatu GTE s hybridním pohonem nebo elektrického Golfu. Dalším zádrhelem je fakt, že dodací lhůta pro elektromobil VW je momentálně začátek roku 2019.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Koncern sice připravuje v elektroodvětví ofenzivu – do roku 2025 se má na trhu objevit více než 80 nových modelů a variant s bateriovým pohonem (mezi nimi 50 čistě elektromobilů a 30 plug-in hybridů), ovšem první model nové generace elektromobilů VW ID Neo přijde na trh až v roce 2020. Tedy v době, kdy už budou v platnosti nové limity EU. Diess tak ještě bude muset zapřemýšlet, čím své manažery přiměje k přechodu k elektřině.

Koncern Volkswagen vlastní 12 značek. Patří mezi ně osobní automobily Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, značky nákladních aut MAN a Scania a rovněž užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

Kolik se dá za 7,5 miliardy dolarů (a tři léta) postavit rychlonabíječek? S...

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Smutné jaro v Tesle. Prodeje klesají, Musk se chystá propouštět ve velkém

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Americký výrobce elektromobilů Tesla plánuje zredukovat počty svých zaměstnanců o více než deset...

Naše auta mají náskok díky inovacím, tvrdí Číňané. Popírají dotace

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

VIDEO Rychlý rozkvět výrobců elektromobilů v Číně nebyl způsoben dotacemi, ale inovacemi. Obvinění ze...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Čínský elektrovůz vytlačí z Polska fiátky. Bateriovou pětistovku přestaví na benzin

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Malé fiaty často skvěle ilustrují vývoj automobilismu v Evropě. A i nyní bestseller značky – slavná...

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

Létající automobil AirCar Štefana Kleina

VIDEO Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

  • Nejčtenější

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...